/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Netværksproblemer - nabostøj ?
Fra : hansiversen
Vist : 770 gange
200 point
Dato : 30-12-08 19:18

Hej !
Afhængig af hvor vi er i huset med vores bærbare, har vi af og til problemer med at holde forbindelsen til vores router. Jeg har installeret istumbler (en mac-version af netstumbler) for at se kvaliteten af vores netværk, og hvad andet vi kan se. Vi bor nabo til en skole og der er en anden skole ikke langt herfra. På den ene skole har jeg adgang til 22 accesspoints (!), fordelt på kanalerne 1, 3, 4, 6, 8, 11 og 13. Den anden har "kun" tre accespoints på kanalerne 1, 6 og 11. De har en styrke mellem 25 og 40% og støj omkring 9-15%. Vi har selv forlænget vores netværk (airport extreme og express), så vores egen har et signal/støj forhold på ca 50/10% på kanal 9.
Lyder det acceptabelt ? Kan man bede sin nabo om ikke at sprede sig på så mange kanaler, eller har man helt frit slag her, dvs må man bare tage for sig ? Jeg synes det er ret vildt at tage 7 kanaler..
Er der andre muligheder ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-12-08 19:39

Det syntes at være lige lovligt mange frekvenser på den ene skole, men er da lovligt nok, hvis de ikke har lavet noget ekstrordinært som øger effekten. Men det tyder på at netadministratoren ikke helt har styr på, hvordan man klare det på få kanaler.
Hvad med at skifte til en N-router og køre 5 GHz, det kræver dog at du skal bruge det hele vejen rundt i dit netværk.

De to skoler må ligge meget tæt på dig, siden signalet er så kraftigt.

Kommentar
Fra : hansiversen

Dato : 30-12-08 19:50

Hej severino. Tak for din hurtige reaktion.
Jeg kører med 802.11n - undtagen en enkelt pc som vist kører g. Frekvensen har jeg vist ingen indflydelse på, men er måske en følge af n ?
Den ene skole ligger lige overfor på den anden side af vejen, og problemet er størst i teenageværelset, som ligger ud til vejen. Det er også her, den "gamle" pc med ældre netværkskort befinder sig. Vil det hjælpe at skifte til et andet netværkskort ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-08 20:13

Jeg ville skifte netkortet ud i den gamle til et N kort, da specielt netop G kortet sløver resten af netværket ned.

Men jhar du ikke flere muligheder med kanaler du kan skifte til for ikke at danne interferens med skolerne

Kommentar
Fra : hansiversen

Dato : 30-12-08 20:22

Hej Fijala !
Jeg har kanal-mulighederne 1-13 - eller vælge n og 5GHz. Det har jeg lige prøvet, men så afskærer jeg også min kones bærbare - og det går ikke ! Hun kører altså også g på sin arbejdscomputer. Desuden kan 5GHz ikke nå op på teenageværelset (jeg falder af hvis jeg går derop med min macbook).
Hmm - den er ikke let, for det går MÆRKBART hurtigere på 5GHz, så når jeg er alene..
Den skal der tænkes over...

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 30-12-08 21:42

Jeg har tidligere nævnt det her på KANDU, at 5 GHz rækker ikke nær så langt ved den samme udstrålingseffekt, hvilket er ifølge naturlovene, og det kan vi jo ikke lave om på.
At N = 5 GHz skulle være hurtigere; jo på det lokale netværk kan du drge stor fordel af det. Mennnn når vi taler om surfing på internettet, så er det din hastighed hos din internetudbyder der sætter grænsen. Her er kæden ikke stærkere end det svageste led.
Her må vi igen bøje os i støvet!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-08 22:21

Du kunne jo trække kabel til teenageværelset, eller sætte routeren der, og så et kort kabel til den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-12-08 22:29

Rigtigt nok PALLE
Men det kan jo være, at fruen lider af det samme som så mange andre kvinder; der hader det spindelvæv af kabler, som de altid på den mest avancerede måde, kan få viklet ind i støvsugeren!

Ellers et GODT NYTÅR til alle trofaste læsere og debatører!

Kommentar
Fra : NoName7620

Dato : 31-12-08 09:24

Har ikke selv nogen erfaring med disse, men hvad med de netværks HomePlug eller hvad de nu hedder, der overfører netværk via husets elkabler

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-01-09 00:24

Jo det er da en mulighed, men man kunne også vælge at opsætte en repeater et passende sted i huset, så dækningen blev langt bedre.

Godkendelse af svar
Fra : hansiversen

Dato : 01-01-09 21:10

Tak for svaret severino.
Jeg har fået nogle brugbare informationer og skal til at lege mere med mit opsæt. Jeg har en repeater (airport express) placeret midtvejs mellem min router (airport extreme) og teenageværelset. Men ved 5 GHz kan den ikke se routeren, så der skal flyttes lidt rundt, hvis jeg skal køre hurtigt... og det skal jeg, for det var en fornøjelse at prøve. Så må vi lade naboen støje på de lave frekvenser.
mvh. Hans

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-01-09 21:57

Jeg har ikke undersøg det, men mon ikke at der laves repeatere til N-nettet. Min repeater kan dog kun klare 54Mbit på b og g, og er en Linksys wre54g

Kommentar
Fra : hansiversen

Dato : 12-01-09 10:28

Severino - du skriver "Men det tyder på at netadministratoren ikke helt har styr på, hvordan man klare det på få kanaler. "
Kan du uddybe, hvad hun evt. kan gøre ?
Sagen er nemlig den, at de i denne uge udskifter deres netværk/accesspoints på den nærmeste skole, så hvis jeg kunne hviske dem nogle ideer i øret, ville de måske være lydhøre..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-01-09 00:37

At man bruger så mange kanaler i et netværk, på en skole, er en unødvendighed, og kræver da også en langt større vedligeholdelse.
At man bruger så mange AP på skolen, er jo en opvejning af skolens facon og materialekonstruktion, da det er almindelig kendt, at visse typer materialer er dæmpende på signalet. Da der åbentbart skal være dækning på hele skolen, og man satser på trådløs netværk, så bør man nok bruge repeatere, som har til formål, at vidresende signalet.
AP'er ihver sin ende af skolen, hvor dækning ellers ikke kan nås, kan sagtens bruge samme kanal, da dæmpningen vil være så stor, at det ikke får betydning.
Nu er der det ved det, at hvert AP, kun kan styre 127 enheder (normalt), så her er det et spørgsmål om, hvor mange trådløse forbindelser er der reelt behov for ad gangen, når belastningen er størst.

Kommentar
Fra : hansiversen

Dato : 13-01-09 17:31

Selvfølgelig. Ligesom mit eget opsæt med en router og en repeater på kanal 9. Jeg lader dit svar gå videre til skolens administrator til inspiration. Og håber ikke de allerede har bestilt en masse nye routere. Tak for svaret severino

Ps. Både min router og repeater kan køre 5 GHz - de må bare ikke være for langt fra hinanden. Så når vi er alene hjemme, går det stærkt ..