/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kloaklugt i badeværelset -
Fra : Noris
Vist : 13130 gange
200 point
Dato : 08-01-09 16:43

Vi har i lang tid været generet af en grim kloaklugt i vores
badeværelse, efter at have undersøgt vandlåsen i gulvet
og håndvasken, har jeg fundet ud af at lugten forsvinder
hvis jeg stopper en skumgummipølse op i kanten af toilettet,
altså der hvor vandet kommer ud.
Kanten er rengjort med varm vand og sæbe, men lugten
ændrer sig ikke.
Mit spørgsmål er nu hvorfor.
Hvordan kommer jeg videre ?

Venlig hilsen
Morfar.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 16:48

Du skruer cicternelåget af, og fylder rengøringsmiddel og kalkfjerner på skift og skyller.

Altså først rengøringsmiddel og skylle...
Derefter afkalkningsmiddel og skylle......
Osv. osv.

Jeg har før med held, hældt saltsyre i sirsternen så det vælter ud i kummen, MEN DETTE KAN IKKE TILRÅDES, MEDMINDRE I ER HELT SIKKER PÅ HVAD I GØR OG HAR MED AT GØRER.

Hilsen
Gasmanden2

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 08-01-09 17:07

saltsyre ødelægger glasuren i kummen hilsen ove

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 17:10

Vrøvl

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 17:50

Jeg har da Jeg kørte som vvsér mange gange brugt den fremgangsmåde, en fremgangsmåde de ældre svende lærte os andre.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-09 18:46

Du skal ikke bruge saltsyre i kummen. Eddikesyre kan gøre det og er ikke nær så risikabelt. Hverken for kummen eller dit helbred.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-01-09 18:50

Det er fordi din vandlås tømmes... Fyld lidt vand i se om det ikke hjælper..

Det skyldes formentlig fordi faldstammen er ved at stoppe til.

Vh Ben

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-01-09 18:51

Først ville jeg nok prøve at tage låget af cisternen og stikke næsen ned for at se om lugten kommer derfra.Så ville jeg før "saltsyren" prøve at hælde et par dl klorin i og lade det virke et par timer -så skylle og så snuse nok engang.Kommer lugten tilbage kan det være vandet.
http://www.vattenfilter.com/ se under denne link på "svavelväte (lukt)
At bruge syre i sisternen skader ikke emaljen men kan skade indmaden i et ældre toilet.
MEN BLAND ALDRIG KLORIN OG SYRE SAMMEN!!!!!!! dette kan udvikle farlige gasser.

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 08-01-09 18:52

Tak for svarene
Det med at hælde noget i cisternen har jeg prøvet, jeg hældte en liter eddikesyre
i og fyldte resten med vand, men det var ved at koste mig mit ægteskab.
I næsten en uge, lugtede det så stramt at min kone nægtede at gå derind,
hun bad bare om at få kloaklugten tilbage - og det har hun nu fået.
Kan der være en revne eller et hul der gør at lugten kan komme den vej ud,
eller er det kun et spørgsmål om rengøring.
Jeg har lige aftalt med min søn, at vi i week-end'en henter vi toilettet
ude i sommerhuset, for at prøve med et andet.
Inden jeg lukker for tråden her, kommer jeg lige med melding
om hvordan det gik.

M.v.h.
Morfar

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-09 18:59

Det er helt sikkert ikke pga. revner eller skader, da lugten er over vandspejlet i vandlåsen.

Jeg er ked af at sige det, men det er altså et rengøringsproblem........

Ikke ment på den måde i ikke gør rent, men der sidder noget kalk/skidt/snavs et sted i ikke kommer til, der lugter.

I skal finde det og fjerne det. (gøre rent )

Gasmanden2

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-01-09 19:38

Måske var det lige en ide at checke, om tætningen mellem cisternen og faldstammen er tæt, inden du farer ned i MATAS og køber alt det kemi de har på hylderne.
Jeg har ofte på mit arbejde erfaret, at den kit der ofte bruges nede ved kloakrøret ned ved gulvet bag toilettet ikke sluttede tæt, enten fordi den var tørret ud/skrumpet ind, eller måske fordi et barn har syntes det var sjovt at trykke på den, så den ikke sluttede tæt og det kan altså give nogle temmeligt grimme lugte, hvis din faldstammeudluftning af en eller anden grund ikke skaber sug nok.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 19:45

Der bliver fortalt, at lugen stopper når skyllekanalerne tilstoppes, så er der vis ingen grund til at rode ved klosettilslutningen ved gulvet.....

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-01-09 19:55

Jeg ved ikke hvordan du har undersøgt vandlåsen i gulvet, men tror heller ikke på at lugten at lugten kommer fra fordeler kanten på dit WC...

Jeg er meget overbevist om at du skal fylde vand dit at løb..

Problemet med at lokalisere lugte er at vi lidt midster lugtesansen når vi leder erfter kilden, til denne.

Hvis du fylder sulfoskum i afløbet har du lidt tid til at se om det virker.

vh Ben

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-01-09 19:56

Det kan du da have ret i, gasmanden2 ... det er bare min erfaring fra mit arbejde (varmemester - altså ham beboerne ringer til, når de ikke selv kan finde kilden til lugten), at det er yderst sjældent, der kommer lugt fra vandtanken eller skyllekanalen i kummen, især efter denne er gjort grundigt ren.
Derimod har jeg ofte set revner etc. i kitten, når denne er blevet nogle årtier gammel, eller hvis børn har leget alene på badeværelset (du ved små fingeraftryk i blød kit).

