/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Volvo Penta MD5 C køling ????
Fra : Sunwind27
Vist : 2831 gange
100 point
Dato : 29-12-08 19:27

Efter min ven og jeg har adskilt 2stk VP MD5 C og har konstateret, at den del af hulrummet mellem cylinderforing og motorblok der vender nedaf, er fyldt op med en ubestemmelig masse som mest af alt minder om knuste muskingeskaller iblandet tjære.
Dette snask hindrer en ordentlig køling og medfører tæring på både cylinderforing og motorblok.
vi har konstateret at næsten halvdelen af hulrummet er fyldt........

Vi tænker på årligt ved vinterkonservering at sætte vandslange på der hvor kølevandet går ind og samtidig fjerne aftap. ventilen der er beregnet til at dræne motoren for kølevand på motorblokken og skylle en passende tid.
Manglende køling er et tilbagevendende problem med de gamle VP motorer og er en genganger i alle forum's
Vores spørgsmål er om der er nogen her i forum har erfaring med at skylle kølesystemet igennem og / eller måske har en "officelt" bekrevet fremgangsmåde ?

Enjoy / Medley Hundige havn

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-12-08 20:13

Er det lukket køling på din motor eller er det køling med søvand? Det er noget man kan købe der renser kølesystemet for muslingskal og snask, og beskytter. Husker ikke hvad det heder men jeg skal prøve at søge efter det å nettet.
alimak

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 29-12-08 21:09

Hej almak

Begge motorer er kølet med søvand ....

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-08 21:30
Godkendelse af svar
Fra : Sunwind27

Dato : 29-12-08 22:28

Tak for svaret alimak.
Kølesystem renser fra Madsnedsø ser spændende ud

diverse guides om konservering som den du henviser til har vi fulgt ved vinter oplægning
det forhindrer ikke at der samles snask, det er derfor vi vil åbne aftap ventilen på motor blokken
i håb om at snask så bliver skyllet ud den vej.
aftap ventilen sidder netop nederst på motorblokken hvor vi kan se at snasket samler sig ......

Mvh

Enjoy / Medley