/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Slette forudinstalleret Vista
Fra : Headfarm
Vist : 1060 gange
100 point
Dato : 11-01-09 13:41

Jeg har en ny laptop købt med præinstalleret Vindows Vista. Det skal jeg have fjernet og installeret Windows XP i stedet. Mit problem er, at jeg ikke kan komme forbi Vistaen og få lov til a installere XP oveni. Jeg har også prøvet at tage SATA-disken ud, og koble den til USB stikket på en anden PC, for at formattere den herfra. Men min PC ser ikke drevet - det plejer ellers at virke. Nogle gode ideer?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-09 13:49

Har du en XP cd så skal du smide den i og starte op fra drevet, Der kan du så formatere sata disken og vælge hvilket filformat du vil have. Jeg vil anbefale NTFS

Hvis du ikke kan få den til at starte op på drevet skal du ind i bios og sætte drevet til FIRST BOOT DEVICE eller noget lignende. Det svinger lidt fra bios til bios

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-09 13:49

Man kan ikke installere en gammel version oveni en ny, men sætte bios til at boote fra en CD og tage den derfra.

Inden Du begynder på det bør Du gå ind på den bærbares hejmmeside og tjekke om der findes XP-drivere til netop den model, hvis ikke så brug Vista, alt andet bliver noget hø.

Endelig kan visse modeller i bios være låst til Vista så der ikke kan installeres andet.

Skriv hvilke problemer Du har med Vista, det kan løses.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 11-01-09 14:03

Vista er blevet super med de seneste opdateringer og serice pack. Jeg var glad med XP før, men vil ikke bytte mere. Mener at vista NU (var det ikke tidligere)er overlegen på alle punkter og virker perfekt, så tjek lige om du er opdateret med din vista udgave før du gør noget dumt.

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 11-01-09 14:09

Jeg har set i Bios, og Opstart via optisk disk står til 1. prioritet. Den starter også XP-CD´en men går over i Vista kort efter. Jeg får således ikke valgmuligheden, at formattere disken.
Når jeg skriver "installere engammen version overi en ny" mener jeg, formattere HDU og installere XP.
Ang. problemer med Vista, så er problemet, at det er en virksomhed der skal bruge Laptopen, og de bruger XP - længere er den ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 14:11

Citat
Den starter også XP-CD´en men går over i Vista kort efter

Det er fordi maskiner ER startet op inden du lægger CDen i...

GENSTART MED CDen i.... (så er det den der starter....)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-09 14:12

Men lige inden du smider den vista ud......................har du en CD med drivere, som passer til XP.

Hvis du absolut vil slette din harddisk og installere XP
Brug dette program til at slette http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Men hvis din computerbios ikke kan køre med SATA diske uden først at få en driver, så har du lidt problemer for den driver skal ind sammen med XP

Vista og Win 7 har den driver indbygget.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-09 14:16

Nemlig newtop der for sagde jeg Starte op på drevet. Det er meget vigtigt at den er i drevet når du tænder for pcen. Når så der kokmmer en besked. hvor du skal taste på en vilkårlig tast for at starte op på cd, gør du blot det og XP skiven vil blive indlæst. Der kan du så gøre de tiltag du vil.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-09 14:18

Nu kan hans bios vel også snakke med sata, da den jo har Vista i forvejen Eyvind.

Godkendelse af svar
Fra : Headfarm

Dato : 11-01-09 14:21

Hej Eyvind
Jeg fik installationen op at køre, men den stopper snart igen, da XP-installations CD´en ikke kan finde en Harddisk. Så jeg tror, at der er meget rigtigt i din beskrivelse.

Det giver mig så lidt flere gode argumenter overfor virksomheden, mht. skift af system.

God søndag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-09 14:26

- godt agument.

Fijala
Nu kan hans bios vel også snakke med sata, da den jo har Vista i forvejen Eyvind

Det er nemlig ikke sikkert, for ikke alle comp-bios kan selv håndtere SATA diske.
Det kan din Zepto 3415, men nogle comp skal bruge driveren under installationen >>> F6<<< af XP
og win 2000

Kommentar
Fra : mehn

Dato : 06-03-09 20:57

hvilken pc er det du har jeg har lige haft samme problem med en acer som jeg også gerne ville ha xp på jeg troede også at det var et kæmpe problem.
men det var kun et en lille rettelse i bios og der efter finde driverne på nettet og da jeg fik hjælp af en sand net mester tog det hele vel en times tid.
jeg må så indrømme at jeg selv sad og roede med det i 3 dage før jeg fik fat i den mester...