/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ejendomsforbehold ved bilkøb/s
Fra : nipmads
Vist : 1266 gange
100 point
Dato : 11-01-09 09:31

Hejsa.

Står i lidt en træls situation! for at ridse op:
Jeg købte i starten af oktober en bil (ved en forhandler), hvor der et ejendomsforbehold (pant) på et større beløb, min bank udskrev checken på beløbet til forhandleren med den klausul at dette ville blive slettet.

Jeg tænker så ikke over dette, da jeg regner med alt er i orden.
Men i forbindelse med et huskøb jeg er ved at foretage mig, gør min bank rådgiver mig opmærksom på at ejendomsforbeholdet endnu ikke er blevet slettet, og at han vil sætte vores huskøb i bero indtil dette er klaret!

Hvordan er jeg stillet, jeg ved godt at jeg kan gøre krav overfor forhandler - at det skal betales ud, men hvis han har dårlig økonomi mv. så kunne han i princippet lukke selskabet (privat ejet) i morgen, og åbne det ugen efter igen - uden at have noget i klemme, og panthaver (en bank) kan hente min bil - og bingo jeg står med gæld og ingen bil!

Jeg har tænkt over det flere veje.
1. pudse advokat på ham, med fare for at han lukker selskabet!
2. ophæve købet, med hjælp fra FDM. Men det kræver igen han har penge...

Håber der er noget vejledning at få

God søndag.

-Nipmads

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 09:47

Det er så speget en affære, at jeg ikke ville foretage mig noget uden hjælp fra en advokat

Banken har jo egentlig gjort en fejl, checken for bilen skulle ikke være stilet til bilens ejer, men til panthaveren

Disse advokater er gratis

http://www.retshjaelp.com/

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 11-01-09 09:51

Jeg forstår umiddelbart ikke lige de faktiske omstændigheder.

Hvis banken betaler hele købesummen, så er der jo ingen grund til at forhandleren skal have ejendomsforbehold i bilen, da han jo har fået alle sine penge. Så derfor forstår jeg din situation således, at du har købt en bil med ejendomsforbehold og efterfølgende vil med et lån fra din bank indfri gælden hos sælger, og dermed fjerne ejendomsforbeholdet.

Hvis det hænger sådan sammen, så kan jeg umiddelbart ikke se de helt store problemer, da sælger har pligt til at aflyse ejendomsforbeholdet - du har jo indfriet gælden. Dit problem er i den forbindelse, at banken ikke vil lade dit huskøb gå igennem før end ejendomsforbeholdet er aflyst.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 11-01-09 12:00

tak for indlæggende, jeg prøver at precisere:

- Jeg køber bilen af en forhandler.
- Min bank udsteder en check, men via tingbogen ser de at der er ejendomsforbehold i bilen - og betinger checkens udstedelse af at det bliver betalt ud.
- Vi undersøger så til bunds hvem ejendomsforbeholdet tilhører, og det er så en anden bank - som burde have fået pengene fra forhandler, men dette er ikke sket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 12:05

Citat
- Vi undersøger så til bunds hvem ejendomsforbeholdet tilhører, og det er så en anden bank - som burde have fået pengene fra forhandler, men dette er ikke sket.

Citat
Banken har jo egentlig gjort en fejl, checken for bilen skulle ikke være stilet til bilens ejer, men til panthaveren

Og panthaver er i dette tilfældet en anden bank.... din bank skulle have sendt pengene til den anden bank

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 11-01-09 12:12

nå, jeg troede det skulle gå igennem forhandleren! og at han stod for at skulle betale forbeholdet ud!

Det jeg kan frygte, er at forhandleren har givet hele købesummen til ham som i sin tid har solgt bilen til forhandleren (han har måske haft bilen i kommision) igen under forudsætning af at han betalte panten ud i egen bank, og har undladt dette!

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 11-01-09 12:30

Det er da muligt at Panten er betalt,men blot ikke slettet i Bilbogen .

Men det kan din Bank jo nemt undersøge,de kan da få at vide hvem Panthaver er og spørge der om der stadig skyldes.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 11-01-09 12:36

min bank har talt med panthaver, og der er rettet henvendelse til forhandler for længe siden - men det er ikke blevet slettet!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 12:40

Du kan tjekke for gæld her http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=83822

men læs også lige dette

http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=g%E6ld+i+bil&id=1622

gælden i bilen, er det gennem et finasceringsselskab eller i banken?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 12:42

Ups sorry, se lige bort fra mit sidste spørgsmål

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 11-01-09 12:46

Citat
min bank har talt med panthaver, og der er rettet henvendelse til forhandler for længe siden - men det er ikke blevet slettet!

Men Forhandleren kan da ikke få slettet noget hvis han ikke også er Panthaver.

Kommentar
Fra : nipmads

Dato : 11-01-09 13:08

han skal vel betale panten ud hos panthaver, som er en bank ja...

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 11-01-09 13:44

Der er for mig at se alt for mange uafklarede ?.

Søg hjælp ved en Advokat /FDM,du kan miste bilen hvornår det skal være hvis Panthaver vil ha´den.

Jeg fjerner Fluebenet.

Held og Lykke med sagen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-09 15:21

Du har desværre en meget dårlig sag...for du risikerer faktisk, at panthaver en dag står og gør krav på at få din bil udleveret, og så er dine penge tabt.....uanset hvem der har gjort hvad, og hvor der er fejlet...for det eneste der betyder noget, er at en anden faktisk har krav på en bil som du har betalt.(= du kan komme til at betale en andens gæld)

Du skal hurtigst muligt sende et anbefalet brev med krav til bilforhandleren, at han øjeblikkeligt skal indfri det pant der er i bilen, da du i modsat fald vil anullere handlen OG ha' dine penge fuldt ud tilbage....behold en kopi af brevet, og husk at oplyse bilens stel- or registreringsnummer i brevet....og gerne med kopi af slutsedlen/kvittering på bilen vedlagt....

Og hvis der så ikke sker noget, er der kun tilbage at pudse en advokat på ham....men det er sgu kedeligt, for det koster ekstra penge for dig....

Annuller spørgsmålet
Fra : nipmads

Dato : 01-03-09 17:25

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål