/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
D-link router +opsætning?
Fra : lyzet
Vist : 2374 gange
500 point
Dato : 20-12-08 16:33

hej jeg har købt en router d-link dkt-410 Og førstedag jeg satte den til virkede alt som det skulle... men da jeg slukkede min stationær pc så virkede intet heller ikke trådløs... jeg ringede til d-link og fiket nyt tlf plus kode til aktivering af support... men ingén har taget tlf endnu... nogen der kan hjælpe mig med at sætte det op... jeg tror det har noget med ip adresse og gateaway og dns at gøre... ved bare ikke hvordan... den stationæære kan helle ikke komme nettet via router med den viser at der er forbindelse... bare ikke til mine pcer.

Anne

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-12-08 16:42

Du skal først opsætte den og det gør du ved at koble en pc op med et lankabel. Derefter skal du via din browser ind i menuen og lave opsætningen.
Det eren god ide at starte med at resette den ved at klikke på den lille knap bagpå med en spids genstand Der står sikkert Reset. Ellers læs lige i din manual
Jeg vil lige se om jeg kan finde manualen på nettet

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 16:49

det var ikke det jeg søgte efter ... men selve opsætning af internettet og ikke hvordan kabler skal sidde.... sorry

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 16:51

har prøvet alt med reset og hive stik ud og reperere netkortet alt alt har jeg prøvet.... det er en gateaway problem ... og ved ikke hvordan jeg finder min ip adresse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-08 16:57

www.myip.dk
så får du din IP-adresse

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-12-08 17:10

Men hvis du køre via lan skal den da bare virke. Altså kabel fra væg i dit "modem", så fra modem til routers wan port, fra lan port på router til din pc, så er der vel forbindelse.

For at komme i opsætningen tastes vel http://192.168.x.1 (om x skal være 1 elller 2 ved jeg ikke rigtigt, men prøv dig frem) Derefter kommer der sikkert en kode du skal trykke, der fremgår af din manual. Nu skulle der da gerne være hul igennem.

Din ip adresse findes som Eyvind siger, men det skal jo ikke være den ip adresse du modtager fra udbyderen for routeren tildeler jo nu ipadressen som er noget i retning af 192.168.x.x og under netmasken er 255.255.255.0

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-12-08 17:26

Jeg syntes du reagere noget negativt!
Prøv først at få forbindelse til internettet gennem routeren, via et kabel, så du er sikker på, at routerens MAC adresse er accepteret af din ISP. Uden den accept får du ikke nogen forbindelse.

Når routerens MAC adresse bliver accepteret, så giver ISP dig en IP-adresse, som du skal have for at få netforbindelse.
Din router vil så overtage den IP, som den så vil fordele de PC'ers adgang der måtte være tilsluttet.
Din routers GATWAY vil for D-Link's vedkommende, typisk være http://192.168.0.1 og ved at klikke på dette link, vil du kunne komme ind i routerens menu.
Her starter du med at sætte den simpelt op, så du ved at det fungere, senere kan du udvide med en lidt mere avanceret opsætning.
Se dig omkring i de forskellige menuer, og bliv lidt mere fortroligmed dem.
Det nemmeste er at lade routeren overtage styringen, frem for at du selv sætter den op. Så den skal stilles til at køre DHCP og husk så at trykke på den acceptknap der er der, så den kan huske dine indstillinger. Den kan have forskellig navn, alt efter model og firmwaren; der kan stå OK - DONE - APPLY eller noget helt fjerde.
Når du først har fået routeren til at køre On-Kabel, så skal routeren blive siddende på din netforbindelse, ellers går det galt igen, for så ædre du jo på det ID du har hos din ISP (udbyder)
Når det virker, så kom igen, så ser vi på det trådløse!

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 17:58

KAN ikke komme på internettet via routeren ... og jeg har været inde på d-link og opsætte routeren men det virker stadig ikke... hvad mener egentlig med at jeg reagere negativt-?? underligt at sige det!! jeg er skam særdeles positiv og har da intet negativt sagt! så nu må du lige have mig undskyldt... hermed en venlig hilsen fefra

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 18:02

Og i øvrit er jeg ikke ekspert, og du skriver som om jeg aldrig har levet andet før i mit liv... tænk over den severino !! positivt hilsen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-08 18:15

Allerførst er det en god ting at følge den wizard som er på DLink CD
Går det ikke godt så prøv en gang til efter at have resettet den med en clips ind i det lille hul i
10 sek.

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 18:30

eyvin har reset flere gange...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-12-08 18:34

og er kablerne sat rigtigt i routeren ellers fungerer det ikke rigtigt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-12-08 18:42

Jeg er bare bange for severino at den ikke kan køre DHCP. Jeg synes jeg så det i et link et sted, selv om det lyder underligt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-12-08 18:45

nej det var noget vrøvl

Citat
Enhedstype Trådløs router
Model Ekstern
Bredde 19.3 cm
Dybde 11.7 cm
Højde 3 cm
Vægt 0.9 kg
Lokalisering Europa
Forbindelsesteknologi Trådløs, kabling
Integreret switch 4-port switch
Frekvensbånd 2.4 GHz
Dataforbindelsesprotokol Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft)
Spread-spectrum metode OFDM, DSSS
Switching Protocol Ethernet
Netværks/overføselsprotokol PPTP, L2TP, IPSec, PPPoE
Protokol til fjernadministration HTTP
Statusindikatorer Tilslutningsaktivitet, strøm, tilslutning OK, status
Egenskaber Firewallbeskyttelse, auto-sensing per device, dynamisk tildeling af IP-adresser , DHCP-understøttelse, NAT-understøtning, auto-negotiation, auto-uplink (auto MDI/MDI-X), Syslog understøttet, Stateful Packet Inspection (SPI), indholdsfiltrering, dynamisk DNS-server, MAC-adresse-filtrering, VPN passthrough, URL-filtrering, forældrekontrol, IP-adresse filtrering, domæneblokering, Quality of Service (QoS)
Overensstemmelsesstandarder IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.1x, IEEE 802.11n (draft), USB 2.0
Antenne Aftagelig eksternt
Antal antenner 3
Direktivitet Omni-directional
Forstærkning 2 dBi
Interface 1 x netværk - Radio-Ethernet ¦ 1 x netværk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 ( WAN ) ¦ 4 x netværk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45 ¦ 1 x administration - 4-PIN USB type A
Udstyr inkluderet 802.11n (udkast) netværks adapter (Hi-Speed USB)
Kabler (detaljer) 1 x netværkskabel
Krypterings algoritme 128-bit WEP, 64-bit WEP, WPA, WPA2
Autentificeringsmetode RADIUS
Overensstemmelsesstandarder FCC Klasse B-certificeret, CE, C-Tick, IC
Effektenhed Strømforsyningsadapter - ekstern
OS nødvendig Linux, Microsoft Windows 2000 SP4, Apple MacOS X 10.3 eller nyere, Microsoft Windows XP SP2, Microsoft Windows Vista
Service & Support 11 års garanti
Detaljer om service & support Begrænset garanti - 11 år
Min. driftstemperatur 0 °C
Maks. driftstemperatur 40 °C
Fugtighedsgrad ved brug 10 - 80%

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 19:08

????????????????????????????????????????????????????????????? SORRY but im totaly lost here!!

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 19:11

Mit netkort fortæller der er forbindelse... men når jeg går ind på google.dk fortæller den siden kan ikke vises... men når jeg så sætter kabel direkte til mit moden fra dansk kabel tv så kan den godt... men så snart jeg har sat router til går det galt, men det virkede ellers første dag!

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-12-08 19:25

Der er jo den mulig at siden det HAR virket at det slet ikke er hos dig problemet ligger...
Specielt hvis du lige har oprette dit abbonement så kan det være din udbyder har lavet en fejl...

Hvis jeg var dig så ville jeg fjerne alle de ting som har med nettet at gøre og sætte det op igen. Du har selv fået noget papir hvor der står hvad man skal gøre og hvis det stadig ikke virker så det sikkert bare din udbyder det har fucked det op så bliv ved at ringe til dem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-12-08 19:31

Kære lyzet!
Når du ikke selv vil fortælle det, så må vi presse det ud af dig!
Hvilken internet udbyder benytter du og hvad type forbindelse har du!
Er det via telefon, tv-kabelnet eller lysleder ????

Det er som jeg har nævnt tidligere, MAC adressen der oftest er problemet. Hver eneste enhed til internettet, så som router, netkort, blot for at nævne de mest aktuelle dele i dit tilfælde, har enunik MAC adresse, lige som vi mindre elektroniske mennesker, har et CPR.NR.
Når du har registreret dig hos ISP med en MAC adresse, så vil en ny MAC adresse (her i dit tilfælde, fra et direkte netkort, til routerens netdel) være den afgørende faktor, som gør at du ikke kan komme på.
De forskellige udbydere har forskellige måder at styre det på. Det er især på antennenettet, hvor der også er internet, at det er vigtigt, at du giver dig ud for den du er, i kraft af din MAC adresse.
Når du sætter routeren til, skifter du jo også ID over for din udbyder, og han vil derfor ikke kende dig.
Så kom lige med lidt information om din udbyder og netværkstypen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-08 19:35

Tja - så kan jeg nok ikke finde ud af hvilken fejl der er.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-08 19:37

Jeg har også en D-Link router og havde de samme problemer med at den ikke ville virke. Jeg fik at vide at jeg skulle ringe til min udbyder og få dem til at tildele den en fast IP adresse. Det gjordejeg og den har virket siden.

