/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
3.5" diskette HJÆÆÆLP
Fra : klemme2006
Vist : 735 gange
300 point
Dato : 01-01-09 22:04

Er der nogen, helst på Fyn, der har en gammel appel med 3.5"drev, der virker?

Jeg skal bruge en gammel rapport, jeg gætter på at det er en wordfil, og har den kun på 3.5" diskette dateret 1/12 1998. Jeg synes ikke 10 år er længe siden, men taler vi mac er det jo et par generationer.

På disketten står 3.5 inch MF-2DD.

Jeg har forsøgt mig med eksternt 3.5 drev, men det virker ikke. Jeg bruger iMac og OS X 10.5.5.

Herunder hvad Proshop skrev efter forsøget:

Vedr. et andet drev, så har jeg søgt lidt på nettet, men kan desværre ikke finde nogen oplysninger omkring det, men jeg tror faktisk at du får problemer lige meget hvilket drev du bruger, prøv evt. at kontakte Apple eller Humac, måske de kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen | Best regards
Proshop Aps

Det var denne jeg havde forsøgt mig med:
Generelt
Enhedstype
Diskettedrev
Pakningstype
Ekstern
Grænseflade
USB
Udskifteligt lager
Type
Diskette
Generelt
Kompatabilitet
Pc
Udskifteligt lager
Kapacitet
1.44 MB
Medietype
Diskette - 3.5"
Medietype
Diskette 3.5"
Ekspansion / Konnektivitet
Interface
1 x USB - 4-PIN USB type A
Programmel / Systemkrav
OS nødvendig
Microsoft Windows 98, Apple MacOS 8.6, Apple MacOS 9, Microsoft Windows 2000 Professional , Microsoft Windows Millennium Edition, Apple MacOS 9.1

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-09 00:14

Jeg tror du råber for døve ører. Og jeg tror du må sige farvel til de ting du har på disketter. I EDB sammenhæng er disketter oldnordisk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-09 02:36

3.5" drev virker ganske udmærket........så længe de gider, man kan ikke forlange underværker af noget til 75 kr.

Jeg tror mere på at det er disketten der er defekt hvis ikke nogen drev kan læse det.

Prøv at kontakte nedenstående firma, det ligner lidt at de kan hjælpe med forskellige medier.
http://www.diskhelp.dk/faq.htm

Hav tegnebogen klar, jeg tror ikke at det koster 20.000 og opefter som hvis Ibas skal trække data ud af en defekt harddisk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-01-09 08:36
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-01-09 11:28

hvis det skrev på floppy for 10 år siden, håber den floppy har ligget langt væk fra alt elektronisk & magnetisk ellers er data tabt. (ps. det samme gælder med lys for CD & DVD'er). Det er grunden til jeg gemmer alt på 2 USB hardiske.
Nu kender jeg ikke nok til MAC, men måske denne kan hjælpe -> http://mac-osx-lost-data-recovery.findmysoft.com/

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-01-09 12:05

Hvis du siger du har prøvet med et eksternt drev og det ikke virkede så kunne det jo tænkes at dataen på disken er blevet svag i løbet af de 10år og at den ikke kan læses....
Ville bare lige nævne det hvis du ikke kan forstår den ikke vil læse disken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-09 22:45

Citat
På disketten står 3.5 inch MF-2DD.

Det ER en gammel Mac-diskette.... - ikke en 720 eller 1.44 diskette men en 800k diskette...

Den kan IKKE læses af PCer eller nyere Mac

Den kan KUN læses af en ældre Apple Mac 64k.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-01-09 00:48

Jeg synes stadig du råber for døve ører. Var det ikke bedre at efterlyse det andre steder eks. den blå avis. Der kunne du nå ud til et andet publikum og måske større.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 04-01-09 06:38

Hej

Noget gammel sag

http://www.abdn.ac.uk/diss/docu/facts/pc/olderfolder/fspc03.htm

http://retrobit.dk/page.asp?Page=319
MF-2DD 3.5" Floppy disk Double sided, double density, 720kb

http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk

Mon ikke dette skulle hjælpe dig på vej

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-01-09 08:06

Samme problem her:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=261661

http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-64981.html
Heri nævnes at man skal bruge et ældre system, Mac 6/7/8/9 da OS X ikke kan læse alle data.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 25-01-09 22:07

Hvis det er en gammel 800KB diskette, så er jeg da' lige ved at tro, at vi skal hen og tale om AMIGA, den slags disketter kørte de nemlig med, og det er jo så bare at efterlyse en AMIGA ejer, dem er der ganske givet nogen af.

God vind