/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
emhætte
Fra : carlsen6
Vist : 7679 gange
500 point
Dato : 30-12-08 22:36

hvordan dæmper men støjen fra den, motor sidder i selve emhætten ind kapslet i fikantet rustfri stål har prøvet med roocwoll ikke hørebar forskel, den blæser ud af væggen der er ikke rigtig mulighed for at flytte motoren på loftet ???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 22:43

Så støjdæmper du den ikke. Hovedparten af støjen genereres ved den trykstigning ventilatoren skaber + selve skovlfrekvensen.

At dæmpe det kræver enten en selektiv lyddæmper (ligesom på en bil - men den duer kun i et meget smalt frekvensbånd), eller en arbsorbtionsdæmper. Fylder meget og kræver en masse isolering i sig. Ergo kan du kun meget dårligt dæmpe den, når den er indbygget.

Blygummi på selve ventilatoren kan give lidt (meget lidt)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 22:44

Hvis du har afkast gennem væggen, kan du anvende en vægventilator. F.eks Exhaustos fine VVR monteret i en lyddæmpet væggennemføring.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 22:46

...eller du kan trylle noget med en SystemAir KV'er hvor du så selv bygger en kasse til selve ventilatoren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 22:50

Hvis du har syndet med for små rør eller endnu værre en masse slange, kan du udskifte dette til noget der er større og i FAST rør. Så kan du mindske tryktabet og få samme luftydelse ved en lavere hastighed.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-12-08 23:21

Det kan også være resonansstøj der forstærkes af et skab eller andet der sidder umiddelbart klods op af emhættekarossen så er det tilfældet kan det afhjælpes enten ved at lave lidt afstand eller med dæmpermatriale imellem Er det er ny emhætte ?? Hvis ikke kan støjen også skyldes ubalance i blæserhjulet grundet fedt og andet snams De fleste emhætter skulle jo gerne kunne udholdes ud fra fabrikkens specifikationer ang støj så der må jo være et specielt problem med din

Godt Nytår

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-12-08 13:05

det kan være du kan købe en motor med lavt støjniveau eller en ny emhætte.
Det kan da være de sælger brugte motorer nogen steder.

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 31-12-08 13:25

det drejer sig om en væghængt emfang ( Thermex ) ingen skabe eller lign.i nærheden så !!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-12-08 13:35

Hvordan med der hvor den er fastgjort til væg og hvilken slags væg tænker at resonanserne forplanter dig ind i vægflade

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 31-12-08 14:11

seporex et hus fra 70 erne sat op med medfølgende rawplugs og skruer

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 250 point
Dato : 31-12-08 14:17

Som oftest (og især med thermex) har man indbyggede ventilatorer af scirorro-typen. De generer en relativ træls for for støj. Ikke mindst fordi de render temmelig hurtigt på høj fart og en deraf irriterende skovlfrekvens (mange små skovle på en scirocco. Støjen hidrører 99% sikkert direkte fra ventilatoren. Eneste ordentlige metodik er at flytte ventilatoren ud. Deluxe metoden hedder en VVR 160 eller bedre VVR 200 monteret i en lyddæmpet gennemføring. Men disse sæt er temmelig dyre. Hvis der er nogenlunde plads udenfor kunne en indbygget KV160XL fra systemair og så en tilpasset LY160-600 gennem væggen. Det kan ordnes langt billigere. Det eliminerere støj og vibrationer indenfor. Fjerner den støj ventilatoren generer til udenfor. Den luftbårne støj der vil kunne høres i emhætten bliver noget lav pga lyddæmperen i væggen.

Ellers er der forsøgene tilbage, som alle kun giver ganske lidt:

Eliminering af vibrationer
Påklistring af blygummi på selve ventilatorhuset for at gøre dette lyddødt.
Montage af absobent i sugekammeret (dette og ovenstående kan dog risikere at blive noget ulækkert stads i det lange løb).
Mindskelse af tryktabsandelen i aftræksrøret (dette kan dog give noget, hvis der er syndet fælt der).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-12-08 14:19

Det er ikke væggen. Det vil kræve en noget større maskine at få den til at sige noget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-12-08 14:26

Lidt billigere mulighed. Systemair har en billig vægventilator RFV men ydelse på denne er i underkanten lav. Ville nok bukke mig en kasse a' la RVF og så putte maskinen fra en KV'er i. Ved væghængt emhætte en en KV160M eller en KV125XL rigelig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-08 19:47

Det er næppe motoren men blæserhjulet, somstøjer. Det er der i práksis ikke noget at gøre ved, andet end at sætte hastigheden ned. .

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-01-09 15:50

køb anden emhætte med http://www.electrolux.dk/node43.asp silence tech de larmer vænseligt mindre en normale emhætter nu når du ikke kan have motoren på loftet

Kommentar
Fra : esbengadsboll

Dato : 02-01-09 11:56

Thermex Silencetech er et godt sted at starte. Ellers vil jeg anbefale en ekstern motor, så larmen kommer langt væk fra emhætten. Jeg vil især anbefale Thermex eller Trepol emhætter - danske gode kvalitetsemhætter.

Mvh. Esben Gadsbøll
www.WhiteAway.Com

Kommentar
Fra : esbengadsboll

Dato : 02-01-09 11:57

Undskyld! Jeg mener selvfølgelig Electrolux Silence tech...

Mvh. Esben Gadsbøll
www.WhiteAway.Com

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-01-09 04:12

emhætter er ikke konstrueret til at du kan fjerne lyden fra motoren det andefales derfor at købe en nu som larmer mindere

Godkendelse af svar
Fra : carlsen6

Dato : 16-02-09 15:59

Tak for svaret 3773.har isoleret den med plader støjdæmpning til auto,nu er det til at holde ud udgift 100,-kr