/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
hvis man gør hvem ska betale?
Fra : return
Vist : 761 gange
200 point
Dato : 05-01-09 14:10

hej hvis man ønsker at fremleje sin andelslejlighed ud hvordan regner man så de udgifter ud lejeren skal betale har nemlig et andelsboliglån der jo også skal afdrages selvom man fremlejere ud ??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-09 14:29

Du skal beregne huslejen pr år, vand,varme og el pr år og evt IT (hvis der er stik i boligen.)

Huslejen er også afdrag på lånet, renterne kan du jo delvis trække fra i skat.

Når du har det årlige beløb så dividerer du med 12, så har du huslejen. Og glem ikke et mindre beløb for slittage.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 05-01-09 14:30

Undersøg lige først hos din andelsboligforening om du overhovedet MÅ leje den ud...

Må du det så se her...

http://www.andelsboligforeninger.com/mere/artikel/fremleje-af-andelsbolig-kan-man-uden-videre-fremleje-sin-andelsbolig/1297.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-09 14:41

Citat
har nemlig et andelsboliglån der jo også skal afdrages selvom man fremlejere ud

Huslejen skal jo bare regnes ud så du har dine udgifter dækket, så altså både det månedlige afdrag på lånet og den månedlige lejeudgift.

Deudover skal lejer så betale el, vand o.s.v. og varme hvis det ikke er inkluderet i den månedlige udgift

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-01-09 16:11

sidder og læser her på denne side
http://www.andelsboligforeninger.com/mere/artikel/fremleje-af-andelsbolig-kan-man-uden-videre-fremleje-sin-andelsbolig/1297.html

kan se at man kun må fremleje man opfylder disse krav her :

Andelsboligen kan maksimalt fremlejes i 2 år. (Lejeloven § 70)
Andelshaveres fraflytning skal være midlertidig, dette kan være pga. sygdom, forretningsrejse, studieophold eller lignende. (Lejeloven § 70)
Der skal være mere end 12 lejligheder i ejendommen.

men hvad nu hvis man flytter 200km væk for at flytte sammen med kærsten ja så kan jeg ikke se
nogen steder at man må det , nogen der ved det ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 17:27

UANSET hvad kan fremleje maksimalt være 2 år....

Men tjek nu lige med foreningen OM du overhovedet MÅ fremleje - det er ikke alle steder man må det....

Ydermere skal de alligevel godkende lejekontrakten - så de kan muligvis også give dig en pris på HVAD den må koste (der er nok andre der evt. har prøvet det)

Om du flytter til Rusland i perioden er sagen underordnet.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-09 17:46

noget stikker mig i øjnene her - hvorfor mener alle (næsten) at en lejer skal betale mere end normalt - her tænker jeg på del af lånet - lejligheden tilhører jo fremlejer der kan drage økonomisk fordel af den NOT FAIR

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-09 18:00

lige meget hvad skal det godkendes af bestyrelsen så spørg dem
du kan ikke ligge lånet på huslejen den taber du i LLO

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 18:02

Citat
hvorfor mener alle (næsten) at en lejer skal betale mere end normalt

Det skal han/hun heller ikke....

Lejen følger den leje der er i tilsvarende boliger i samme område....

Og så er det egentlig ligegyldigt om ejendommer er OVERBELÅNT...

Så reelt er der ingen garanti for alle udgifter bliver dækket..... (men det gør de nu som regel)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-09 18:07

Citat
men det gør de nu som regel
det forstår jeg som den eventuelle lejer netop betaler noget der ikke vedkommer ham eller hende - altså det lån der er

nå det var bare et surt opstød

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 18:24

Det er der ingen grund til - lejekontrakten skal godkendes

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-01-09 18:56

Som tidligere nævnt undersøg først om du må fremleje.

Jeg læst dette angående dit spørgsmål om huslejens størrelse

Citat
Andelsboligforeningens vedtægter går forud for lejelovens bestemmelser. Når der tales om grundleje, må I kunne tage betaling for forbrug, d.v.s. varme og vand ved siden af grundlejen. I kan dog ikke få dækket jeres låneomkostninger. Hvis I lejer ud møbleret - eller delvis møbleret - bør I kunne få et tillæg her også.

http://www.boligejer.dk/spoergsmaalsvar/0/64/8049

Der er måske mere du kan bruge af de spørgsmål, der er stillet her

http://www.boligejer.dk/spoergsmaalsvar/0/62/3

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-01-09 19:12

Det er også meget tvivlsomt om du overhovedet må fremleje fordi du vil prøve at bo sammen med din kæreste.

Citat
men hvad nu hvis man flytter 200km væk for at flytte sammen med kærsten ja så kan jeg ikke se
nogen steder at man må det , nogen der ved det ????

Du har selv fundet reglerne for fremleje af andelslejlighed

Citat
Andelsboligen kan maksimalt fremlejes i 2 år. (Lejeloven § 70)
Andelshaveres fraflytning skal være midlertidig, dette kan være pga. sygdom, forretningsrejse, studieophold eller lignende. (Lejeloven § 70)
Der skal være mere end 12 lejligheder i ejendommen.

På hvilken adresse ville du så være tilmeldt i folkeregistret, hvis du tilmelder dig adressen hos din kæreste, så mister du din andelslejlighed.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 07-01-09 13:54

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 14:26

Selv tak....