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 19:51

ok... tak for hjælpen må give op... har skrevet hvem min udbyder er.. folk læser åbenrbart ikke grundigt igennem...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-12-08 20:13

Det er ikke meneskets lod at give op senere i aften vil jeg nærlæse dine oplysninger og forsøge at komme med et bud på hvad der er galt, routeren skal selv finde internettet, så det er sikkert på computerne vi skal finde fejlen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-12-08 20:31

Lyzet

Citat
ok... tak for hjælpen må give op... har skrevet hvem min udbyder er.. folk læser åbenrbart ikke grundigt igennem...

jeg har nu gennemlæst dine indlæg, men jeg kan heller ikke finde din udbyder, det nærmeste er din leverandør af router

Citat
jeg ringede til d-link og fiket nyt tlf plus kode til aktivering af support...

når din udbyder efterlysese, tænkes på TDC, Cybercity o.s.v.

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 20:40

Det virkede jo for 2 dage siden... og routeren virker om min udbyder virker ... så ja det er pcen .... der spærre for noget ....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-12-08 21:03

Udbyder er vel ikke så væsenlig, bare det ikke er Stofa de har deres egen måde at gøre tingne på

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 21:23

udbyder er dansk kabet tv (tdc)

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 21:25

I ved de to skærme der vises nede på processlinien .. der lyser den ene hele tiden blå og den anden blinker en gang imellem og den siger forbindelse god!

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 21:27

jeg køre med 10 megabite kabel internet og ligenu har jeg bare kabel sat til min bærbar direkte fra udbyder modemet...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-12-08 21:50

Hukommelse er ikke længere hvad det har været, det er derfor jeg spørger som jeg gør!
Inde i din router kan du se om du har fået tildelt en IP-adresse. Har du det, så er der forbindelse fra udbyderen, og helt ind i din router.
I så fald er det et lokaltproblem.
Når du køre via et TV kabel, så er MAC adressen utrolig vigtig, da du ikke er alene på kablet. Her er MAC adressen den der indentificere dig over for udbyderen, og sikre dig at de data der sendes til dig, kun er dig der får dem.
Du skal kunne se din PC's Macadresse i routerens log, lige som du skal kunne se hvilken IPadresse routeren har tildelt dig på dit lokale net.
Denne IPadresse skal du også kunne se i PC'ens netopsætning, samt undermask adressen og aller vigtigst GATWAY adressen til routeren. For uden denne GATWAY adresse, bliver du ikke lukket ud på det globale netværk.
Med de erfarringer du har med netværk, så kan jeg godt se, at det er en stor mundfuld, men vi er lige som nød til, at forholde os til den måde som tingene fungere på.
Du gør dig selv en utrolig stor tjeneste, at lære og forstå hvordan det virker, selv om det så bliver i småbidder. Det vil du uden tvivl kunne få meget glæde af senere.

Kommentar
Fra : lyzet

Dato : 20-12-08 22:03

Helt klart sevrino ... jeg kigger på det! har ihvertfaldmin mac adreese på...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-08 23:40

Min router virkede også en enkelt gang, men efter at min udbyder gav den en fast Ip-adresse så har den virket.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-12-08 14:07

Når man har en dynamisk IP adresse hos sin udbyder, er det jo ikke sikkert, at du har den samme adresse, næste gang du logger på internettet.
Hvis routeren slukkes ved sengetid, så frigives denne IP adresse, og der vil så blive tildelt en ny ledig adresse, næste gang du logger på.
Flere og flere internetforbindelser får en dynamisk adresse, da der ikke er adresser nok så alle kan have en fast adresse. Det vil man forsøge at lave om, så IP adresserne bliver endnu større i numret.
Hvis din router har en timeout der er for stor, så vil den blive ved med at holde fast i den gamle tildelte IP adresse, selv om den er vidregivet til en anden, og så er det jo, at forbindelsen mangler.
Så kør med så kort en timeout tid som muligt, så vil den hurtigt finde en ledig IP adresse, og der vil være forbindelse.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 21-12-08 21:52

severino

Jeg tror det er mac adr. se link. http://www.danskkabeltv.dk/bredbaand/installation

lyzet kan komme på med sin bærbar, så hvis hun kloner den på Dlink ruteren skulle den være ok (ved ikke om dlink kan det da jeg ikke kender denne router)