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-01-09 19:57

Skylle kanten afgiver da ikke lugt.... Hvis den gør har man samme lugt i cisterne vandet...

Skylle kanten er ikke kilden, da den jo ikke har kanal til afløbet...

Vh Ben

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 20:06

Kanten kan sagtens, især på lidt ældre toiletter, være så fyldt med kalk, at urin og andet skidt kan samle sig her, og lugte.

MEN I har ret, sansyneligheden for at lugten kommer fra afløbet er størst.
Det er bare sjov, at hvis det har været et problem gennem længere tid, at lugten så først forsvinder når skyllekanalerne afspæres.

Gasmande2

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 08-01-09 20:21

Jeg skal lige sige, at jeg har haft toilettet afmonteret og
kontrolleret overgangen til faldstammen som tilsyneladende
var tæt, foden på toilettet, der dækker hen over faldstammen,
er sat ned i byggesilikone, så der kan ikke komme
noget den vej ud.
Der er masser af flow i faldstammen men ingen udluftning.
I morgen køber jeg en flaske klorin og sprayer op under
kanten, så ser vi om det hjælper.
Hvis det ikke var for at toilettet var var brunt og passer
sammen med både bidet og håndvask, havde jeg købt
et nyt, toiletter er jo ikke så dyre i dag.

M.v.h
Morfar

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-01-09 20:31

Er der ikke et afløb under vasken?

vh Ben

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 20:35

Hejsa igen

Brunt toilet=meget gammel model.

Skru det frit af gulvet, tag det ud i haven GENEMVÆD det i saltsyre OVERALT. Indånd IKKE dampene, da det giver vand i lungerne, ( du drukner i dine kropsvæsker ) Lyder ikke særligt lækkert vel?
Rengør herefter toilet i masser af sæbe ( det neutralisere syre, da det er let basisk ) og skyl græsplænen med vand bagefter, den dør helt sikkert ikke.....

Hvis det herefter lugter, er det ikke dit toilet, men kloaktilslutningen.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 20:37

PS. Trælasten sælger saltsyre til muremesteren, i 25 L dunke, til samme pris som vi giver for 1 L i byggemarket!!!!!!
Køb det.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 08-01-09 20:50

Afløb fra håndvask og bidet løber sammen i et rør,
der så ender i siden af gulvafløbet, heri er der så
en vandlås som er fyldt med vand.
Ingen lugt op af risten.

M.v.h
Morfar

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 08-01-09 21:09

Det med saltsyren lyder voldsomt, men måske er det måden.

Når jeg tror det er en utæthed er det for ( vi siger det lige ud ) når
nogen har skidt så lugter det af lort resten af dagen. selv om der
bliver luftet godt ud - førhen har det aldrig været et problem.

Nu ser vi, hjælper det med det andet toilet, så går vi igang
med det store saltsyrebad, da jeg kan forstå det er farligt,
tror jeg vi lader konen gøre det

m.v.h.
Morfar

Kommentar
Fra : newface

Dato : 08-01-09 21:13

Lad være med at grine----Køb et par poser bagepulver og hæld i afløbet-lad det stå natten over

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 21:19

SÅ ER DER KAGE.........

Undskyld.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-01-09 21:22

Gasmanden2

du ved ikke at den saltsyre du køber på dunke til murer er en 3% blanding, og SKAL ikke forvekslesmed den du køber på 1 liter flasker

per

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 21:38

Det er korrekt, men de sælger også den mormale, vist nok 32%, i samme dunke.

Jeg har købt dem flere gange.

Gasmande2

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 10-01-09 11:55

Hej igen -
Efter at jeg i to omgange har sprayet med klor op under kanten på
kummen og skyllet efter med varmt vand, så tror jeg sørma lugten
er væk - jeg synes jo bare den bliver skyllet flere gange om dagen,
men åbenbart ikke nok til at holde det rent.
Så jeg må jo nok give dig ret Gasmanden2, når du siger siger
det er et rengøringsproblem.

Tak til alle der har svaret.

Nu er spørgsmålet, hvordan slutter jeg tråden her og giver
point - jeg kan ikke se der er et menupunkt der giver mig
muligheden ?

M.v.h.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-01-09 12:05

Du klikker på det svar du synes er bedst og accepterer.

Men som før skrevet....Det er et ok trick at hælde et par dl klor i cisternen en gang imellem for at rense hele toilettet.

Godt at du fik løst problemet.

Mvh Sverola

Godkendelse af svar
Fra : Noris

Dato : 10-01-09 12:41

Tak for svaret Gasmanden2.

Du var den første der påpegede at det var et
rengøringsproblem, så du får point.

Som du skriver Sverola, er det nok en
god ide, ind i mellem at fylde lidt klorin
i cisternen.

Hav en fortsat god week-end.

M.v.h.
Morfar

Kommentar
Fra : simonsenSøs

Dato : 20-10-09 17:02

vi købte et toilet sidste år som heder NAUTIC + TOILET 6 cm. forhøjet, men vi fik kloaklugt fra toiletkummen helt sikkert, fra kummen når der blev skyllet ud ( vandstanden så normal ud ) der var en stank i helle huset, ingen trode på os vi , vi har håndværker i familien også vv s ,som ikke mente at det kunne lugte når alt er tæt.
Vi kom hulholdningsfilm hen over toiletkummen når vi løftede en snip af husholdningsfilmen var der slet ingen tvivel, at kloaklugten kom der fra.
Jeg ringede til leverandøren som aldrig hade hørt om det? Men jeg kunne henvende mig i foretningen og få toilettet refunderet.
Nu har vi købt et IFØ SIGN TOILET og er glade.
Mvh Inger