/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rensning af stålplade
Fra : creamcheese
Vist : 3636 gange
100 point
Dato : 06-01-09 14:22

Hvordan renser man en brugt stålplade som bruges på væggen bag et komfur? Jeg har prøvet med sprit men det var vist ikke helt den rigtig løsning.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-01-09 14:25

Hej.
En god gang ajax med salmiak gør underværker. Derefter spritter du den af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-01-09 15:11

Rigtig (brun) sæbe er godt til mange ting. Rør en smule ud i vand, smør på og dæk med VitaWrap eller tilsvarende en times tid. Så kan du fjerne selv fastbrændte fedtpletter. Det samme gælder i en bage-/stegeovn. Her skal det bare sidde lidt (4 timer) længere.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-09 15:19

Hvis den er rigtig slem så en gang vand med 3 dobbelt salmiak i Ligesom man bruger til at afvaske køkkener med mados før maling nogle malere bruger også en slat i plastmalingen

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-09 15:20

Ws 40 er også ganske effektivt men så skal du efterfølgende vaske med andre midler Der er også grundrens det er også noget der er effektivt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-09 15:21

Ups WD 40

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 16:12

Hvis du tager pladen af for at pudse den op.

Så kan den blive flot og mat med en gang glasblæsning. (ikke sandblæsning)

Et sandblæseri kan som regel også glasblæse.

Kommentar
Fra : slynten

Dato : 06-01-09 16:36

Der findes mange poleringsmidler til rustfri stål, har selv et køle/fryseskab i stål, bruger et poleringsmiddel fra Vølund, det er bare så godt, skal bare gnides på, så stråler stålpladen, du skulle prøve!

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-01-09 19:04

Den med den brune sæbe. Den virker. Bare smør et godt lag på. Som pbp_et skriver. det virker. Og ganske ufarligt. Er det hele ikke kommet så gentag behandlingen. Og så er det billigt, Og giver bløde hænder..

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-09 20:22

Brug skurecreme......
Jeg ved godt det er bandlyst på glatte flader, men vi har altid brugt det på glaskearmiske kogeplader og rustfri plader, med fantastisk godt resultat

Gasmande2

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 07-01-09 07:08

Der findes flere midler beregnet til det. Bl.a Borup Stålrens. Jeg har prøvet flere af dem, og de er ganske gode, men det allerbedste er simpelthen WD40. Jeg vasker ikke efter med noget andet, men tørrer bare MEGET grundigt efter med en tør klud. Det bliver superflot.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 04-03-09 19:45

Tak for svaret Sunowich. Det virkede og du var den første som forslåg det.