/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Hjælp til Det nye Komma?
Fra : cristian2
Vist : 726 gange
50 point
Dato : 14-01-09 01:01

Jeg underviser i dansk for voksne og dermed også i kommatering. Jeg kan stort set godt sætte det nye komma, men der er nogle gråzoner hvor jeg bliver i tvivl. Nu har jeg samlet syv sider med eksempler med disse tvivlstilfælde. Desværre kan man ikke længere sende mail til Sprognævnet, derfor er det ikke muligt at få hjælp herfra da det i telefonen er svært for dem at få overblik over lange sætninger.
Jeg har kontaktet et par som tilbyder korrekturlæsning, men her var det mig som kom til at rådgive dem.

Jeg har hørt at der på nettet skulle findes et netværk hvor man kan lægge teksterne ud og hjælpe hinanden, men jeg kender ikke adressen.

Er der nogen der ved hvor der findes en sprogkyndig som kan hjælpe mig?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-09 01:10

Lærerne har da altid haft deres eget netværk, men jeg kan ikke lige nu huske hvad det hed. Det er et netværk hvor både lærere og elever har adgang og hvor lærerne har deres eget forum. Skolecom måske.
Var det ikke en mulighed for dig?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-01-09 01:30

Det lyder spændende, og jeg er da nysgerrig efter at se eksemplerne.
Hvis du lægger dem her på siden, kunne vi jo få en herlig diskusion.

Hvis du ikke tør, vil jeg være taknemmelig, om du bare putter dem i en privat mail til mig.

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med et sted, hvor du kan få et autoriseret svar.

Nu går jeg da også rundt og tror at det ny komma, stort set, er afskaffet igen. Der er da kun et par få steder tilbage, hvor man gerne må udelade det gamle komma. Bortset fra det, er det da som i vore forældres skoletid.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-09 06:10

Ja, heldigvis er den nye kommasætning gået i sin mor igen, nogen har fejlagtigt troet at de kunne blive udødeliggjort ved at lave om på vores vaner.

Jeg kan sgu ikke huske nogen grammatikregler men skriver bare og sætter kommaer efter gehør.

Mine forældre var gået ud af skolen da den helt store sprogrevision kom......var det ikke i begyndelsen af halvtredserne ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-09 07:14

Her står reglerne for kommaet

http://www.elkan.dk/komma.asp

der er også et kommaprogram med

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-01-09 07:39

Citat
Desværre kan man ikke længere sende mail til Sprognævnet, derfor er det ikke muligt at få hjælp herfra da det i telefonen er svært for dem at få overblik over lange sætninger
Godt nok er servicen under al kritik i firmaet Postdanmark, men jeg mener da ikke at det er nedlagt, så hvad med at sende sprognævnet et brev.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-01-09 13:19

Jeg er korrekturlæser, men vi bruger (efter beslutning truffet af Terminologiafdelingen og Sprognævnet) det grammatiske komma.

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 50 point
Dato : 14-01-09 14:45

Forordet for kommaregler siger præsist hvad der er ændret, som flere også har linket til.

De følgende paragraffer (§ 1-6) indeholder de officielle regler for kommatering.
Reglerne erstatter § 45-57 i Retskrivningsordbogen, 3. udgave,
2001. De justerede kommaregler er med enkelte undtagelser
identiske med reglerne for traditionelt grammatisk komma. Den afgørende
undtagelse er at det nu som hovedregel er valgfrit om man
vil sætte startkomma, dvs. komma før ledsætninger (se § 4-5).
I de tilfælde hvor det er valgfrit om man vil sætte startkomma, anbefales
det at man undlader at sætte dette komma. Men uanset om
man vælger at sætte startkomma eller ej, bør man følge samme praksis
inden for samme tekst.
Myndigheder, virksomheder og andre som har en fælles sprogpolitik,
bør i denne vælge at følge en ensartet praksis med hensyn til brug
af startkomma.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-01-09 16:13

Skal lige minde om at det ny komma skam også var strengt grammatisk.
Bare fordi folk ikke fordtod grammatikken, troede de at den ikke var der.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-03-09 11:08

Tak for svaret JRST.