/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Garvesyre i rødvin
Fra : toyota34
Vist : 1347 gange
50 point
Dato : 11-01-09 10:48

Har man mulighed for at læse på vinen om indholdet af garvesyre inden åbning?
Hvordan kan man se om den har lidt eller meget garvesyre efter åbning?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-01-09 10:57

http://www.dl-vin.dk/vin-ordbog-G.html

http://www.eriksorensenvin.dk/leksikon/garvesyre.html

http://www.vinum-bonum.dk/privat/faq.asp?KategoriID=17

Efter hvad jeg kan finde ud af, ved at læse lidt på ovenstående sider, er det en indikator for koncentrationen, at des mere rød, des mere garvesyre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-09 11:06

Hvis indholdet af garvesyre stod anført i deklarationen ville markedet nok ændre sig markant.

Hvis Du ikke har egen erfaring hvad/hvor man skal købe så støt Dig til vinhandleren, og han kan også tage fejl indimellem.

Du kan ikke se men lugte og eller smage efter åbningen, nogle af de rigtige syrede sender straks syre ud i luften, og så er det blot at dekantere dvs. omhælde på karaffel, eller over på en anden flaske og tilbage igen hvis den skal serveres på flaske.
Nogen bruger blot at tage proppen af og lade den stå et par timer, men det dur ikke da den skal gennemluftes.
Dekanterer Du en ældre rødvin så pas på bundfaldet.

Men smag og behag, serverer man en god okse- eller andesteg med en kraftig sovs må vinen godt være syret, bruger man den til aperitif eller ost må den godt være mild og ung.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 11:12

Citat
Hvordan kan man se om den har lidt eller meget garvesyre efter åbning?

Det kan du ikke se umiddelbart

Men næste morgen - Jo mere hovedpine jo mere garvesyre var der i.....

Uden garvesyre (tannin) er vinen ikke holdbar og virkningen forsvinder med årene....

Så en ledetråd: Jo mere holdbar en vin er anbefalet - jo mere garvesyre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-01-09 11:20

Citat
at des mere rød, des mere garvesyre

Jo mørkere den er, jo mere garvesyre er der i vinen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-09 11:29

Der er ikke garvesyre i øl, men man får sgu hoedpine alligevel

Folk med migræneanfald går altså også udenom kraftige rødvine, eller drikker slet ikke rødvin.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-09 12:24

Garvesyre forsvinder ikke op i luften og kan ikke lugtes.

Der er også masser af garvesyre i the og andre fødevarer, så jeg har en fornemmelse af at mange af dem , som siger at de ikke tåler vinens garvesyre, i virkeligheden ikke tåler alkohollen eller andre ting i vinen.

det er svært at deklarere vinens garvsyremængde fordi den ændres med tiden.

Velsmagen ved lagring kommer af garvesyrens omsætning med frugtestere, vinsyre og andre ting i vinen.
Derfor kan man ikke lave god vin, som skal kunne gemmes og blive bedere uden rigeligt garvesyre.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 11-01-09 12:28

Dvs. at "gardinerne" i glasset har intet med garvesyre at gøre - det var der nemlig én der hårdnakket påstod.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-09 12:40

Gardinerne, gar så vidt jeg har hørt, mest med alkoholindholt at gøre.
Det er jo et spørgsmål om hvorvidt væsken skyr glasset eller hænger ved.

Det er ifamilie med overfladespændingsfænomenet , som jo ændres drastisk med alkoholindhold.

Der fås simple alkoholmålere, som baserer sig på hvor langt vinen trækkes op i et hårrør. Det er samme fænomen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-09 12:53

Så har Du slet ikke næse for rødvin, transor, jeg har "formildet" mange flasker på den måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 13:06

Citat
Garvesyre forsvinder ikke op i luften og kan ikke lugtes.

Citat
det er svært at deklarere vinens garvsyremængde fordi den ændres med tiden.

Du modsiger dig selv

Virkningen af tannin aftager med årene...
Det fungerer som konserveringsmiddel..
Derfor er det også lidt af en misforståelse hvis man tror vin bliver bedre med årene
Det holder kun til et vis "toppunkt" - derefter går det den anden vej - og til sidst er vinen udrikkelig....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-09 13:59

Naaaaaah, Refi.

Faktisk har man fundet 100 år gamle der kunne drikkes, men hvem ville åbne en sådan når der er penge i lortet.
Men som Du siger går det hurtigt den anden vej, en gang bundfald gør ikke noget, men smager den af portvin er den død.

Sidste år tog jeg mig endelig sammen til at åbne en Rothschild Grand Cru som en bekendt havde købt i Frankrig i 84`...... hvilken oplevelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 14:14

Citat
Faktisk har man fundet 100 år gamle der kunne drikkes

Det har jeg da ALDRIG protesteret mod - jeg satte med vilje IKKE år på da det er individuelt.....

Derfor VED man heller ikke om det kan drikkes FØR flasken er åbnet - og så er det for sent at fortryde

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 18-01-09 14:39

Tak for svaret transor.