/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Digital lyd fra pc til Z-5500?
Fra : rallegun
Vist : 362 gange
222 point
Dato : 04-01-09 13:33

Halløj,

Jeg har et Z-5500 surround anlæg fra Logitech. Det bruger jeg sammen med min computer, der har lydkortet: Creative SoundBlaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion.
Jeg har fra starten haft det tilsluttet med de analoge kabler, da jeg fik at vide at det var ligeså godt som digitalt. Nu ved jeg bedre og jeg skal tilslutte anlægget digitalt.

I lydkortets manual står, at man kan sætte et digitalt kabel i. Man skal bare bruge en converter, fra 3,5 mini jack til hun-RCA. Fint nok. Men så står der at den digitale løsning kun vil give 2.1 lyd!
Kan nogen fortælle mig hvorfor et lydkort til 1.500kr. kun kan give mig stereolyd hvis det er tilsluttet digitalt? Er der fejl i manualen eller har jeg bare misforstået den?

Her er links til produkterne:
http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_speakers/devices/224&cl=dk,da
http://dk.europe.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=16559

Og et tillægsspørgsmål:
Digitale tilslutnings muligheder på Z-5500: koaksial og optisk. Så i fald jeg finder en løsning, så får jeg også brug for at vide hvilken af de tilslutninger der er bedst i mit tilfælde. Kabellængden skal være 1,5 meter. Jeg ved at optisk er bedst til længere kabeltræk. Men hvor langt skal kabeltrækket være for at optisk er bedre end koaksial?

- rallegun

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-01-09 17:14

Det forstår jeg ikke. Selvfølgelig kan du få 5:1 eller endda 7:1 lyd, det siger manualen da.

Her er et link til kablerhvor du kan læse lidt om fordele og ulemper ved det ene og andet. Bare klik ind i kabeltypen

http://www.av-cables.dk/?gclid=CKiHuIuq9ZcCFcsa3godrFOJCQ

Kommentar
Fra : rallegun

Dato : 04-01-09 22:10

Hmm...Manualen er faktisk lidt misvisende. Der står at man kan have enten analoge eller digitale speakers. Det er jo signalerne der er analoge eller digitale ? :O
I min manual står der simpelthen at kortet understøtter 2.1 digitale speakers. Samt 2.1, 4.1, 5.1, 6.1 og 7.1 analoge speakers. Mon ikke det bare er Creative der vrøvler. De af mine venner der ved noget om lyd siger også at det ikke giver mening.

Men i mit andet spørgsmål efterlyser jeg en definition på hvor langt et kabeltræk skal være for at være langt. Er 1,5 meter langt? Skal det være koaks eller optisk?

Kommentar
Fra : rallegun

Dato : 02-04-09 15:36

Nu har jeg fået det til at fungere. Men ikke som jeg gerne ville have haft det. Jeg har det lydkort med frontpanel. Så nu har jeg digital lyd, men jeg har et koaksial-kabel til at stikke ud af fronten på min computer.
Det andet virkede ikke :(