/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Råd til vinteren
Fra : scootergrisen
Vist : 1482 gange
133 point
Dato : 08-01-09 11:21

hey jeg tænkte på om jer der har scooter/knallert og ligende her i vinteren har nogen gode råd i vil dele ud af.

Her den anden dag da det var ret så koldt frøs mit speedometer kabel fast og jeg knak noget af i gashåndtag i forsøget på at dreje det.
Det lykkedes ikke at komme nogen steder den dag så jeg måtte vente til det var tøet op så skildte jeg håndtaget ad for at smøre det.

Jeg tænkte på om det er muligt at sætte strøm til wirens ender for på den måde at varme det op og smelte vandet inden i som er frosset. Nogen der har prøvet det ?

Jeg har læst om nogen der bruger karburator sprit i deres benzin... hvad er der godt ved at bruge det ?

Og der er også mange som har problemer med at køre i det kolde vejr før motoren er blevet varm... Er der nogen løsning på dette eller skal man bare lade den kører i tomgang indtil den er blevet varm ?

Hvis i ellers har nogen gode (vinter)råd så kom endelig med dem.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 133 point
Dato : 08-01-09 12:48

Vask rens sprøjt med silicone på alle ledninger osv. efterfølgende Parker gerne i opvarmet værksted garage eller lign V. ultra hård frost kaburatorsprit i benz

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-09 12:51

Kaburatorsprit forhindrer evt kondensvand der er opstået i tanken i at fryse til is men der skal minus 15 20 grader til før det sker

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 08-01-09 14:12

skal man tage stikne fra hinanden og sprøjte på metal kontakterne ? eller bare uden på ledningerne ? og hvad er det godt for ?

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 08-01-09 14:24

Tror sunowich mener kabler og ikke ledninger

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-09 16:34

Ja du skal ikke skille noget ad men forsegle med det så ikke fugt trænger ind

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-09 17:10

Når kondensvand opstår i tanken ligger det nederst under benzinen på grund af at vand er tungere end benzin, ligeledes når det kommer ned i svømmeren i karburatoren. At der er en lille smule der fryser til is ved 0 grader nederst i tank og karburator gør ikke noget.
Men hvis der kommer for meget kan det stoppe dysen, desuden ruster feks. tanken lettere i bunden.

Lige over frysepunktet mellem +3-0 grader sker der det at en del af vandet i karburatoren suges op gennem dysen og forstøves og rammer den indvendige overflade af karburatoren. Her fryser den til is. Det gør den da karburatoren er underafkølet og under frysepunktet, på grund af den forstøvede effekt som benzinen laver. (Samme princip som et køleanlæg)
Når der tilsættes få % kaburatorsprit vil vandet emulgere (Opblandes og gå i forbindelse)med benzinen, nu kan det ikke fryse længere ved frysepunktet, og ikke fortætte til iskrystaller indvendig i karburatoren, og lukke af for karburatorens indre.
Det er det som betegnes karburatoris som opstår over frysepunktet. De problemer har vandkølede motorer sjældent, da de fleste leder opvarmet kølevand gennem kamre i karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 08-01-09 19:03

ok tak hvor meget karburatorsprit skal man så hælde i benzinen ?

Er der nogen der har en løsning på at det er svært at komme igang når man starter scooteren når det er koldt og man ikke kan kører ordentligt før den er varm. Er der noget som kan hjælpe på dette om vinteren ?

jeg skal prøve det med karburator sprit om det om jeg kan mærke nogen forskel.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-09 22:22

Hvor meget, ja det står på flasken, som regel 2½ dl til 20liter benzin.
Det er godt at få vandet ud ved tilsættelse af sprit, men gør det når tanken er ret tom, så skal der kun en sjat i.
Men ingen grund til at gå og fylde på normalt, de fleste scootere får jo varme til karburatoren fra motoren bag skjoldene. Værre var det med de gl. knallerter som var mere åbne.

