/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
friværdi..
Fra : myes
Vist : 936 gange
100 point
Dato : 20-12-08 21:53

hej alle.

Håber der er nogle her der kan hjælpe mig lidt. Min mor står og skal skilles efter et ægteskab på 3½ år.
Nu er det sådan at min mor ikke har alverdens bunker af penge og derfor ikke selv har råd til at hive for mange penge ud af sit budget hvis hun skal betale for en advokat. Er der mulighed for gratis advokathjælp?
Han har hus, som står i hans navn og er et han havde inden de flyttede sammen, nu er spørgsmålet så, hvis der er friværdi i sådan et hus, har hun så krav på halvdelen? Og i så fald hvordan finder man ud af om der er friværdi?
Håber der sidder en der lige kender alle de fine regler
hilsen en bekymret datter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-08 22:24

Du kan starte med at finde ud af om "manden" har særeje

Det kunne jeg godt forestille mig da han allerede beboede huset inden sammenflytning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 22:27

Din mor kan få gratis advokathjælp her

http://www.retshjaelp.com/

http://www.friproces.dk/ngr/

en side hvor du kan finde mange svar

http://www.familieadvokaten.dk/

det koster lidt at få hjælp der

God jul trods alt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-08 22:31

For at finde ud af hvor meget friværdi der er huset, skal i finde ud af i hvilken kreditforening lånene er optaget i, hvor stor restgælden er, også finde ud af hvor meget huset er værd, nu efter priserne er faldet drastisk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-08 01:53

Citat
Bodeling
Når et ægtepar går fra hinanden og skal dele boet, skal den fælles formue så vidt muligt deles lige over. Det gælder dog ikke, hvis ægteskabet har været meget kortvarigt - under 5 år - og uden økonomisk fællesskab af betydning. Er der lavet en ægtepagt, som giver den ene eller begge parter særeje, skal de værdier, om ægtepagten omfatter, ikke deles.

Når et par deler alt det, de har været fælles om, har den enkelte ægtefælle normalt ret til at tage de ting med sig, som man har taget med sig ind i ægteskabet, eller som man har købt for sine egne penge. Det gælder også gaver og arv, som ikke er gjort til særeje. Ting, der er gjort til særeje, indgår slet ikke i bodelingen.
Ægtefællernes nettoformue, dvs. de samlede værdier minus gæld, deles lige over. Hvis den ene har gæld, overtager den anden dog ikke halvdelen af gælden.

Fra 1. januar 2007 bevarer ægtefællerne retten til deres egne pensioner. Det vil sige, at alle typer pensioner, også rate- og kapitalpensioner, beholdes af den, der har tegnet dem. Hvis en skilsmissesag er startet inden årsskiftet, behandles den efter de gamle regler.

Hvis man ikke kan blive enige om bodelingen, kan man vælge at lade skifteretten afgøre sagen. Skifteretten ligger i byretterne. Skifteretten kan først træde til, når man er blevet skilt eller separeret.

fra

https://www.borger.dk/Emner/familieboernunge/parforholdaegteskabskilsmisse/skilsmisse/Sider/Separationogskilsmisse.aspx?KommuneId=223#RichHtmlField2Bookmark3

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-08 09:11

Undskyld men det lyder noget amoralsk at skulle til at hive penge ud. Det lyder også meget dramatisk at skulle bruge en advokat.
Jeg håber ikke du vil tage det ilde op, når jeg siger at pårørende i en situation som denne skal gå med listesko for ikke at opjappe en konflikt. Jeg tror at man som pårørende skal lytte, støtte og hjælpe med det praktiske man kan og så i øvrigt være den klippefaste kærlighed - uanset at bølgerne går højt følelsesmæssigt.

En ting som nogen kan have meget svært ved at se i den utroligt belastende situation en skilsmisse er, er at man senere skal kunne se sig selv i øjnene med selvrespekt - intet er vigtigere om et par år, end at din mor har integriteten i behold. At føle man udnyttede eller var smålig er ikke rart at leve med resten af livet.

Kommentar
Fra : myes

Dato : 21-12-08 09:58

tusind tak for jeres indlæg...og ikke mindst hurtige svar..
det er rart der altid er hjælp at hente herinde..

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-12-08 11:34

Jeg kan ikke se at der er noget problem, da jeg ikke forstår at dn mor med din støtte, overhovedet vil begynde at spekulere i noget der tydeligt, efter min overbevisning, ikke har noget med jer at gøre.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 21-12-08 12:06

Er det noget der ligger til familien?
Hun annuler ægteskabet
Du annuler spørgsmål.
Når du annuler dette spørgsmål,har du flere annulerede,end besvarede?

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 10
- Annullerede 10
- Slettede 0
Ialt 21

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 21-12-08 13:29

Tjah, jeg vil da umiddelbart sætte spørgsmålstegn ved i hvor høj grad din mor har krav på noget af friværdien. Men hun vil jo nok gerne plukke ham for så meget som hun kan, det er måske naturligt nok.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-12-08 14:46

Bare en strøtanke:Tror ikke der er den store chance for "gevinst".
Citat
efter et ægteskab på 3½ år.

Citat
Han har hus, som står i hans navn og er et han havde inden de flyttede sammen

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-08 15:32

Hvis der ikke er særeje, så deler de alt med 50/50. Både overskud og underskud. Hun har jo også været med til at bidrage til terminer osv i de år. Så enten skal huset sælges, eller også skal det vurderes og så har hun ret til 50% af friværdien i salget eller vurderingen.

Der er kun særeje, hvis hun også har skrevet under på det.

Så kontakt en advokat og få ham til at tage sig af det.

Kort og godt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 15:43

Citat
Kort og godt.

Det var så DER det startede

Citat
Du kan starte med at finde ud af om "manden" har særeje

Det kunne jeg godt forestille mig da han allerede beboede huset inden sammenflytning

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-01-09 20:35

Citat
tusind tak for jeres indlæg...og ikke mindst hurtige svar..
det er rart der altid er hjælp at hente herinde..

Tak. Hvad med så at få delt de points ud?

Godkendelse af svar
Fra : myes

Dato : 10-03-09 12:30

Tak for svaret Klojs.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 10-03-09 12:40

Velbekomme og tak for point.