/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Efternavn
Fra : Dipsey
Vist : 664 gange
39 point
Dato : 07-01-09 16:06

hej. jeg har et spørgsmål om efternavne. jeg har et mellemnavn og et efternavn, men er ved at tage min mormors mellemnavn "Berg" som mellemnavn. Kan jeg så vælge at bruge det som det eneste og have det andet mellemnavn og efternvn som inaktivt? eller skal jeg kalde mig ved mit gamle efternavn?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-09 16:13

Uanset hvor mange navne du har, så er det sidste navn dit efternavn.

Hvis du vil bruge Berg,som efternavn, så skal det være det sidste.

Du kan kalde dig det du lyster, men i det offentlige vil det altid være det sidste navn, der er efternavnet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:14

Du kan tjekke navnene her, er det frit kan du sagtens ændre navnet.

http://www.familiestyrelsen.dk/navne/1/?no_cache=1

Hvis det ikke er frit, tror jeg ikke det kan lade sig gøre, når det var et mellemnavn og ikke et efternavn

https://www.personregistrering.dk/index.php?id=110

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 16:15

Alt efter hvor mange Berg der findes - så skal du måske spørge familien berg først.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:16

Citat
Hvis det ikke er frit, tror jeg ikke det kan lade sig gøre, når det var et mellemnavn og ikke et efternavn

Det jeg mener er --- at få det som efternavn, hvis det ikke er frit, men tjek linket, mange navne er blevet frigivet

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:17

der er masser der hedder det og har også fået bekræftet, at jeg får det. Ville bare høre om det skal stå bagest hvis gerne jeg bare vil have ***** Berg stående på postkassen og på brevene, ved godt mit pas og kørekort osv vil være med mit bageste navn som efternavn

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:18

problemet er, at mit eternavn er Iversen og det skal stå bagest, så jeg kan ikke kalde mig Berg så længe jeg ikke vil ha det bag Iversen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:19

Du kan få en bindestreg så bliver dit efternavn Berg-Iversen, ellers har du Berg som mellemnavn
og Iversen som efternavn

Hvis du ikke vil beholde Iversen, som efternavn, kan du godt hedde Berg, navnet er frigivet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:21

Det bliver noget rod at kalde sig Berg, og hedde Iversen som det officielle efternavn, bare tænk på postbuddet

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:22

Jamen jeg vil ikke opgive Iversen helt, vil bare helst ikke bruge det, men synes ikke Berg skal stå bagest, så det ser ud til at svaret er jeg ikke kan bruge Berg alene. Øv øv

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:23

Jamen jeg har tænkt mig at rette det fra den post jeg får jo?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-09 16:24

På din postkasse kan der så stå Berg Iversen, men Berg bliver ikke dit efternavn.

Hvis du ønsker så meget at hedde Berg, hvorfor får du det så ikke ændret.

Så kunne du jo hedde Iversen Berg ... og så kan du kalde dig Berg.

I det offentlige vil det sidste navn altid være dit efternavn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:26

Hvis dit fornavn ikke er for langt, kan du få en bindestreg, så er du "officiel" hele vejen igennem

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:27

Jamen fordi jeg ikke vil slette min slægts efternavn og min mormor hedder også Berg Iversen. Men må indrømme jeg ikke synes det kan stå omvendt. Jeg synes bare jeg engang har hørt at jeg selv måtte bestemme om jeg ville bruge Iversen eller mit andet mellemnavn, men det er åbenbart en fejl

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:28

Ja, men nu hedder jeg S**** B****** "Berg" Iversen, så bindestregen går nok ikke der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:28

Citat
Jamen jeg har tænkt mig at rette det fra den post jeg får jo?

Du kan jo også bare sørge for at begge navne står på postkassen, for det vil være der det største problem vil kunne opstå.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:30

Du kan da bare slette det andet mellemnavn du har, så du hedder S***** Berg-Iversen

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:30

Så hvis jeg skriver både berg og Iversen på postkassen kan jeg i realiteten rette mit efternavn kun til Berg på regninger osv?

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:30

Ja, men det har også en stor betydning for mig, da det er fra min fars familie.. Og det er lidt specielt..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:33

Der er ingen der kan forbyde dig at du kalder dig for Berg i stedet for Iversen, det er kun de evt. problemer der kan opstå med posten. Breve fra det offentlige vil vedblive med at være stilet til Iversen

Citat
Så hvis jeg skriver både berg og Iversen på postkassen kan jeg i realiteten rette mit efternavn kun til Berg på regninger osv?

JA

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 07-01-09 16:35

Okay, men det offentlige vil jo skrive mit fulde navn, så mon ikke posten kan finde ud af det selvom der kun stod Berg på..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-09 16:39

Du kan jo lade det komme an på en prøve, og får du ikke den post du forventer, så skriv også lige Iversen på postkassen

(håber ikke du også engang ønsker din eventuelle ægtemands efternavn, for så er linjerne ikke lange nok på mange papirer)

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-01-09 17:08

Du kan få slettet det efternavn du ikke ønsker så dit nuværende mellemnavn bliver dit efternavn.
Det er der ingen problemer i.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-09 17:21

Citat
og får du ikke den post du forventer

Det kunne jo være en måde at undgå det på

Men efternavnet vil altid være efternavnet og det uanset hvad du end vil kalde dig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-09 00:04

Glem alt om postbudene, de kan sgu ikke læse alligevel og bliver ved med at smide i forkerte kasser.