/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
monza speedometerdrev???!!!
Fra : narhat
Vist : 1084 gange
400 point
Dato : 02-01-09 23:13

Hejsa folkens jeg har et "mindre" problem; Jeg kan ikke finde ud af hvordan dælen jeg får sneglen ud af speedometerdrevet som er integræret i ankerpladen på min Puch Monza. Ankerpladen er magen til den der sidder på en puch m50 racing...

her er et billede hvor i kan se den:

http://www.stichting-militaria.nl/brommers/puch%20jet%201.JPG

på forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-09 23:46

Jeg mener da bare den sidder løs.
Du skal selvfølgelig havde forhjulet af og den gennemgående bolt ud først.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-09 23:59

Mener da den har løs bolt.
Hvis ikke, så er det udgaven med justerbar spænding:
http://www.mopedriders.org/html/manuals/puch/sm/puchsm099.jpg

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 03-01-09 02:21

Desværre er det ikke så nemt... Problemet er at speedometerdrevet er en fast del af ankerpladen. jeg har afmonteret den og har fået fjernet drivhjulet eller hvad det måtte hede (det store skråtskårende tandhjul som drejer sneglen rundt), og her kommer problemet idet jeg ikke kan se nogen umiddelbar måde hvorpå jeg kan få sneglen ud...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-01-09 11:14

Har du en løs snegl til den ?
I langt de fleste tilfælde når en speedometer ikke fungerer, er det bare en af 4 kanterne i enden på speedometerkabelet der er knækket.
Har du prøvet at stikke en tynd skruetrækker ned i kabeltilslutningen for at se om drevet drejer rundt ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 03-01-09 12:03

Jaja drevet virker som sådan fint nok, men jeg er bange for at det er det firkantede hul i toppen af sneglen der er slidt, fordi kablet ser rimeligt ud.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 400 point
Dato : 03-01-09 15:18

Inderkabelet skal havde et vist tryk hele tiden ned i mod drevet, for at virke og dreje. Det tryk kommer når kabelet er skruet fast i begge ender.
Hvis det er et problem med at drevets 4 kantede hul var slidt, han man sætte noget i klemme, eller banke kabelets 4 kant lidt flad.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : narhat

Dato : 03-01-09 18:01

Ok mange tak. jeg vil købe et nyt kabel til den og hvis det ikke virker så har jeg endeligt fundet ud af hvordan drevet skilles ad men det kræver lidt vold vilket jeg helst vil undgå...