/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Tandhjul/ fræsning af
Fra : sokoban
Vist : 1926 gange
100 point
Dato : 29-12-08 20:37

Nogen der har erfaring med speciel fremstillede tandhjul.

Jeg ved man kan få lavet bremseskiver/ tromler efter specs mål
kan de også lave tandhjul, efter en tegning, eller efter et nyt hjul.
Dette skal dog være mindre end originalen.

Og hvad er ca: prisen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-08 21:23

Regn med et fire-cifret beløb for et tandhjul da det enten skal laves i en gammeldags tandhjulsfræser eller også i en laser-skæremaskine eller en sandstrålemaskine, det kræver nøje forudgående opmåling eller brug af cad/cam.
I alle tilfældene skal hver tand derefter poleres.

Er det en cykel fra 30`erne der ikke fås dele til mere ?

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 29-12-08 22:27

Citat
Regn med et fire-cifret beløb

Hvor skulle det være henne.
Bremse-tromler laves/drejes for en kasse øl
skiver for mindre end en ½ time arbejde_ med KVIT

Men LÆS og LÆR

Citat
Nogen der har erfaring med speciel fremstillede tandhjul.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 29-12-08 22:28

Selv en Urmager tager IKKE de priser du skriver om

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-08 00:12

Tandhjul til store maskiner er noget helt andet end dem til ure. Formen skal passe præcis så det kan rulle, uden at glide mod modparten. overfladen skal slibes og indsatshærdes .

Hvis du for det lavet for en slik duer det ikke.

Bremseskiver kan enhver lærling lave i søvne.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 30-12-08 00:22

Citat
Bremseskiver kan enhver lærling lave i søvne

Hvad skrev jeg
Citat
Hvor skulle det være henne.
Bremse-tromler laves/drejes for en kasse øl
skiver for mindre end en ½ time arbejde_ med KVIT
Men LÆS og LÆR

ERFARING___takker.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 30-12-08 00:32

BTW::
Citat
noget helt andet end dem til ure

Passer ikke_ da urene løber i flere ÅR på samme, og de kan stadig laves for SMÅ_PENGE
snakker af erfaring_ med URE.
Og KUN EN lille dråbe øl/ olie, for de ikke slides..for hurtigt.
Jeg har ure, der 40 år gamle med hjemmelavede hjul, UDEN nogen form for slid.
MEN MASSER AF SKIDT og støv...

Men det er JO en anden SKIVE./ dyre ur: 50.-

Som stadig skal udregnes og printes ud på en maskine...
Men at DET skulle koste 1xxxx-xxx tvivler jeg sgu på..?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-08 03:58

Rigtigt nok kan en uddannet urmager fræse sine tandhjul selv, der findes stadig mange hobbyurmagere, men det bliver gjort i en messinglegering der på ingen måde er udsat for det hårde mekaniske pres tandhjul andre steder er udsat for.
Selv legetøjsbiler er opbygget i kraftigere dimensioner da "urværksdele" kun ville holde i 10 minutter.

En dansk virksomhed med specialet tager vel grundlæggende en timeløn på minimum 400 kr, indbefattende design, materialevalg og opstilling af maskineri.

Indledningsvis kunne Du jo Google på "tandhjulsfræsning", men hvis den nye del kun er til erstatning for en dims som man kan købe som reservedel eller den kun skal bruges for at få en knallert til at køre 2 km/t hurtigt tvivler jeg stærkt på at nogen overhovedet vil påtage sig opgaven.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-12-08 07:07

Her lever de af at lave tandhjul: Haraldsvej 19 8960 Randers, Denmark, 8642 4177

http://www.tandhjul.dk/

Hvad det koster? Ring og spørg dem!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 11:20

Er selv udlært på en tandhjulsfabrik og har lavet bunker af KÆDEHJUL til både knallerter og motorcykler. Standard hjul og haves altid på lager i gængse størrelser. Så er det kun spørgsmål og at få boret hullet op, trække not(er) i og hærde hjulet. Det drevne hjul bør altid hærdes, ellers bliver det ikke gammelt. Se f. eks. hos Villiam http://www.tandhjulsfabriken.dk/side1254.html

Pas iøvrigt på med ikke at få hærdet hjulet for hårdt. Har prøvet at trække hjem, fordi vi havde hærdet et hjul for hårdt.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-08 11:23

Hvis du har et originalhjul, tager det kun 1 minut at finde den rømmenål der skal bruges og et kig/opslag for at konstatere delingen på kæden. Enten Randers-drengene eller Villiam burde kunne give dig et overslag pronto.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 02-01-09 21:52

Selv legetøjsbiler er opbygget i kraftigere dimensioner da "urværksdele" kun ville holde i 10 minutter.
Du er SGU da_ en skæg lille fætter GUF_/ WA

Godkendelse af svar
Fra : sokoban

Dato : 02-01-09 22:04

Tak for svaret 3773.
Med henvisning til ovenstående svar__MEN

Du får ikke mere grundet af at DU altid HAKKER på mig__GÆT SELV
Jeg har selv været metal arbejder, og ved det så nogenlunde.
Men lige en ''SHOP'' der lavede det + erfaring dermed var ? målet

Jeg har dog fundet en bedre og sikkert billgere løsning.

Men den må vente til der engang bliver spurgt, OM SAMME.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 19:09

Du bestemmer jo selv hvor børnesur du vil være. I dont give a shit about the point's. Kender gutterne hos Villiam og kender tandhjulsbranchen. Gav dig derfor et sobert og godt svar. Det takserede du så til 2**. Så kan jeg jeg selv spekulere på om det kan "svare sig" at svare dig ordentligt fremover! Og læg mærke til, der kun bliver hakket på dig når du går i selvsving og våser af helvede til. Skriver du (og taler du) tilnærmelsesvis forståeligt får du jo svar. Selvom vi kender din oprindelige identitet!