/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Opsætning af TV Antenne
Fra : ganga
Vist : 2455 gange
50 point
Dato : 24-12-08 00:00

Hej
Jeg har en meget gammel antenne, og skal have monteret en ny. Mit spørgsmål, hvad skal jeg købe, så jeg kan modtage digital signal. Kan man købe en detektor, der viser hvilken retning antennen skal palaceres.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-12-08 01:10

Afhængig af hvor du bor i forhold til senderen er det ikke sikkert du behøver en ny antenne.

Antenner slides ikke , så det er ligegyldigt om den er gammel.

Hvis du i dag kan se tV2 uden for megen sne, kan du med 99% sikkerhed også modtage digital tv uden at ændre på antennen.
Undtagelsen er hvis du får tv2 via en lille lokal omsætter. de dækker kun nogle få specielle og vanskellige områder.

du har ikke behov for et apparat til at vise retningen.

Digitalt tv bliver enten perfekt, hvis der er signal nok, eller også slet ikke. Mellemtingen- med halvdårlige billeder med lidt sne og skygger på grund af dårligt antennesystem - findes ikke.
Det er dog muligt at ligge lige på grænsen så det det ene øjeblik er perfekt og det næste slet ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-08 01:19

En antenne kan blive for gammel da enten delene er ædt og derfor skrøbelige og en signalforstærker kan også været påvirket af mange år "på toppen".

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 24-12-08 02:25

Kig lige her inden du går ud og køber ny antennen. Den 31 Oktober 2009 bliver det anolog sendesinal lukket ned. Det kan være du har fået en folder ind gennem døren, men ellers kan du få mere info her i forhold hvordan du står stillet.....http://www.detnyetv-signal.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-12-08 08:06

Citat
Kig lige her inden du går ud og køber ny antennen. Den 31 Oktober 2009 bliver det anolog sendesinal lukket ned

Det har INTET med dine antenner at gøre - det er ikke dem der skal skiftes

Citat
Mit spørgsmål, hvad skal jeg købe, så jeg kan modtage digital signal.

Ikke noget specielt i forhold til tidligere...

Det digitale signal kan du KUN modtage hvis dit TV kan modtage det...

Dvs. dit TV skal kunne modtage ENTEN mpeg2 eller mpeg4....

Mpeg2 signalet bliver dog også lukket om få år.. - så mpeg4 er det ideelle...

Dvs. dit fjernsyn og evt. optager begge/alle skal være med DVB-T tuner...

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 24-12-08 09:30

Hej ganga.

Hvis du vælger at udskifte din antenne, hvilket uden tvivl vil være at fortrække når du skal modtage det digitale signal, også fremover, så kan du for rimelige penge (3 - 400 kr) få en antenne som er beregnet til digital modtagelse, den er ikke ret stor og skal blot anbringes frit øverst på dit antennerør. Retningen er uden betydning da de er rundstrålede, d.v.s. de modtager signalet lige godt fra alle sider.
DVB-T tuneren, som kan tilsluttes både TV og/eller videomaskine er et must for at modtage de nye signaler, den kan købes mange steder, bl.a. har Jem & Fix en udmærket model til 250 kr, første gang du tænder den søger den selv de programmer som kan modtages i dit område, så det er ganske let at installere.
God jul
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 24-12-08 09:41

Tak for svaret bennymanden.
Jeg glemte at sige, at min antenne ser tilsvarende medtaget ud, derfor vil jeg skifte den ud. Hvor kan jeg købe denne antenne der modtager digitale signal, som du nævner?
På forhånd tak..

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-12-08 09:43

Post danmark er så venliglige at smide alt muligt reklame lort ind i hullet selvom der står reklamer nej tak.

Jeg fik en folder som hedder det nye tv-signal: www.detnyetv-signal.

Der står at man kan bruge en almindelig antenne til at modtage digital tv men at man skal have en DVB-T modtagerboks som omformer det digitale signal så du kan se det på et gammelt tv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-08 10:33

Hvis det er samme sorte folder som jeg huggede i en TDC-butik forleden er det den værste gang forvirrende l*** jeg længe har læst.

Hvis mpeg2 signalet droppes om et par år tror pokker at man får et fjernsyn i nakken i dag (med kun den standard) men hvad det angår står der iøvrigt også i folderen at mpeg4 bliver kompitabelt med mpeg2 modtagere.

Som da vi fik farve-tv i sidste århundrede, mange tvivlede på om de stadig kunne bruge deres S/H kasse

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-12-08 10:46

Selvtak ganga - jamen det er rigtigt med den underlige kampagne, som for mig at se kun er beregnet på at fremme tv-branchen - iøjnefaldende nok, så gøres der specielt opmærksom bagpå den folder som vi alle har fået, at "Det Nye Tv-signal" er et uafhængigt, offentligt finansieret sekretariat ......... hvad der så menes med det. Men for mig ligner det et forsvar mod forventede angreb, som helt sikkert også nok skal komme
tilbage til dig ganga: den der lille rundstrålede antenne kan købes mange steder, selvfølgelig i radio/tv forretninger (nok en smule dyrere) - men jeg har bl.a. set den i den lokale Føtex, jeg tror faktisk også Jem & Fix har den.
Den jeg selv har, er sådan en flad lille grå plastic-ting (ca. 20 x 20 cm) med et påspændingsbeslag og et stik til kablet, og det er som sagt uden betydning hvordan den vender.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-12-08 10:56

Citat
Hvis mpeg2 signalet droppes om et par år tror pokker at man får et fjernsyn i nakken i dag

Det er bare sådan....

