/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Deling af internet-forbindelse (sikkerhe~
Fra : bovsov
Vist : 326 gange
50 point
Dato : 24-03-03 16:59

HEj. Jeg har et hjemme netværk med 4 computere og en win 2000 maskine, som står for delingen af internet forbindelsen. Jeg er også i netværk med min nabo, og ønsker ikke at han skal kunne bruge min internet forbindelse. Hvad kan man gøre for at forhændre dette? win 2000 klarer jo delingen uden at man skal konfigurere noget på de andre maskiner på netværket.

På forhånd tak..

Rasmus

Kommentar
Fra : cad

Dato : 24-03-03 17:07

er internetet via bredbånd eller modem ?

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 24-03-03 17:15

Jeg har stofanet, så ja det er bredbånd. altså rj45 ind, og rj45 ud, som går over i en switch...

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 24-03-03 17:17

Du kan installerer et ekstra netkort i din PC der så forbindes til nabo
Mvh TR

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 24-03-03 17:21

ja men så kan jeg jo ikke være i netværk med ham fra de andre maskiner. Det må da være et eller andet man kan gøre, så man kan være i samme switch.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 24-03-03 17:27

Din switch giver alle lige ret, men hvorfor må han ikke gå på dit internet.
Du har vel en fast bredbåndsforbindelse ?
Dine mailadresser er jo alligevel forbeholdt dig

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 24-03-03 17:37

Fordi så belaster han jo min forbindelse, og han har også selv fast forbindelse, og desuden er der en begræsning på 5000 mb pr. md. Det er jo ikke et spørgmål om at han ikke må bruge min forbindelse, men det er da dumt når han selv har adsl. Han har en router, så jeg kan også bare bruge hans internet, men hvordan hvordan finder man ud af hvilken forbindelse man bruger?? Hvis jeg bare ved det, kan man vel vælge... ikk

Rasmus

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 24-03-03 17:43

Forstår det rigtigt så har i altså også begge jeres adsl forbindelser forbundet på det samme lan net ?

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 24-03-03 17:46

Ja og nej. Jeg har stofa (med begræsning) og han har ADSl.. og vi har et netværk med to switche i hver vores huse..

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 24-03-03 18:14

hver switch har en netforbindelse og er samtidigt koblet sammen er det korrekt

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 24-03-03 18:19

jep..

Kommentar
Fra : cad

Dato : 24-03-03 18:47

køb hver et nyt netkort og lad en ny switch have f.eks.; "10"-netværk og dermed klare lan-siden.

Er det en programmerbar switch ? f.eks.; en Cisco , zyxel ???

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 24-03-03 19:24

Hvis begge sider havde en router så ville det være muligt at adressere dem som gateways fra hver pc.
Men som det ser ud nu så er et ekstra netkort per pc og 1 til 2 swiches vejen

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 24-03-03 21:44

Det skulle ikke være det store problem
1) Hvis jeg forstår det ret, så har din nabo 2 netkort i maskinen, og hvis han ikke piller i indstillinger for standard-gateway, så vil den automatisk bruge denne til at komme "ud" fordi hans maskine ikke kender til det som ligger på den anden side af dit netkort
Der kan måske være undtagelser, men så skal han have aktiveret noget RIP eller lign. (routningssoftware)
2) Det må formodes at du har beskyttet dit netværk med noget firewall ?? i denne kan du lukke for hans ip-adresse

Kan du evt. forklare helt præcist hvordan i er forbundet

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 24-03-03 22:18

Forklaring: Jeg har en stofa forbindelse, som går ind i en win 2000 maskine, som deler forbindelsen ved hjælp af den integrerede "deling af internet forbindelse" funktion. Derfra over i en switch, hvor mine pc´er er tilsluttet, og hvor min nabo er tilsluttet. Min nabo har ADSL og en rigtig "router" der også går ud i en switch, hvor hans pc´er, og jeg er tilsluttet. Delingen af internet forbindelsen foregår altså uden at konfigurere de andre maskiner på netværket, de er bare sat til at hente ip automatisk.

Håber det er til at forstå

Rasmus

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 24-03-03 22:28

Hvis din nabo har en fast ip-adresse er der ikke umiddelbart fare på færde, hvis har har en dynamisk kan han jo risikere at få en fra din dhcp-server.
Har du ikke en firewall på ??

Kommentar
Fra : bovsov

Dato : 25-03-03 14:03

Jo jeg har en firewall, men det er bare en Zone alarm, jeg mener ikke at den kan blokere for det.. Kan den??

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 25-03-03 21:07

Jeg har ingen personlig erfaring med zone alarm, men hvis den ikke kan så bør den ikke benævnes firewall.
Men hvis han får en ip-adresse fra din dhcp-server, så er du lige vidt

Det som i nok bør/kan prøve er at hive naboens forbindelse fra, og prøve at surfe på nettet