/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
God whisky?
Fra : helge.t
Vist : 3988 gange
200 point
Dato : 13-12-08 19:16

Er der nogen der kan anbefale en god whisky, som ikke absolut koster det hvide ud af øjnene?

Jeg drikker ikke selv whisky, men holder mig til andre "spirituøse drikke".
Imidlertid har jeg tænkt på at give en flaske af den gyldne drik som gave, og for at undgå køb af en eller anden "slavewhisky", håber jeg at der er nogle whiskykendere som kan give et par gode råd.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-12-08 19:31
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-08 19:38

Der er da andet end skotsk whisky, min fortrukne gode whisky hedder Tullamore Dew, den er god og kan købes for rimelige penge: http://www.tullamoredew.com/default_flash.asp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-12-08 19:41

Citat
håber jeg at der er nogle whiskykendere som kan give et par gode råd
En whisky kender ville aldrig vælge Tullamore Dew. Ren eksport artikel..Den er stort set ukendt i Irland

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-12-08 19:42

Laphroaig er min favorit. En rigtig god single malt fra Skotland.

http://www.laphroaig.com/

http://www.vinkyperen.dk/product.asp?product=343

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-12-08 19:44

Den er kanon pedroso

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-08 20:09

Rigtigt, ikke al god Whiskey kommer fra Skotland,
det andet kendte område, hvor de har nyere og bedre egetræer, er Kentucky,

Se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bourbon_whiskey

Den bedste whiskey herfra er Jack Daniels, den kan du roligt give som julegave,
og så viser du samtidig at du er all round kender. (ikke almindelig skotsk single malt snobberi...).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-08 20:14

Verdens bedste

http://www.glenfiddich.com/lda.html?redirect=/index.html

Tror I mig ikke, så smag....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-08 20:19
Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 13-12-08 20:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-08 20:29

No1Here, you´v got it:

Det var lige den tænkte på...

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 13-12-08 20:37

Ja undskyld Svend, du havde jo allerede nævnt den bedste. Men et billede af den guddommelige drik fik jeg da tilføjet.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 13-12-08 20:40

Jeg ville netop til at spørge om Glenfiddich eller måske Chivas Regal (ved ikke om det er rigtig stavet) er gode whiskyer.
Det er mærker jeg har hørt blive nævnt...

Er single malt whiskey særlig god?
Det har jeg også hørt når whiskey-folk snakker klog snak...

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 13-12-08 20:42

Det er vel smag og behag, men jeg er mest til Jack D eller Canadian Club

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-08 20:46

Glenfiddich er naturligvis IKKE den mest populære - men det skyldes kun PRISEN.....

Hvad "folk" drikker og hvad "folk" GERNE VILLE drikke er 2 forskellige ting....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-08 20:57

Engang troede jeg også Glenfiddich var noget særligt.
(Jeg har endda en lampe i min gildesal lavet af Glenfiddich rør).

Det meste skotsk whiskey er "blended", sammenstukket af mere eller mindre sprittede whiskey´er.
I modsætning til "pure malt", der er ren whiskey, af "corn" lagret på egetræs tønder.

Ligesom naturligvis den Jack Daniels Burbon Whiskey jeg anbefaler...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-12-08 21:11

Glenfiddich og Chivas er ret populære, jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor. Single malt kan da godt opfattes som snobberi, det er jo også en lidt mere ren vare sammenlignet med de blendede. Men derfor behøver de nu slet ikke være bedre. Personligt kunne jeg ikke fordrage whisky indtil jeg fandt ud af at jeg kun havde smagt slavewhisky'er. Glenlivet er iøvrigt også en god whisky som flere sætter pris på. Lagavulin synes jeg godt om. Men Laphroaig med den tørre røgede smag er nu favoritten Jack Daniels er vel ok også. Alle de nævnte vil være udmærkede til det du skal bruge dem til - de falder ikke igennem som en dårlig-smag gave. Ja måske undtagen lige Glenfiddich og Chivas. Det lugter lidt for meget af almindelighed... ups der stak snobben vist snuden frem

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-12-08 21:17

Jeg faldt lige over denne link, hvor brugerne selv kan give karakter til alverdens whisky'er, og hvor der står lidt om dem:

http://www.forpeatsake.com

ps. Den højest scorende Glenfiddich er på niveau med den lavest scorende Laphroaig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-08 21:23

Ja - statistik er en sjov "fætter"

Gad vide hvad nummer Ferrari er på verdensranglisten over de populæreste biler

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-08 21:39

En 12 år gammel Ferrari, nej jeg vil have en ny.
En 12 år gammel whiskey, nej jeg vil have en ny.

Der har du forskellen...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-08 21:52

De smager ens allesammen, når man skal brække sig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-08 22:11

Min favorit whisky, er Chivas Regal

Smag og behag er vidt forskellig, så du vil få vidt forskellige svar

http://raadhuskiosken.dk/spiritus-53/whisky-80/skotsk-whisky-93/chivas-regal-12-aar-70-cl-753.html

Prisen er sådan cirka midt i mellem

http://www.methling.dk/butik/whisky/billig_whisky.php

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-12-08 22:12

Pris og kvalitet følges ad. En Macallan er noget af det bedste synes jeg og du kan få en 12 års for ca. 300 kr.

