/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ATMOS DC 18 S
Fra : clausbrandt
Vist : 1348 gange
40 point
Dato : 27-12-08 16:46

ER der nogen, der har erfaringer med denne brændekedel ?

Jeg er lige begyndt at bruge denne kedel sammen med en oliekedel og en 1500 liter akkumuleringstank.

Jeg bruger tørt brænde som forskrevet, men synes at den er meget længe om at komme
op i temperatur ikke mindst til de 65 grader, som skal være på returvandet. cirka 2 timer.
Jeg måler røggassen mellem kedel og skorsten, den temperatur ligger indenfor det normale
150 - 250 grader.

Derfor søger jeg om praktiske erfaringer fra brugere, der har kørt med denne kedel
i et stykke tid.
På forhånd tak
claus Brandt

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 27-12-08 16:59

Hvordan er den installeret, jeg tænker hvordan er akk. tank og kedlen samlet ? Bruger du ladeventil ? Har du en trevejs ventil mod radiatorerne osv. ?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 27-12-08 17:00

Og ikke mindst hvor stort er dit hus. det lyder lidt voldsomt med en 1500 l. akk. tank til et 18 kw fyr. Kan godt være derfor den er længe om det.
Jeg har et hus på 200 m2. et Atmos DC 25S og en akk. tank på 1000 l.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-12-08 17:32

Din sammenkobling er ikke egnet (jvf dit andet åbne spørgsmål)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-08 22:51

Citat
Jeg bruger tørt brænde som forskrevet, men synes at den er meget længe om at komme
op i temperatur ikke mindst til de 65 grader, [U][B]som skal være på returvandet[/B][/U]. cirka 2 timer.
Jeg måler røggassen mellem kedel og skorsten, den temperatur ligger indenfor det normale
150 - 250 grader.

En retur på ca. 65 grader er da at fyre for fuglene, men lær/prøv at fyre i kedlen så du har en fremløbstemp på 60-80 grader og en retur på 30-40 grader. Og den bedste udnøttelse af brændet er ved en røgtenp på ca. 70 grader 1 meter fra toppen af skorstenen, så har du den bedste forbrånding og luft gennemstrømning i gennem kedlen.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 28-12-08 01:05

Den forbindelse med danfoss ventilen går den på returen før eller efter pumpen? Efter hvad jeg kan få ud af dit andet åbne spørgsmål har du en buffertank og ikke en akk. tank! D.V.S ingen lagdeling i tanken. Jeg kender en der har samme kedel monteret med ladomat og det tar 15-20 min. at nå 65 grader, det er jo kun det vand der er i kedelen den skal varme op indtil den når dertil. Det er ihvertfald ikke godt at det tager så lang tid at nå 65 grader da det først er der forbrændingen af gaserne er optimal. Desuden bliver kedelens levealder reduceret kraftigt.....!

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 28-12-08 09:19

I diverse vejledninger foreskrives at temperaturen på returvandet i kedlen skal være min 65 grader, dette fordi kedlen hurtigere tærer ved mindre temperatur. Dette opnås bedst ved anvendelse af laddomat ladeventil mellem kedel og akk. tank. Når denne er installeret sørger den for at lagdelingen i tanken samt at returvandet til kedlen får den egnede temperatur hurtigst muligt.
I forhold til dimensionering af akk. tank og kedel og husstørrelse er der delte meninger, men som sagt anvender jeg selv en akk. tank på 1000 l. et Atmos DC25S (25kw) fyr.
Dette fungerer fortrinligt, og jeg kan hurtigt få retur vandet op på 65 grader ved hjælp af ladeventilen.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 28-12-08 10:06

Og du kan jo godt have en temperatur i akk. tanken på 80 grader men kun køre frem med 60 og retur til tanken med 30-40 grader. Dette klares med en motorstyret trevejs shuntventil, som skal monteres efter tanken mellem hus og tank.