Så ja - der er penge at spare...

Forskellen på mpeg2 og mpeg4 er KUN måden det pakkes på - det har INTET med KVALITETEN at gøre....

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 24-12-08 10:57

Hej bennymanden
kan det være sådan en:
http://www.av-cables.dk/diverse_tilbehoer/dvbt_antenne/udendoeres_dvbt_antenne/udendoeres_dvbt_design_antenne_1422_da.html
Og så skal jeg yderligere have en digital modtagerboks som skal tilsluttes mit fjensyn.

Er det rigtig forstået?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-12-08 10:59

Det er præcis sådan en jeg selv har - og så skal du have den der lille modtagerbox DVB-T som du sætter imellem antennen og dit "gamle" fjernsyn - jeg har tilsluttet min med scart-kabel - så det er helt rigtigt forstået.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-12-08 11:03

Men en stor del af al det anmtennesjov løser sig selv med tiden....

Det er efterhånden de færreste der kører med EGNE antenner og det bliver færre og færre for hver dag der går...

De mennesker der bør føle sig mest "snydt" er alle dem der i de sidste par år har købt TV med en UBRUGELIG digitalmodtager UDEN at blive orienteret af forhandlere der tværtimod har lovprist deres produkter som "fremtidssikret" til det "nye" signal.....

Og husk så lige at dette IKKE kun gælder TV men OGSÅ alle andre apparater der kører med tuner (DVDoptagere osv.)

PS.

De fleste SATmodtagere er dog lavet til både mpeg2 og mpeg4

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 24-12-08 11:12

Super benneymanden, og tak for svaret..!
Lige til sidst, den "lille modtagerbox DVB-T" som du nævner, det er den, som jeg kalder digital modtagerboks, ik´?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-12-08 13:42

jeps det er det - det kan f.eks. være sådan en her:

http://sat-com.dk/dvb-t-c-modtagere-40/dvb-t-frie-kanaler-72/digiality-t-2000-fta-mkii-164.html

men der findes mange slags og flere prislag, så prøv at kikke dig omkring.
Hvis du vil være sikker på at kunne bruge den længere end et par år, så skal du vælge en som understøtter mpeg4 - det siger de bliver fremtidens system.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-12-08 17:08

refi
hvis man i dag har anskaffet en box BVB-T mpeg-2 kompatibel kan sådan en så "softwareopdateres" til mpeg-4 år 2012 eller skal alt det gamle smides ud og splinternyt indkøbes og også denne gang til alle "gamle tvs VCR " der er i ens besiddelse og med lige så mange nye fjernbetjeninger til ?

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 27-04-09 21:23

Til benneymanden
nu kørte det bare derud af med min nye antenne samt MPEG2 modtager..Lige pludselig er der striber henover skærmen.., hvad kan dette dog være?
Når jeg slå strømmen fra inverten fra, kan jeg se billedet, men med ikke særligt klart.

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-04-09 22:08

Til Iham
Nogle typer kan opdateres, men jeg tror i de fleste tilfælde er det rigtigt at den "gamle" er skrot og man bliver nødt til at anskaffe en ny .....

Til ganga
Det lyder som et antenneproblem - kunne der være bygget eller opsat noget elektronisk i dit nabolag ? - eller er der sket noget med den antenne du ellers har modtaget på ?
Normalt kan et signaludfald klares med at man afbryder digitalboksen ved stikkontakten og tænder den igen .......... i nogle tilfælde kan det også hjælpe at geninstallere programmerne i boksen - i så fald skal du bare vælge at slette de "gamle" lagringer af programmerne og så huske at gemme de nye installeringer .....
men umiddelbart lyder det som om det er antenne eller kabel der skaber problemet ..........
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-04-09 08:01

Det er ikke mange der i dag har MPEG-4 tuner i deres udstyr i stuen. Der vil jo være tale om rigtig mange millioner hvis alt ikke MPEG-4 udstyr skal skrottes 2012-Vi må håbe der er nogle fabrikanter der kan lave en lile kasse der konverter MPEG -4 tilbage til MPEG-2 ( eller holde Boxer fast på deres løfte ) ( ingen kvalitesforringelse kan jeg forstå af ovenstående svar )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-09 12:13

Citat
ingen kvalitesforringelse kan jeg forstå af ovenstående svar

Korrekt...

mpeg2 og mpeg4 og blot måden man komprimerer på hvorefter du "udpakker" det når det når dig...

mpeg4 er en "hårdere" komprimeringsmåde der så bevirker at der kan sendes flere "oplysninger/programmer" i det samme kabel....

Efter udpakning er kvaliteten den SAMME....