/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
båd med skader omkring køl
Fra : michaelmoeslund
Vist : 1426 gange
100 point
Dato : 12-01-09 08:13

Hej

Overvejer at købe en ældre sejlbåd(banner33) fra 77, den ser ud til at være i rimelig stand, alderen taget i betragtning, det eneste der bekymrer mig lidt, er revner og udbulet fugemasse omkring kølen, altså overgangen mellem køl og glasfiber bund

Så vidt jeg ved, er kølen på sådan en banner monteret på en plade, der er støbt ind i sanwich konstruktionen, så det er vel lidt svært, at gøre noget ved..

Er det normalt at der er revner der?

Er det "bare" at slibe, og spartle og så er det, eller skal jeg løbe langt væk fra den?

Der er ikke nogle synlige tegn på, at den har sejlet hårdt ind i noget...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-01-09 08:31

Det er jo helt normalt, at overgangen ser ujævn ud, idet de to materialer arbejder uens ved temperatursvingninger o.a.
Men man kunne få mistanke om grundstødning m.m. - Har du inspiceret bunden indvendig ?
Der vil som regel være tydelige tegn i glasfiberen på, at der har været sten, eller andet, i vejen på et tidspunkt.

Uanset ville jeg få en ekspert til at se på det - bare for en sikkerheds skyld.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-09 10:01

Så vidt jeg husker er Banneren udstyret med jernkøl (det må du lige undersøge) og i så fald kan det være rust på overkanten af kølen der skubber fugen ud, det kan kun klares med afmontering af kølen.
Lad en ekspert se på sagen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 12-01-09 11:11

>dabj

Jep det er en jernkøl, men er det ikke sådan, at det øverste af kølen går i et med den plade der er støbt ind i skroget?

Det ser ud til, at kølen er samlet på midten, da der er en lille forskydning/flække i bundmalingen der..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-01-09 12:49

Jeg ved det ikke, der er et hav af forskellige konstruktioner.
Nogle både har indstøbt kølsvin i egetræ, andre i stålplade.
Jeg ved ikke om der findes en Bannerklub, men du kan jo prøve at Google efter det.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-01-09 12:58

Når det er en Banner fra 77, er det vel den model med flad hæk.
Jeg ved, at den nyere Banner racer/cruiser har den kølkonstruktion, du beskriver.
Jeg er desværre ikke bekendt med, hvorvidt det også er gældende for de ældre Bannere.

Selvom du skulle handle til en overkommelig pris, synes jeg stadigvæk, at det ville kunne svare sig at ofre en timestid på sagkyndig til at kigge på den.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 19-01-09 20:53

Tak for svaret dabj.

turde ikke rigtig at købe den, det så for voldsomt ud..

Og finansministeren stemte imod....