Startbesvær, tja, man kan give karburatoren en lidt størrer dyse, også en størrer tomgangsdyse, men ellers må man lade den stå lidt i tomgang, medens du tager hjælm mm på.
Eller som Sune skriver: Parker gerne i opvarmet værksted
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-01-09 19:01

Okay så der er faktsik en fordel ved at have de plastikskjol...

Har i ellers nogen gode råd ?

Eventuelt noget smart i selv har fundet på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-09 19:53

Tag det som en kritik, men almindelig vedligeholdelse ville have klaret ihvertfald kablerne.

Jeg kørte på knallert flere strenge vintre, altså for 30 år siden da der VAR vintre, med en hel uge i minimum 15-20 graders frost, mine kabler blev jævnligt smurt med ganske almindelig smøreolie, ikke tynd symaskineolie eller det ubrugelige WB40 som nogen mener kan bruges til ALT.

Havde aldrig problemer, bortset fra at det var svært at lappe hjul langt ude på bivejene når man ikke havde lyst til at smide de to par vanter der nødvendige .........BRRRRRRR

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-09 20:00

Tænk også på at metaldelene i motoren lige skal "klimatiseres" før de bevæger sig helt frit, der er jo både aluminium og jern der opfører sig forskelligt.

Fabrikken tager jo højde for de tolerancer, men ikke for at en frostkold motor skal op på fulde omdrejninger med det samme, frostvædske i bilers kølesystem hindrer kun frostsprængninger men holder ikke motoren varm.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-01-09 20:04

Ok så du mener hvis man udfører almindelig vedligeholdelse så skulle der ikke kommer nogen problemer om vinteren ?

WD40 er sikkert ikke det bedst men det er bedre end ingen ting i mange tilfælde. Også er det jo let med en spraydåse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-09 20:27

Skal jeg ikke kunne sige helt, der har jo været 30 års udvikling siden jeg sidst havde knallert.

Kabler kan jo have andre tolerancer end dengang, men jeg dryppede olie i den åbne ende af bremsekablerne hvor der var lidt frigang og rokkede så med håndtaget til jeg "mente" at det var kravlet et godt stykke ind.
Det nummer kan man så ikke lave med speedometerkablet.

Vi var jo nok lidt konservative og brugte det forhåndværende. Silicone var vist ikke fremme dengang, isåfald havde jeg nok brugt det. På min cykel bruger jeg i dag kun det bedste.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-01-09 21:00

Hvad er så det bedste ?
Og er det bedre at sprøjte silikone ind i bremsekabler istedet for motorolie ?

I min manual står man skal bruge motorolie til kablerne men min bagbremse er langsom om at hive sig selv tilbage ligesom der er meget modstand i olie, måske det ville glide lettere tilbage med silikone.

Når jeg bremser med bagbremsen og giver slip så har bremsegrebet svært ved at falde tilbage også bliver kontakten ved bremsen ikke aktiveret så bremselyset bliver ved at lyse selvom jeg har givet slip. Kan måske også være fordi fjederen ved bagbremsen er for svag til at hive wiren tilbage

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-01-09 07:48

Frosne kabler
Hos din knallert forhandler kan anskaffes en lille dims til gennemsmøring af kabler. Den fyldes så op med hvad du nu foretrækker at der skal være smurt med indvendigt i kablet -har selv haft stor glæde af glycerin. Så skal du bare sætte kompressoren på eller en alm cykkelpumpe.
(obs kablet skal selvfølgelig være helt optøet før du starter )

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-01-09 16:55

lham : Har du et billed/link til den dims.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-01-09 17:11

Jeg har desværre ikke noget billede Er i aluminium cylindrisk ca 100mm lang Ø20 I den ene ende en "udsavning" så kablet kan lægges i .Indenfor nogle gummipakninger der tætner ved tilspænding agf bundstykket. I den anden ende cykkelventilfitting.Er for "100 år" siden købt hos Århus Scooter

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-01-09 02:19

Tak for svaret Sunowich.