/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ny "clean" XP installation
Fra : tararam
Vist : 716 gange
45 point
Dato : 10-01-09 12:52

Fandt ud af at der er ældre versioner af xp på min PC. Jeg vil gerne slette alt tidligere indhold på min pc, før ny installation. Men dog ikke slette så meget at den ikke kan boote fra installations cd,en.
Hvordan gøres dette, i formatteringen ?
Jeg har åbenbart tidligere installeret xp uden at have slettet de tidligere versioner på min pc.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-01-09 13:10

Citat
Men dog ikke slette så meget at den ikke kan boote fra installations cd,en.

Det kan den selvom du sletter DET HELE

Citat
Fandt ud af at der er ældre versioner af xp på min PC

Det lyder lidt voldsomt....

Sørg for du har alle drivere på et externt medie.
Sæt XP cden i og formater harddisken....

Så er den REN...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-01-09 13:15

En format med XP sletter ikke en skid, men giver tilladelse til overskrivning. Vil du slette den helt skal du bruge killdisk eller lignende.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 55 point
Dato : 10-01-09 13:19

Og killdisk findes her:
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Brændes med Nero som billedefil.

Den kan starte computer og slette harddisk > harddisktools > killdisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-01-09 13:48

Citat
En format med XP sletter ikke en skid,

VRØVL....

At "nørder" kan genskabe det har jo ikke noget med cleaninstall at gøre....

Det var noget andet hvis den skulle sælges....

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 10-01-09 14:16

Citat
VRØVL....

At "nørder" kan genskabe det har jo ikke noget med cleaninstall at gøre....

Det var noget andet hvis den skulle sælges....

Det er sgu da dig der vrøvler, som sædvanlig!

Citat
Sæt XP cden i og formater harddisken....

Så er den REN...

VRØVL!

Slet partiotionen, opret en ny partition, Formatér (ikke hurtig format) ... Så snakker vi...
- om at den er ren nok til at der ikke ligger mere på den, som kan drille en ny installation!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 14:22

Måske det var godt at vide hvor clean den skal være.

1. Ren så det næsten er umuligt at genskabe data.
2. Ren nok til at lave en fin ny installation.
3. ...............Geninstallation med recovery CD

1. = killdisk

2. = slet alle partitioner med XP C og opret så een ny partition til XP

3. = forklaring er afhængig af dit system, da der er flere metoder.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 10-01-09 14:30

tararam

Det du bør tjekke, er om din PC kan boote fra CD.
Det letteste er, at tage dinWindows-cd og sætte i drevet og genstarte maskinen.
Hvis der står "Tryk på en tast for at boote fra cd..." så kan den boote.
(Du skal blot ikke trykke på en tast, så starter din PC som normalt)

Herefter bør du finde alle de nødvendige drivere til dit bundkort, skærmkort, lydkort osv. og lægge ud på en ekstern harddisk eller brænde dem på en cd, så du har dem efter formatering.

Så genstarter du ellers og booter fra din windows cd.

Når windows installationen har indlæst en masse filer, skulle du gerne komme frem til et skærmbillede, hvor du har mulighederne:
Enter=fortsæt R=Reparer F3=afslut - Her trykker du "Enter"

Du skal nu acceptere licensbetingelserne ved at trykke F8

Herefter kan du se hvilke tidligere versioner af Windows du har liggende på din computer

(Hvis du får besked om at installationen ikke kan finde nogle harddiske, skal du have fat i en boot-diskette for at kunne installere windows)

Ellers får du disse valgmuligheder:
F3=Afslut R=Reparer ESC= Reparer ikke - Her vælger du at trykke "ESC"

Nu kan du så slette tidligere partiotioner ved at markere dem og trykke "L"
Du konfirmerer valget ved at trykke "Enter" Når det er gjort kan du oprette en ny partition og installere windows herpå. Så er der ikke nogen gamle installationer, der driller længere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-09 14:31

En mellemvej mellem almindelig formatering og Killdisk er at vælge den langsomme formatering.

XP kan installeres på en ny harddisk, så der behøver ikke at være "skeletter i skabet" før den kan boote op.
Dog skal den formateres før der kan installeres.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-01-09 14:32

Citat
Det er sgu da dig der vrøvler, som sædvanlig!

Så lader jeg da de IKKE-vrøvlende tale

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 14:35

En ny HD formateres/vælges automatisk af XP ved installation.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 11-01-09 14:00

Tak for svarene.
Da der er meget bøvl med pc,en og jeg kun kan kome ind i fejlsikret tilstand, vil jeg høre om nogen ved om jeg kan tage backups af drivers og lign, eller bliver det noget rod når der nu er så mange udgaver af xp kørende ?
Kan jeg overhovedet tage back ups i fejlsikret tilstand ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-01-09 14:16

Du kan sagtens tage backup i fejlsikret.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 01-03-09 10:31

Tak for svaret Eyvind.