/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Spandpumpe tager falsk luft in
Fra : Spacemus
Vist : 869 gange
100 point
Dato : 26-12-08 07:16

Jeg har en stor spandpumpe til mit 325 l akvarie. Den er begyndt at tage falsk luft ind. Vi kan ikke finde ud af hvor det kommer fra. Den kan køre normalt i nogle dage men pludselig begynder den at tage luft ind. Er der nogle kloge hoveder der ved hvorfor og hvad vi skal gøre for at den holder op igen???

Mvh Spacemus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-08 08:58

Du har en kampfisk der morer sig med at hente luftbobler ned til indsugningen

En spandpumpe kan godt stå og småhoste en dags tid hvis man ikke lige har sørget for at få al luft ud efter rensning, f.eks ved at ryste den lidt.
Nyt vat skal også skylles under en lunken hane, det eliminerer alle de små bobler der kommer ved en udskiftning.

Tjek indsugningsslangen endnu engang, f.eks. ved knækket på akvariekanten, slangerne har det med at blive stive og arbejder så lidt under slangeklemmerne

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-08 09:00

Der kan være top pakningen, der er trykket flad prøv, at ta den ud, og smør den med silicone. Det samme som man bruger til gummie lister på biler.
Skær 1 cm af slangerne af, der hvor de er sat på pumpen, da det også kan værer en årsag ( slangerne kan blive stive med tiden).

Hvad er det for en pumpe du har evt mærke og nummer.

Godkendelse af svar
Fra : Spacemus

Dato : 27-12-08 09:13

Tak for svaret Cirkelinedk.