/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
15 årig i krise
Fra : lingABC
Vist : 1061 gange
50 point
Dato : 16-12-08 18:19

ved der er forskellige steder hvor man kan ringe hen, hvis man har problemer.

Kan I hjælpe mig med at fortælle hvor man kan ringe, hvis med er ung og har problemer.

også gerne hvis I kender til hvor man som forældre kan ringe hen. Er det helt gratis ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-12-08 18:24

Det kommer sandelig an på HVILKE problemer der er tale om....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-12-08 18:25

Men GRATIS - JA.....

Kommunen kan du altid henvende dig til.....

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-12-08 18:27
Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-12-08 18:29
Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 16-12-08 18:31

jamen en ung pige der for over 1 år siden, mistede en god ven.. 15 år gamle af kræft.
senere problem i skolen, har skæret i sig selv. Problemer i skolen med at følge med... ikke sådan rigtig venner... føler sig dum ... og intet værd... Og så her tilsidst.. blevet forelsket i kl. lære... som har taget sig lidt af hende...
har prøvet nogen samtaler med en.. men vil ikke det mere. Lægen kan ikke hjælpe...
forældre også brug for at snakke med en ... udefra

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-12-08 18:31

Kommer an på hvad for nogen problemer du har.
Så hvilken problemer har du ?

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-12-08 18:37
Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 16-12-08 18:39

Måske hvis der var et sted man kunne skrive til en på mail...

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-12-08 18:42
Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-12-08 18:43

Du kan jo starte med at skrive til Børns vilkår.

http://www.bornsvilkar.dk/BornsVilkar/TopLinks/Kontakt.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-12-08 18:51

Hvis hun skærer i sig selv så kan lægen henvise hende til behandling. Hvis du bor i Kbh. regionen så er der psykiatiske skadestuer. Men held og lykke med det, det må være hjerteknusende at være mor til hende.

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 16-12-08 18:57

nej desværre kan lægen ikke hjælpe.. ikke slemt nok .... sagde de... hun har været ved lægen og morene har også... men de kan ikke henvise hende til psykolog..
har også været på kommunen... 1-1.5 år ventetid.. så det har de glemt.

men forældrene vil gerne selv betale.... så det er ikke problemet.. Men pigen vil ikke... til pyskolog. hun har gået ved en 4 gange... terapi.. men det vil hun ikke mere nu.

tror så hun er holdt med at skære sig selv... men har det stadig skidt...
tænke så om lidt snak med en i tlf. kunne være godt. også for forældrerne..

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-12-08 19:06

Er det pengeproblemer så henvend dig i et pengeinstitut.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-12-08 19:14

Børnetelefonen er et sted at starte http://www.bornsvilkaar.dk/ForBornOgUnge/TopLinks/Kontakt.aspx

Derudover kan du eventuelt prøve med kræftens bekæmpelse og deres sorg grupper for børn og unge

http://www.cancer.dk/omsorg/omsorg.htm?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fomsorg%2f&NRNODEGUID={8E0D4A5F-AC80-4B62-B641-7D0690531C66}&NRCACHEHINT=NoModifyGuest

Der hvor pigen bor har kommunen også en åben rådgivning hvor det er muligt at komme til anonymt.

Endelig er der muligheden for at henvende sig i kommunens Børn og unge forvaltning og få en tid hos en sagsbehandler.

Der er også knyttet psykolog til hendes skole ellers kontakt PPR i kommunen.

Der er ikke 1 ½ års ventetid hvis det vurderes der er et reelt problem.

At piger skærer i sig selv er ved at være temmeligt almindeligt og efterhånden ikke noget der får alarmerne til at kime.

Men pigen har åbenbart allerede afvist mindst et tilbud.

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 16-12-08 19:34

Citat
At piger skærer i sig selv er ved at være temmeligt almindeligt og efterhånden ikke noget der får alarmerne til at kime.

Det var da det værste vrøvl jeg hørt i lang tid!!

Såføligt ville da en psykiater tage den beskrivelse ganske alvorligt

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 16-12-08 19:44

i øvrigt tror jeg ikke psykolog er den rigtige vej, hvis man skal have psykologbeh. skal man også kunne håndtere de værktøjer som man får af psykologen, det tror jeg ikke pigen kan pt. Psykiatrisk skadestue er jeg bange for er første stop!

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 16-12-08 20:08

Citat
jamen en ung pige der for over 1 år siden, mistede en god ven.. 15 år gamle af kræft.
senere problem i skolen, har skæret i sig selv. Problemer i skolen med at følge med... ikke sådan rigtig venner... føler sig dum ... og intet værd... Og så her tilsidst.. blevet forelsket i kl. lære... som har taget sig lidt af hende...
har prøvet nogen samtaler med en.. men vil ikke det mere. Lægen kan ikke hjælpe...
forældre også brug for at snakke med en ... udefra

Startede problemerne lige, efter vennens død, eller har den ekisteret tidligare??

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 16-12-08 20:10

ekstiteret

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 16-12-08 20:13

ikke et sjovt ord, det jeg prøver på er "eksisteret"

undskyld

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-12-08 20:32

Er du sikker på det er dig som har problemerne eller skriver du på vegne af en anden person ?

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 16-12-08 20:44

Hun søger opmærksomhed, og mangler temmelig sikkert basal kærlighed og omsorg fra venner..
Se om i ikke kan få hende ud at være social, og få sig nogle nye venner. Få hende til at more sig, ud til fritidsaktiviteter mm.. hun er jo sikkert ensom

Kærlighed og omsorg fra venner er guld værd for sådanne piger

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-12-08 21:20

Kræftens bekæmpelse har sorggrupper for børn og unge over hele landet.
Det er især for børn, der har mistet forældre eller har kræftsyge forældre. Men hvis det var en nær ven, så vil pigen sikkert kunne passe ind i en gruppe.

Man sidder IKKE bare og tværer i sorgen i sådan en gruppe. Man får værktøjer til at komme videre. På trods af sorgen.
Jeg er selv i en sorggruppe i øjeblikket, -på grund af min mors død for flere år siden.

---En gruppe for jævnaldrende unge ville måske være den rigtige hjælp.

http://www.cancer.dk/omsorg/laerere+og+paedagoger/sorggrupper/sorggrupper+kort.htm

Det er helt naturligt at sørge når man har mistet. Og det er IKKE ovre på et år. Det tager den tid, der skal til!

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 16-12-08 21:37

kunne godt tyde på at selvmord er den eneste udvej,,,så spares der også en julegave,,,

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-12-08 22:49

>>>>kunne godt tyde på at selvmord er den eneste udvej,,,så spares der også en julegave,,,<<<<

knyt dog sylten din nar,

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 17-12-08 01:33

SELVFØLGELIG kan lægen hjælpe!
Ellers er der et alvorligt problem hos den pågældene læge..

jeg blev selv henvist til psykiatrisk afdeling hvor jeg blev indlagt med det samme. Og det var uden jeg havde forsøgt selvmord osv.

Gå til lægen - Bliv henvist til en psykiater (Han kan bedre vurdere hvad der skal ske rent terapeutisk og medicinsk) Det lyder ret alvorligt, men er det virkelig SLEMT, så få evt. pigen indlagt på en psykiatrisk afd. Måske bare som dags-patient..

Det vigtigste af alt, det er at hun selv indser at hun har brug for hjælp og er villig til at tage imod den! Er hun ikke det, og er det alvorligt er der selvfølgelig muligheden for tvangsindlæggelse men den er ikke sjov for nogle af parterne!!

Denne pige har brug for hjælp - I Hvilken grad er der ingen af os der kan vurdere. Det vil en prof. kunne afgøre..

Har hun bare brug for noget forståelse og støtte. Evt snak med personer der har været i hendes sted kan hun prøve at kigge på www.girltalk.dk - Der har de en telefonhjælp hvor det er pigerne der selv har haft problemerne der rådgiver.. Ikke som professionel, men mere som en slags støresøster eller lytter Ellers er du altid velkommen til at smide en besked til mig. jeg er selv kommet mig over nogle psykiske udfordringer og ved hvad man kan tumle med

Vigtigst af alt. Skaf pigen noget hjælp af den ene eller anden art!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-12-08 03:07

Billige kommentarer hører da vist til et andet sted, hva' - f.eks. under"Vittigheder".

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 17-12-08 11:00

idiot barkebillen... hold din kæft..... gud du må kede dig.

eller tak for andre svar...

nej det er ikke mig der har problemet.
og det er ikke pengene....

De har været ved sagbehandler på kommunen, og svaret var at der var så mange med problemer at det kunne taget op til 1 år inden sagen blev behandlet..

lægen kan ikke henvise til en psykolog, der er bestemme ting der skal være galt... misbrug, dødsfalds i familien. ( det hjalp ikke det var en ven) osv.. og hun gik ikke ind under nogen af dem.
UTROLIG med sandt.

familien vil gerne selv betale, det er ikke det.. Men pige VIL ikke.

Hun er meget lukket.... vil ikke snakke med nogen... jo lidt med kl læren, som hun så har fået nogen følelser for.... så hun er så helt ødelagt efter de samtaler de har haft. kl. læren ved ikke det med at hun er blevet glad for ham...

med girltalk.dk er måske god til hende.... så ved jeg ikke med forældrene...

hun får ikke lavet hendes lektier, og bliver tit hjemme fra skolen.

der har været mange møde med lære, forældre og også hende... men lærerne ved jo heller ikke hvad de skal gøre for at hjælpe hende.... deres job er jo først og fremmest at lære hende noget... de andre problem er jo på en måde ikke deres " job"

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 17-12-08 11:04

mon ikke det var bedst at få hende "tvangsindlagt"

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 17-12-08 11:07

og lige for at få svaret på nogle af de andre sprøgsmål.

ja det starte omkring hvor drengen døde.... de have kendt hinanden altid og skrevet og brugt hínanden rigtig meget...( også mere end nogen troede )

Vil ikke tro hun er så skidt at hun kan / skal indlægges...

Hun er stadig glad indimellen... probemet er vel mest nu at hun ikke vil gå til nogen form på terapi, psykolog...

hun gik ved en ..... nogen samtaler... men hun kom vist for tæt på nogen sandheder... mhv lærerne så nu er der bare lukket... hun vil ikke derned mere....

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 17-12-08 11:09

det er vist dig der skal indlægges.... hold kæft du er dum...

få et liv ....... bakerbillen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-08 13:58

Som sagt, --i en sorggruppe sidder man ikke nødvendigvis og snakker hele tiden. Man er bare sammen med andre, der osse har mistet nogen. Hvis der er brug for at snakke, så gør man det. Hvis der er brug for at lave andre ting, så er det DET, man gør.

I min sorggruppe har vi spillet forskellige spil, dart, billard, bordfodbold osv. Og vi har mediteret. Og så har vi været på biblioteket og lånt computere. Og vi fik hjemmeopgaver som kunne hjælpe os til at bearbejde vores tab. Men vi er en "gammel" gruppe med en gennemsnitsalder på ca 60år. I en ung gruppe vil det være andre ting man laver.

Og selvfølgelig har vi osse snakket. Men det er altså frivilligt hvor meget man vil sige. Man kan osse have gavn af at høre hvordan andre i lignende situationer klarer sig.

Det er to ergoterapeuter, der har vores gruppe. Ingen psykologer eller psykiatere.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-12-08 14:30

Hvis pigen ikke ønsker at medvirke så er der jo dybest set ikke ret meget en udenforstående kan gøre andet end at hun ved at hjælpen er der når hun er parat til at bruge den.

Hvis kommunen melder ud at de ikke har noget tilbud til hende indenfor en overskuelig fremtid så er det samtidigt også en udmelding om at man ikke vurdere at hun er akut truet.

Hun er blevet vurderet af egen læge og af Socialforvaltningen og hun har løbende voksne omkring sig i skolen, voksne der er vant til at vurdere unge i hendes alder og samtidigt voksne der har en skærpet inberettelses pligt, hvilket vil sige at pigen ikke får lov til at sejle sin egen sø.

Du skal også medtaænke at en pige på 15 også er en pige i puberteten og dette kan give sig endog meget voldsomme udslag.

At skære sig er i disse år meget moderne og du kan ikke gå ind i en dansk normal 8-9 klasse uden at møde mindst en pige der har skåret sig, sandsynligheden for at der er flere er stor.

Det jeg kalder "små" selvmordsforsøg er desværre også blevet meget almindeligt. Ud af en unge gruppe på 20 som jeg følger som alle har det tilfælles at de ikke bor sammen med deres far og mor fast har der bare indenfor det sidste år været 4 "selvmordsforsøg" når jeg sætter anførselstegn så er det fordi der i ingen af tilfældene var en reel risiko.

Nogle piger reagere ved at blive meget deprimerede og meget triste og det skal de i et eller andet omfang have lov til fordi det er deres måde at reagere på en ganske normal proces på. men jo mere forskrækket omgivelserne bliver jo værre udvikler det sig, siger min erfaring.

Pigen skal ikke have lov til at isolere sig men presses til samvær med familie og helst med venner og gerne ud og have så meget fysisk aktivitet som muligt og så skal man ikke være bange for at stille krav om at hun passer sine ting. Det er ikke synd for hende at stille krav det er synd for hende at lade være.

Hvis i ved at pigen har en voksen udenforstående som hun snakker godt med så henvend jer til kommunen og anmod om at denne tilkyttes pigen som støtte/kontakt person.

Det kan se vældigt dramatisk ud når teenage piger har det skidt og de føler også det er vældigt slemt og man skal tage deres følelser alvorligt men de skal også fastholdes i at de ikke ejer virkeligheden, kun en del af den.

Accepteret svar
Fra : piratfizken86

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-08 17:09

Det er korrekt hvad du siger ABC. Lægen kan ikke henvise til en psykolog medmindre du har været udsat for traumatiske oplevelser. Der er nogle bestemte kriterier du skal opfylde men det lader ikke til at denne pige opfylder disse. Men lægen KAN og VIL henvise til en psykIATER. Og psykiateren har derefter mulighed for at starte medicinsk behandling eller henvise til psykolog eller psykiatriske afdelinger..

men vigtigst af alt uanset behandlingen er at pigen er modtagelig for hjælp af den ene eller anden grund. Ellers er der desværre kun muligheden for tvangsindlæggelse tilbage hvis man vurderer at pigen er til fare for sig selv eller sine omgivelser.. Og eftersom lægen har tilset pigen vurderer jeg ikke at situationen er så kritisk..

Jeg tror pigen ville have rigtig godt af samtaler enten med venner, eller med prof. lyttere såsom Girltalk.dk. Vigtigst af alt håber jeg at hun før eller siden indser at hun er ude på et sidespor og har brug for hjælp udefra.. Hvis hun trænger til at høre historien fra en anden der har været det igennem står mit tilbud stadig ved magt. jeg håber bare at hun kommer igennem hendes krise..

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 17-12-08 18:17

til piratfizken86 tak for dit tilbud... vil du prøve at skrive på ling@forum.dk... pænt af dig...

også tak til thomas haugaard, birgitte... og andre af de gode...

rart at nogen vil svare ordenlig...

finder lige ud af det senere.... det er meget svært hvad man skal.... hvis bare pigen var med på at få hjælp.... men det er hun ikke..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-12-08 18:56

Så har jeg en lille idé....

En god ven/veninde/familiemedlem tager sig af hende ved at tage hende med til forskellige glade arrangengementer, så det positive kan få lov til at "siiive" ind i hende - give hende det overskud, hun ikke har. Gå lange ture i naturen (naturen kan være en liiiiise for sjælen). Foreslå lidt hist og lidt pist. Så er risikoen for, at hun gror fast i sofaen ikke så stor.

Det kan være svært for hende at leve op til det RÆS, det er at leve i dag, så hun skal hjælpes meget, men i roligt tempo. Og som Thomas.Haugaard skriver - hun skal stadig stilles krav til.

Hun skal bare ikke pakkes ind i vat - men "puffes" stille og roligt og fast" videre i livet.

Pøj pøj

Hanne

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-08 19:54

Knete Syntes du selv har det helt rigtige billed i din profil lige her???????

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 17-12-08 20:08

ja,ja,,,gud bevare danmark,,og alle de psykiske syge

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-08 20:11

Citat
ja,ja,,,gud bevare danmark,,og alle de psykiske syge

Du er lidt forkert på den

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 17-12-08 20:20

næææ,,jeg syntes bare at fjolset der skriver er for nem at gemmenskue,,

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-08 20:28

Citat
næææ,,jeg syntes bare at fjolset der skriver er for nem at gemmenskue,,

SYNTES DU SKAL LUKKE DIN COMPUTER NED OG sælge den

dr.dem

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 17-12-08 20:31

nææææ,,hvorfor,,,nogle er bare nemmere at narre end andre er,,og der er du åbenbart imellem,,

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-08 20:36

Hvis du narre mig er du også den der skriver dette

Citat
ved der er forskellige steder hvor man kan ringe hen, hvis man har problemer.

Kan I hjælpe mig med at fortælle hvor man kan ringe, hvis med er ung og har problemer.

også gerne hvis I kender til hvor man som forældre kan ringe hen. Er det helt gratis ?

dr.dem

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 17-12-08 20:38

ok,du er i tvivl, er du så ik også for nem at narre ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-08 20:44

Citat
ok,du er i tvivl, er du så ik også for nem at narre ?

Jeg er ikke tvivl, du er et dårligt menneske og lige nu spammer du og jeg denne tråd

dr.dem

Godkendelse af svar
Fra : lingABC

Dato : 18-12-08 08:13

Tak for svaret piratfizken86.

er du en pige der har haft det lidt ligesom hende jeg beskriver, må du meget gerne skrive til ling@forum.dk

tak på forhånd.... ved ikke lige hvad du kan hjælpe med. men altid rart at høre lidt meninger fra nogen der også har haft det svært...

kærlig hilsen Ling

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 28-01-09 19:55

>>>>Knete Syntes du selv har det helt rigtige billed i din profil lige her???????<<<<<

hold dig til emnet,,,og smut tilbage til et af dine egne dytbåt tråde,,,hvis dit behov for at flytte fokus og smide med mudder bliver for stort ,,,,

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 28-01-09 20:01

Stor dreng lille .........

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 28-01-09 20:05

lille kone,,,,,