/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
motto/ordsprog???
Fra : 0alfen0
Vist : 2752 gange
50 point
Dato : 14-12-08 20:11

hejsa... jeg ved ikk helt om det her spørgsmål høre til her, men nu kommer det altså :)

jeg er begyndt at samle lidt på ordsprog og mottoer, så vil lige høre om nogen her kender noget hvor der er noget med morgengry/solopgang med? kan ikk lige selv komme i tanke om noget...

i er osse meget velkomne til at skrive andre ordsprog og mottoer det ville være dejligt... smiler...

mange tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-08 20:12

Ingen kender dagen, før solen er gået ned (måske ikke helt korrekt, men meningen er god nok)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-08 20:13
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-08 20:24

Er det en af de her?

Når solen står op i en sæk, går den ned i en bæk.

Morgenstund har guld i mund

Snart dages det brødre...
Ikke et ordsprog, men hvor ligger grænsen??

Den første dansker der samlede på ordsprog var vist Peter Låle?
Godt at han har fundet en afløser...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-12-08 20:34

Når to elefanter mødes så er det med at komme af vejen. Tror Fantomet sagde det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-08 21:02

Så er der også denne side med citater

http://www.aerenlund.dk/quotes/

Specielt kan jeg godt lide W.C.Fields humor

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 14-12-08 21:04

mit motto er:

Et menske unden mod er som en himel uden sjerne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-08 22:15

De mange ordsprog fra hele verden får mig til at tænke på følgende...

Jeg arbejdede flere år sammen med tyskere, i denne forbindelse især en bondesøn fra Slesvig,
der jævnligt kom med sprichwörter eller bauernregeln...
Og det sjove var at jeg kunde genkende de fleste, bare med anden ordlyd for at få det til at rime.

Bare fra Jysk til Sønderjysk er der forskel, men meningen er den samme...
Her et eksempel:
På Jysk: Når himlen ligner et klippet får, får vi regn i hvordan det går...
På Sønderjysk: Når himlen ligner en fåremaw(e), for vi regn inden tre daw(e)...

Også denne findes i en tysk version, som jeg ikke lige kan huske??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-12-08 22:34

Her er mange gode ting
http://www.ambassen.dk/index.php

mvh klaudi

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 14-12-08 23:20

Nordsted1
Citat
Ingen kender dagen, før solen er gået ned (måske ikke helt korrekt, men meningen er god nok)

Næsten magen til.
Ingen kender dagen,før øllet er drukket.
vvdriver

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-08 14:04

Ingen kender dagen, før værtshuset lukker...

Annuller spørgsmålet
Fra : 0alfen0

Dato : 24-02-09 22:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål