/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15358
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Peugeot 405- Må/kan man det?
Fra : petersen11
Vist : 469 gange
20 point
Dato : 23-12-08 14:04

Håber at få et par gode råd, har en ældre 405 hvor motoren 1,6 er død (tandrem) en kammerat har en fin 1,9 gri stående. Spørgsmålet er nu hvorvidt det er lovligt og ukompliceret blot at skifte maskinen. Hvad med elektronikken? og er der andre ting som jeg skal være obs på?
På forhånd tak

 
 
Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 23-12-08 14:17
Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 23-12-08 14:21

Det er vel især dette der er interessant for dig:
Citat
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.


Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 23-12-08 14:29

Kan ikke huske om det er motor volumen eller Hk ydelsen, der max må stige 25%.
Men begge tal holder sig vist pænt inden for de 25%, når du går fra en monopoint XU5 til en monopoint XU9 motor type.

Mekanisk er der ingen forskelle. Gearkasse, drivaksler, udstødning osv. er samme sag.
Det almindelige lednings net til starteren, generatoren, olielampe, baklys, temp følere osv er også det samme.

Det værste er ubetinget motorstyringen og det tilhørende ledningsnet til computerens følere. Det kan rive tænder ud på selv de mest erfarne hjemme mekanikere.
Det er ikke den samme på de 2 motortyper, men i store træk er der selvfølgelig mange ligheder.
Grundlæggende er der så mange forskelle på motortyperne, at man ikke bare kan anvende en 1,6 styring på en 1,9 motor.
Bl.a. mener jeg at kunne huske at, fortandingen til TDC føleren er forskellig.
Knastakslen er også forskellig med ventil tider osv.

Det burde kunne overskues, hvis man har noget at kigge efter.
Haynes håndbøgerne "plejer" at være ret gode med "typiske" el-diagrammer, så man har noget at gå efter.
Har du ikke en Haynes håndbog til din 405, skal du ubetinget starte projektet med at købe sådan én.
Fås bl.a. hos TH eller Biltema, eller den blå avis.

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 23-12-08 14:30

Ahh - Stilkene nåede lige at smide noget fakta før mit svar

Kommentar
Fra : alka


Dato : 23-12-08 14:52

Der burde ikke være de store forskelle teknisk på at skifter fra 1,6 til 1,9 Det er den samme bil med hensyn til beremser osv. Det er noget andet hvis det skiftet var til en 1,8 - det giver problemer med motorstyring!

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 23-12-08 15:58

Var igennem det for år tilbage. Dengang var det hestekræfterne og kun dem der var udslagsgivende for told's velsignelse. Reglerne dengang hed maximalt 20% effektforøgelse og max 50 kg's vægtforøgelse. Ccm var man ligeglad med (jeg skiftede dengang fra 1,6 maskine med 75hk til 2,0 makskine med 90hk). Som du kan se passer hestene med +20% men kubikkerne blev øget med 25%. Da blokken var den samme, var der ingen problemer med vægten. Ellers er told's medarbejdere flinke til at hjælpe, men undersøg lige mht effekter først.

Kommentar
Fra : petersen11


Dato : 23-12-08 16:16

Okay, det lyder ikke umiddelbart som en straith forward operation.
Det med motorstyringen virker nu lidt afskrækkende, er desværre ikke nogen ørn til strøm.
Haynes bogen er erhvervet for år tilbage, men synes ikke den giver et klart bud på tilslutningerne mellem de forkellige modellers cdiboxe.




Kommentar
Fra : alimak


Dato : 23-12-08 21:57

Hvis du ikke er en ørn til strøm så kan du vel lave din motor. Det trænger ikke koste en bondegård hvis du gør det selv.og køber et topstykke på huggeren.
Det er bare et par timers arbejde
alimak

Kommentar
Fra : petersen11


Dato : 24-12-08 15:58


Ja, det ender det vist også med at jeg gør.
Tak for responsen.. God jul


Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 176822
Tips : 31926
Nyheder : 719565
Indlæg : 6404060
Brugere : 218778

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste