/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hvad er en Bachelor Pæd./Psyk.
Fra : toyota34
Vist : 1892 gange
50 point
Dato : 21-12-08 10:55

Hvad er en Bachelor Pæd./Psyk`. Hvilket uddannelsesforløb har man været igennem?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-12-08 11:08

Man har gennemført de tre første år på Psykologi studiet. Tidligere kaldtes det enten et bifag eller en halv studeret røver............

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-12-08 11:15

Det er ikke rigtigt hvad jeg skrev, jeg overså dit "pæd"

Det må betyde at der er tale om en Pædagog med en lille smule extra psykologi men ikke nok til at kunne kalde sig can pæd psyk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-08 11:17
Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-08 11:22
Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 21-12-08 11:27

Vil det sige at det er en titel en skolelære kan erhverve sig hvis hun læser ekstra psykolog? Skal der skrives afhandling eller anden opgave - eller er det blot en almindelig eksamen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 11:47

Citat
Hvad er en Bachelor Pæd./Psyk`.

En "tumpe" der tror han/hun ER noget

En "god" titel er en "arbejdsmand" - det betyder nemlig han ARBEJDER

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-12-08 12:01

Ja det er på baggrund af en lærer eller pædagog uddannelse og så længe de kalder sig bach er der ikke skrevet hovedopgave.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 12:11

Jeg er lidt i vildrede - tror faktisk ikek det er rigtigt hvad der bliver skrevet, men vil ikke være skråsikker.
Det er nemlig sådan, at dem der kommer ind på kandidatstudiet allerede er BA - det heder bare proffesionsbachelor.

se her: http://www.au.dk/da/51-28.htm

Umiddelbart er mit mest logiske bud, at det er en der har læst psykologi og pædagogik på uni og har afleveret/bestået BA, men ikke læst videre på overbygningsuddannelsen.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 21-12-08 12:23

Refi - Enig der er efterhånden så mange fine titler man ikke ved hvad dækker over

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 12:33

ka det være en der er droppet ud af dette studie
http://www.dpu.dk/site.aspx?p=313

Jeg er alvorligt bange for der er tale om en Lærer eller en Pædagog der ikke synes det lyder fint nok...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 12:36

det er nemlig ikke en registreret retning hos
http://www.dp.dk/Uddannelse/Psykologuddannelse.aspx

Der er også den mulighed at det er en der er droppet ud af studierne før reformen der indførte kandidat og BA studierne, og så senere er kommet tilbage og har skrevet BA. Førhen havde man jo hoved og evt. bifag..

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 21-12-08 12:48

"Jeg er alvorligt bange for der er tale om en Lærer eller en Pædagog der ikke synes det lyder fint nok..."
Jomfruane - jeg har mistanke til det samme og har forsøgt at spørge ind til det.
Fik det svar at dem der bliver uddannet til lærer nu, får den titel og det berettiger derfor også lærere med en ældre uddannelse til at benytte titlen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-08 12:57

Citat
Skal der skrives afhandling eller anden opgave -

Ja det skal der....og temmelig mange

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 13:05

Citat
Fik det svar at dem der bliver uddannet til lærer nu, får den titel og det berettiger derfor også lærere med en ældre uddannelse til at benytte titlen.

Jeg var selv på det sidste hold på min uddannelse der ikke blev BA, men vi fik besked på at vi kunne gå på studiekontoret og få beviset efter tre års studier, hvis vi fx ville droppe ud - men jeg mener bestemt der var tale om at vi var på en overgangsårgang. Vi lavede faktisk BA som forsøg for skolen, men havde bestået grunduddanelsen året før.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 21-12-08 13:23

Hvilke år taler vi om at uddannelsen ændrede sig?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 13:24

det var i 2002 der blev optaget under ny reform.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 21-12-08 13:26

Jomfruane - vil du ikke lige opsummere hvad det indebærer. Altså en almindelige lærer uddannelse (som tager hvor mange år?) og efterfølgende hvad skal man da igennem for at kalde sig Bachelor pæd/psyk.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-08 13:29

Citat
og efterfølgende hvad skal man da igennem for at kalde sig Bachelor pæd/psyk.

Hvorfor snakker du ikke med en erhvervsvejleder....jeg tror ikke der er nogen her.
Du må da ha bare en lille anelse om hvad det er du vil.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 13:30

jeg er Arkitekt, så det er ikke mit fag.
Men det er jo en mellemlang uddannelse, du kan se her:

http://www.kdas.dk/?open=27&menu_id=22

Så vidt jeg kan se, skal man ikke have nogen efteruddannelse for titlen.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 21-12-08 13:30

Nu er det ikke fordi jeg skal tage uddannelsen, men blot fordi jeg skal finde ud af om en person rent faktisk er bachelor pæd/psyk.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 13:36

Det er faktisk forkert at kalde sig Bachelor - det korrekte er profesionsbachelor, da der ikke er tale om en akademisk uddannelse. Jeg mener man har indført denne betegnelse for at give mulighed for at videreuddanne sig på kandidatniveau efterfølgende.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-08 13:43

jeg tror faktisk svaret findes her:

Kapitel 8

Ikrafttræden og overgangsregler

§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2001.

Stk. 2. Retten til at benævne sig professionsbachelor gælder for dimittender, der er optaget på en uddannelse efter det tidspunkt, hvor den godkendes til professionsbachelor, jf. dog stk. 4.

Stk. 3. Studerende, der er påbegyndt en mellemlang videregående uddannelse, før den er godkendt til professionsbachelor, har ret til at færdiggøre uddannelsen efter reglerne i de hidtil gældende bekendtgørelser om de enkelte uddannelser.

Stk. 4. Institutionen fastsætter efter ministeriets godkendelse i studieordningen overgangsregler for de studerende, der i medfør af stk. 3 har ret til at færdiggøre uddannelsen efter de hidtidige regler i bekendtgørelserne om de enkelte uddannelser, men som ønsker at færdiggøre uddannelsen efter reglerne i denne bekendtgørelse.

Undervisningsministeriet, den 19. februar 2001

Margrethe Vestager

/Inga Roepstorff

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=23684

Iflg. dette må vedkommende ikke kalde sig BA

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 21-12-08 13:45

Tak for svaret jomfruane.