/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Oliver city langsom/4-takter?
Fra : tryllerylle
Vist : 3166 gange
250 point
Dato : 05-01-09 10:16

Hej. Jeg har købt en Oliver City fra 05 som har stået stille et stykke tid. Det er en gave til min søn som fylder 16 i dag (det er en 30'er )

Da jeg købte den kunne jeg starte den, hvor efter den gik ud efter 8-10 sekunder. Jeg rensede tank, slanger, og karburator, og fyldte ny benzin + lidt karburatirsprit i og den startede fint, og kørte 30 som den skulle. Den er lovlig med 30'er udstødning, skive og standard 56 dyse i.

Jeg startede den lørdag eftermiddag da jeg skulle gøre den klar til i morges, og der kørte den helt fint, men i morges da han startede den op havde den meget svært ved at holde tomgang, og den 4-takter hele tiden og kører ca 10-15 km/t.

Jeg skruede den op i tomgang og lod den stå for at se om det var fordi den var kold, men efter den har stået igang i 10 minutter 4-takter den stadig meget, og kører kun 10-15 km/t.

jeg har prøvet og skrue luftskruen hent i bund og 1½ omgang ud, og prøve min frem med en 1/4 omgang uden held

Hvad kan der være i vejen?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-01-09 11:47

Tillyk med de 16år.
Hvad betyder det når du skriver den 4 takter ?

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 05-01-09 12:06

Når jeg giver fuld gas tager den ikke ordentlig ved, og 4-takter hele tiden istedet for at gå op i omdrejninger.

Hvis du f.eks starter en kold scooter, og giver gas, så 4-takter den lige indtil den kommer rigtig igang. sådan gør den bare hele tiden. jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det?

Jeg har ikke haft tændrøret skruet af, så jeg kan desværre ikke sige hvordan det ser ud. Jeg er på arbejde nu

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-01-09 14:32

4 takt betyder den kun tænder hver anden gang.
Det skyldes for det meste at den får for meget benzin i forhold til luft.
1. Så når dysen er orginal, og ikke boret op, så kan det skyldes beskidt luftfilter.
2. Chokkeren som er skruet ovenpå karburatoren er forsynet med 2 ledninger, som giver 12 volt når motoren er igang. Strømmen løber i et varmelegeme, der opvarmer noget gele. Så efter ca 1 mins motorgang er geleen så opvarmet at den trykker chokkernålen ned, så der spærres for extra benzin.
2a. Chokkeren får ingen strøm, og står åben hele tiden.
2b. Chokkeren og nålen er defekt, eller monteret forkert.
3.Der kan også være dårligt tændrør. Eller tændrørshætte.

NB: Det har intet med tomgangsjustering at gøre, når den også 4 takter ved mere gas.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 05-01-09 16:09

Hvis der er mekanisk choker, kan det være den hænger i kablet - ellers er det nok som palle siger med el-choker. Og hold fingrene fra luftskruen, den har intet med sagen at gøre. Men det kan også være en blokeret indsugning/stoppet luftfilter. Men den slags ting har det med at te sig sært i den slags vejr!

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 05-01-09 19:18

han kørte lige en tur på den, og han siger at hvis han giver fuld gas 4-takter den hele tiden og kører ca. 10 km/t, men hvis han slækker lidt på gassen tager den ved og kører ca. 30 km/t.

så må det betyde at den får for meget benzin ikke?

Hvad kan jeg gøre ved det udover at rense luftfilter? - skal jeg skifte tændrør måske?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-01-09 20:22

Du skal altid skifte tændrør.
Den forklaring kan lige så godt være for lidt benzin, stoppet filter slange dyse.
Prøv at fjerne luftfilteret, hvis den så kører godt/bedre, så får den for meget benzin
Kører den dårligere, så får den for meget benzin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 07-01-09 10:30

Jeg tror jeg har fundet ud af hvad der er i vejen. Ledningen til el-chokeren er knækket, så det kan jo være derfor den ikke starter når den er rigtig kold.

Hvad er forskellen på disse 2 - udover prisen?

Scooter-Shoppen:
http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=12675&item=7383

T-hansen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2357625785&n=1681976738&pn=1681977583

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-01-09 14:28

2a. Chokkeren får ingen strøm, og står åben hele tiden.

Kan ledningen ikke bare samles igen?
Tror ikke der er forskel, du kan også købe:
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3062&aID=8416&mId=1956

så det kan jo være derfor den ikke starter når den er rigtig kold. Nej det har intet med det at gøre, da den jo netop nu får chokker hele tiden. Du skal ikke give gas når den skal startes.

Når den ikke får strøm kan chokkeren ikke lukke, og karburatoren drukner når motoren er varm, derfor 4 takter den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 07-01-09 14:43

ledningerne er knækket helt inde ved chokeren, så jeg tror ikke de kan sættes på igen.

passer den du linker til til min scooter? der sidder en vinge med 2 skruer på den jeg har pillet af min. Den sidder på den model fra Thansen, men ikke på de andre 2. Kan jeg tage vingen af og flytte den over på den nye?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-01-09 16:53

Ja den vinge går rundt om chokkeren for at holde den ned og på plads.
Den kan bare genbruges.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 08-01-09 17:39

Jeg har en CPI nøjagtig magen til som jeg dagligt bruger. jeg har taget chokeren og flyttet over på den der volder problemer og følgende sker.

Jeg starter scooteren op med elstart og den går igang, men går ud efter nogle sekunder.

Hvis jeg tager luftfilteret af og dækker indsugningen med min tommelfinger starter den fint op og tager omdrejninger(stadig med fingeren for indsugningen).

Efter lidt tid begynder den og gå mærkeligt. hvis jeg fjerner fingeren fra indsugningen kører den fint videre i nogle sekunder hvorefter den begynder og gå ringere og ringere for til sidst og gå i stå... MEN... hvis jeg sætter fingeren i inbdsugningen igen inden den går ud, går den op i omdrejninger igen og kører fint i nogle sekunder (10-12 sek). dette gentager sig hvis jeg hele tiden spærrer for luften inden den går ud.

jeg har renset alt fra benzinhane til og med karburator, og der er helt nyt luftfilter på.
luftskruen har jeg skruet helt i bund og 2 omgange ud bagefter (har jeg læst mig frem til), så nu er jeg ved at løbe tør for ideer til at få den til og køre igen.

Det skal siges at den HAR kørt fint, og det var endda med knækkede ledninger til el-chokeren.

nogle ideer til hvad der så kan være galt?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 08-01-09 22:32

1.Du har enten en defekt benzinhane (Tjekkes om den giver benzin i sin benzinslange, når du giver fuld gas og træder på kickstart, eller elstart)
2. Eller din dyser er stoppede, (har du blæst igennem både normaldysen og tomgangsdysen)
3. Eller du har en utæthed, som regel mellem karburator og motor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-01-09 04:34

Du skal også prøve at tage tændrørshætten af og lige banke den et par gange imod jorden. Jeg har engang været ude for at der sad en lille nisse derinde og blokkerede for tændingen.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 09-01-09 12:18

nu har jeg byttet hele karburatoren fra den CPI der virker til den der ikke virker, og nu startede den og kører fint igen??

Nu vil jeg se hvad der sker når jeg bytter dem rundt.

jeg har kigget nøje på dem begge 2 og de ligner hinanden på en prik.

hvor stor er en standard karburator til en oliver city? hullet i karburatoren er ovalt. det har jeg ikke set før. ( på begge)

jeg kan se at man kan få 12 / 17 / 21mm karburatorer på scooter-shoopen

Godkendelse af svar
Fra : tryllerylle

Dato : 10-01-09 13:14

Tak for svaret pallebhansen.
nyt spørgsmål er oprettet