/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Centrallås i Fiat Punto
Fra : bublebee
Vist : 2518 gange
100 point
Dato : 05-01-09 19:13

Vi vil sætte centrallås i vores Fiat Punto 60 fra 1994. Men vi kan nu se at der er trukket ledninger i forvejen, men hvor sidder centrallåsboksen til dette henne af ?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-09 19:16

I den anden ende af ledningerne

Sorry...

Den er sikkert KUN forberedt - der er nok ikke monteret noget ellers...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-01-09 19:47

Prøv at se om ledningerne ude i døren er kodet med tal eller farvestreger.
Så har den anden ende af ledningen som regel samme kode, eller i hvert fald noget der ligner.

Jeg kender ikke til Fiats måde at gøre tingene på elektrisk, men véd at franske biler ofte har central enheden placeret i midterkonsollen ved håndbremse håndtaget.
Prøv at lede efter et tomt multistik dér.
Ellers må du ind og kigge bag instrumentpanelet med noget kraftigt lys, efter et tomt multistik.

Ude i dørene er der normalt et 2polet stik til hver låse motor, og låsemotorene er universale, så monteringshullerne skulle altid passe selvom du køber et billigt universal sæt.
I førerdøren er der normalt et ekstra stik, som skal sidde på positions omskifteren af låsen.
Det "plejer" at være 3polet, hvor den midterste er stel.
Denne omskifter aftaster om låsen er låst eller åben, og den skubber man til, når man låser op/i med nøglen.
Derved sender central enheden impuls til alle de andre låsemotorer.

På nogle biler sidder der også sådan en fyr i passager siden.
Der er aldrig nøglelås til de bagerste døre, så derfor findes de ikke i bagdøre.

Derimod kan de forekomme på bagklappen til stationcars, så man kan åbne alle døre fra bagklappens lås.

Hvis du finder multistikket til central enheden, skal der meget gerne være en konstant +12V og stel - uden om tændingslåsen - på 2 af benene med lidt kraftigere ledninger.
Men det kan være du først skal montere en (tom) sikring før du har +12V. En 5amp sikring skulle være rigeligt.
Så skal der være 1 lås-i og 1 lås-op indgang, som har forbindelse ud til før omtalte 3-polede stik. Evt er stelledningen også ført ned her til multistikket.

Til slut har du alle 3 (eller 5) døre/bagklap låse motor stik forbundet sammen til de samme 2 stikben i multistikket. Alle låse motorer kører nemlig i parallel.

Du KAN også have et par ekstra ledninger siddende på lås-i/lås-op forbindelserne. De kommer sandsynligvis fra loftkonsollen, hvor du har loftlys eller midterste bæring til solskærm monteret. Her sidder der muligvis yderligere et tomt multistik til fjernkontrol modtageren.

Når du har fundet de eksisterende ledninger, skal du have det til at passe med den central enhed og fjernkontrol modtager du har købt.
Her må du følge diverse anvisninger vedlagt.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-01-09 19:51

PS : du har vel for længst anskaffet en Haynes værksteds håndbog til din Punto ?
De har normalt lige præcis diagrammer - og måske fotos - af sådanne centrallås systemer monteret.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 06-01-09 11:47

Jeg har engang ejet en bil magen til, også uden centrallås, min var en S model.. Da jeg på et tidspunkt fik lyst til at montere centrallås, købte jeg et billigt sæt (T-Hansen eller lign) med fjernbetjening. Jeg anvendte intet af det originale ledningssæt. Dette virkede upåklageligt i de 4 år jeg efterfølgende ejede bilen...
Jeg er klar over at dette indlæg ikke besvarer dit spørgsmål, men det skal betragtes som en opmuntring fra en som har en smule erfaring med emnet.
God fornøjelse..
/ Peter..

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 11:50

Tak for svaret refi.