/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Cirkelrund Regnbue
Fra : won23
Vist : 1019 gange
100 point
Dato : 18-12-08 22:10

Hvornår er det muligt at se en cirkelrund regnbue ?

Jeg har selv svaret !

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-12-08 22:13

Når det regner samtidig med at solen skinner

Regnbuen kan kun ses som en cirkel, hvis den kan spejle sig i vand

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 18-12-08 22:18

og fra et fly

Kommentar
Fra : return

Dato : 18-12-08 22:18

hvorfor spørger du så om det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-12-08 22:27

Hvis du har solen i ryggen og er højt oppe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-08 22:29

Ja

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-12-08 22:33

Regnbuer ser man altid bort fra retningen mod Solen, og hvis man skal se den hele, skal man have frit synsfelt op, ned og til siderne. Under visse omstændigheder kan man se hele cirklen, hvis man næsten skræver over en plænevander af den meget gammeldags type uden bevægelige dele, et periferiindløb til vandet og et rundt hul foroven. Min far havde sådan én for 50 år siden.
mvh.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 18-12-08 22:54

Prøv og stil dig vinkelret ud for cirklens centrum.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-12-08 22:56

Den cirkel flytter sig med dig. Centrum er altid i forlængelse af skyggen af dit hoved! og andre ser af gode grunde ikke samme regnbue som du - medmindre den iagttages med kamera

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-12-08 23:48

Og hvis i kigger godt efter så er der to regnbuer (cirkler) med omvendt farveorden.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 19-12-08 00:05

Citat
cirkelrund

Nord/ Syd polen
Alle andre er halve, ikke hele.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 19-12-08 00:06

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-12-08 17:24

Fra et fly selvfølgelig, mirit har svaret.
Hilsen Keldd
Godt mirit, jeg viste du er meget klog.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-12-08 22:10

ppl?? ???s ?????o?

Godkendelse af svar
Fra : won23

Dato : 21-12-08 22:58

Tak for svaret miritdk.

For 30 år siden, da jeg tog flycertifikat var jeg på min første store solotur til Århus fra Grønholt.
Kl. var ca 09.00 da der forude tonede en stor comulus op, som gav godt med regn.
Her opstod en vidunderlig regnbue som var kuglerund, og jeg fløj lige igennem den.
Det var som at få en åbenbaring, jeg flyver stadig, og har aldrig set det siden.

Hilsen won23 , og glædelig jul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-12-08 23:28

won23
Men idag har du selvfølgelig et fotoapparat ved hånden, hvis det skulle ske igen.
Jeg har set een under mig, fra en Dc4 i 1965 over Sydgrønland.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-08 00:14

velbekomme - jeg har desværre aldrig set det selv men kan huske min fætter fortalte om det og oven i købet havde kamera med - så på foto har jeg set det - han var for i øvrigt et sted oppe i alaska området på det tidspunkt.

glædelig jul til dig også

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-12-08 08:30

Mirit
Jul....hva det for noet.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-08 10:20

IIIHHH Keldd altså - jeg ved da heller ikke hvad jul er for noget, men det er der hvert år

til dig også