/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fast Num-Lock indstilling ../2
Fra : Denpete
Vist : 1868 gange
10 point
Dato : 25-03-03 17:10

Jeg har tidligere haft problem med at få min maskine til at starte op men Num-Lock stået til.

Problemet er sådan set løst, bortset fra, at ved skift til ny bruger er funktionen slået fra hos denne bruger.
Num-Lock er sikkert kun aktiv, når jeg som administrator logger på.

Hvordan får jeg Num-Lock til at virke for PC'en generelt/for alle brugere?

Mvh
Denpete

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-03-03 17:15

Inde i din bios er der en numlock til fra funktion. Sæt den til enabled!

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 25-03-03 17:23

Hej tedd...
I min bios er num-lock sat til on.
Ved mit sidste problem med num-lock, skulle der ske en ændring af registreringsdatabasen, men jeg er ikke sikker på hvor ændringen evt. skal ske for hele PC'en.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-03-03 17:36

Hvis du vil aktivere NUM LOCK, før en bruger logger på, skal du bruge følgende trin:

Kør Registreringseditor (Regedt32.exe).
Find HKEY_USERS\.Default\Control Panel\Keyboard.
Skift værdien i InitialKeyboardIndicators fra 0 til 2.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 25-03-03 18:05

Hej igen tedd..

Jeg er ked af det, men det var den ændring jeg skulle følge ved mit tidligere 'problem'.
Det virker fint, når jeg selv logger på, men ikke hvis en anden bruger ved "Skift bruger" logger sig på. Sp virker fuktionen ikke - d.v.s. man skal manuelt trykke på NumLock-tasten (ganske vist et mindre problem, men alligevel til nogen irritation for en ikke-kyndig PC-bruger, som blot bruger min PC til bank-forretninger).

Altså:
Den indstilling i Reg.basen er sat til hvad du nævner.

VH
Denpete

Kommentar
Fra : technet

Dato : 26-03-03 00:45

som teed skriver så er det sådan det skal gøres , men her vil jeg lige tilføje at der kan være flere steder du skal
rette InitialKeyboardIndicators fra 0 til 2 ( flere bruger) så det bedste du kan gøre er at starte regedit og så søg efter dette InitialKeyboardIndicators og hvis du finder et sted den er sat til 0 så ret den til 2

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-03-03 08:42

Hej igen...
Jeg har nu søgt og fundet 6 steder hvor 'InitialKeyboardIndicator' forekommer.
De steder (3 steder) hvor værdien kan sættes til 2 er den det allerede.

Så jeg er åbenbart lidt på bar bund???

VH
Denpete

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-03-03 12:11

Lyder sgu underligt. Her er mit sidste bud Step 1. Click Start, Settings, Control Panel.

Step 2. Open the Control Panel's System applet, then click the Advanced tab, then click the Environment Variables button.

Step 3. You should see two boxes: User Variables and System Variables. If you set a variable in the User Variables section, it will apply only to that user. Conversely, if you set it in the System Variables section, it will apply to all users of that machine.

Step 4. Click the New button associated with the window you wish to affect. Add a new variable called NUMLOCK, type the value ON, click OK three times, and you're done.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-03-03 12:30

Hej tedd..

;-( Ked af det, men ingen ændring.
Når jeg har ændret/tilføjet miljøvariabel i 'System Variables' til NUMLOCK ON' og genstarter - logger på som mig selv ar alt ok.
Men hvis jeg skifter bruger, er NUMLOCK-funktionen hos ny bruger stadig slået fra ????

Kommentar
Fra : EZKIL

Dato : 27-03-03 04:51

Hej Denpete

Prøv lige at kigge på denne side :
http://support.microsoft.com/?kbid=314879

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 27-03-03 12:22

Hej alle...
Nu har beg brugt EZKIL's forslag.
Jeg har sat scriptet ind for ALL USERS - og det virker fint ved logon (opstart af maskine), MEEEN... et kort øjeblik efter jeg er logget på, får jeg besked om, at NumLock er deaktiveret (bruger et iTuch-program, som viser advarsler om aktivering/deaktivering af låsetaster).

Forsøger jeg at skifte bruger til min anden bruger på PC'en, er NumLock dér aktiveret ????
Men altså ikke hos mig..

Nu er jeg for alvor forvirret...

Denpete

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-03-03 15:35

Hehe. Det er vi nok flere der osse er Fejlen kan muligvis ligge i et af dine opstartsprogrammer så. Prøv at gå ind under Start >>Kør; skriv msconfig og tryk enter. Gå ind under fanebladet start og se hvad du starter op med. Du kan prøve at deaktivere dem en af gangen og se om det løser problemet

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 07-04-03 09:48

Ingen af de ovennævnte kommentarer har afhjulpet mit problem.
Er der en der har de 'vise sten'?

Denpete