/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Ultra begynder - hjælp mig
Fra : Cam_lla
Vist : 454 gange
20 point
Dato : 13-01-09 20:27

Hej derude.
Jeg fik en lille fin bowle af min veninde til jul så jeg kunne få de fisk, jeg så længe havde omtalt.
Jeg var så i mandags i Kollund for at handle alt hvad der hedder tilbehør ind, inkl. fiskene selvfølgelig.
Jeg kom således hjem med 2 slørhaler, foder, termometer, grus, plante og pynt.
Jeg har fulgt alle dyreforhandlerens råd og anvisninger, alligevel svømmer mine små venner udelukkende på bunden, når de endelig gør det. Den øvrige tid bruger de under planten.
Vandet ligger mellem 15-20 grader, og de får foder som de skal. Ikke for meget, ikke for lidt.
Er der noget galt med dem?
Skal der iøvrigt være en form for pumpe i en bowle? (det lyder lidt vildt)
Hjælp mig, før mine fisk går til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-09 20:48

En bowle på den gængse størrelse er dyrplageri til så store fisk.
Og så skal fisk have en mørk krog at gemme sig bag.

Bowler lider også af at have for lille overflade , så fiskene let kvæles. Det kan en luftpumpe hjælpe på.
I et normalt akvarium er den overflødig.

Kommentar
Fra : Cam_lla

Dato : 13-01-09 21:11

Nu er jeg nok ikke ekspert inden for fiske-området, men har da på ingen måde fået at vide at bowler er dyreplageri? Kan godt give dig ret i at de måske ville trives bedre i et større akvarie, men jeg har desværre begrænset plads. Og har desuden fået at vide, at bowlen er et udmærket begynder-"redskab".

Fiskene står ikke i direkte lys eller noget, og har planten og andet at gemme sig bag hvis det endelig skulle være. Men skal de gøre det hele tiden?
Jeg kan godt følge dig i iltmanglen, så du ville anbefale at jeg anskaffede en luftpumpe?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-09 22:54

Der skal være pumpe og filter...både for at sikre tilstrækkeligt med ilt i vandet og for at rense vandet....slørhaler sviner temmelig meget og hvis ikke vandet renses vil fiskene hurtigt dø, fordi der udvikler sig giftstoffer i vandet...

Så til spørgsmålet om en bowle.....nu ved jeg ikke hvor stor den er, men til to slørhaler bør beholderen ikke være mindre end 25-30 liter....

Og når man starter et akvarie op, anebefales det at det indrettes med vand, grus, planter og pumpe og så står og opretter den naturlige balance i 8-14 dage før der puttes fisk deri..

M.h.t. temperaturen, så er slørhaler koldtvandsfisk, men alligevel er 15 grader lige i underkanten...1-8-20 grader er passende...ja lavere temperatur, jo mindre aktivitetsniveau fra fiskene

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 08-02-09 00:12

slørhalen passer godt til bowler de skal have en tempratur på de der 20 grader du skal have en pumpe i den men nu kan få en pumpe der er egnet til bowler den skal ligges i bunden under gruset du skal have fat i et lys til din bowle hvis dine fisk ikk får lys sover de på en måde hele dagen. det er ikk nødvendig og vente 14 dage med at putte fisk i efter du har heldt aqua safe i vandet kan du sætte fisk i dagen efter

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 19-02-09 21:51

Tror bestemt at de nok skal falde til.. slørhaler er en "fiske-slags" der netop kan leve i en bowle, da de ikke bliver rundtossede har jeg fået fortalt. Har desuden selv haft fisk i en bowl (har med tiden skiftet bowlen ud) og de lever skam endnu

De havde desuden ingen pumpe.

Så mit råd er giv dem lidt til til at falde til i