Chivas, Jack Daniels og Glenfiddich er det en fornærmelse at give til en der går op i whisky omvendt hvis det bare er noget der skal kastes i halsen eller blandes med andet så er det da dumt at købe Macallan.

Papvin fra brugsen er rigtigt udemærket når man alene drikker den som tilbehør til maden men hvis man for alvor vil nyde vinen så får man altså noget ud af at ofre lidt mere.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 14-12-08 00:04

En god whiskey er mindst 12 år gammel og hvis det ikke er en whisky kender der skal have gaven
så ville jeg nok tage en blended dvs. ikke en single malt

Nogle gode til prisen kunne være:

Johnny Walker black label 12 år (Johnny Walker er det mest solgte blended mærke)
Canadian Club Classic 12 år

Skal det være en single malt så ville jeg nok ikke tage en Laphroaig idet den har en utrolig røget smag og det er der rigtig mange der godt kan lide - men der er også rigtig mange der ikke kan klare den meget røgede smag. En meget god single malt.. men lidt "farlig" for ikke kendere.
En Glenfiddich 12 års ville nok være et mere sikkert valg. En god single malt - men lidt kedelig for en whisky kender.

Jeg vil anse mig selv som whisky kender og mit favoritmærke er Glenfiddich og dem har jeg 15 forskellige af. Jeg har en pæn stor samling af whisky og hvis jeg skulle give nogen en whisky
ville jeg aldrig give noget væk der ikke mindst var 12 år. Whisky bliver bedre med tiden og
fra 12 år begynder det er være rigtig godt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-08 00:48

Scotch er noget amerikanerne drikker fordi nogen har bildt dem ind at det er whisky

Jeg hælder også til irsk whiskey, man bliver jo kræsen efter at have været på ferie i landet 6-7 gange.

Glenfiddich er ikke det værste, men jeg måtte dykke i tegnebogen da jeg skulle betale for en dobbelt 24 års af det navn en aften på en pub.
At Tullamore ikke er kendt i Irland er ikke rigtigt, de er nødsaget til at have den da turisterne spørger.

En drøm er denne røgede singlemalt som fås enkelte steder i DK for omkring 180 kr, den mørkegrønne flaske er dyrere men ikke ældre, den er simpelthen bare skruet op på 60 %.......hup
http://www.connemarawhiskey.com/_connemara/awardsComments.asp

Husk at det er en dødssynd at hælde isterninger i irsk whiskey, smagen bliver bedøvet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-08 00:58

Den 24 års Glenfiddich er da billig, i whiskyshoppen i Heathrow studerede jeg en 36 år gammel skotsk.

½ teske smagsprøve af den flaske kostede 10 pund

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-12-08 05:10

som der skribes er det forskelligt alt efter smag
Canadian Club er den jeg synes bedst om når det det er flasker ca 150
der er så mange forskellige smag stoffer i en whisky nogle smager at tørv nogle er røget nogle af bær det er meget forskelligt hvad man foretrækker at den skal smage af.

freks. glen / JD / tullemore og CC er alle sammen et brandt som har kørt i flere årtier det er nogle man har hørt om derfor må de så være gode folk kigger på flasken og så smager den godt for det siger folk
i en blind test vil de fleste normale vælge en hel anden whisky ind diskoteks whiskyen hvis det er whisky man vil drikke.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-12-08 09:07

Nu ved jeg ikke, hvor dyr den må være, men jeg har fundet en rigtig god en til lige omkring Kr. 320,00
Det er en singlemalt, der hedder The balvenie (de laver flere forskellige) men den bedste, efter min mening, er "doublewood" som er en 12 års. Den har været lagret på 2 forskellige fade, et traditionel whiskey eg, og et original sherry eg.
Jeg er ikke expert i whiskey, men har 20-25 forskellige på "lager". Når venner og bekendte er på besøg, må de gerne få en whiskey, og sjovt nok, når de først har smagt "doublewood'en" vil de altid have den igen, selvom der er langt dyrere whiskey'er de kan smage.
Jeg har givet rigtigt mange af dem som gaver, og den er altid velkommen.

Så lige et par kommentare, til de andre foreslag (men det er jo smag og behag):

Famous Grause, er absolut drikværdig, men må betgenes som "hverdagswhiskey". en billig, men god whiskey.

Tullamore Dew, den originale til irsk kaffe (perfekt til irsk kaffe), men bør ikke drikkes ren.

Laphroaig, en whiskey man elsker eller hader (der er kun de to muligheder) jeg har aldrig mødt nogen der kunne lide den. Har selv en på lager, som nok aldrig bliver tømt. Meget særpræget, og er nok ikke den oplagte gave, med mindre man ved at modtageren kan lide den, ellers er det en hadegave!!

Johnny Walker black label, er deværre lidt overset i DK. Hører til blandt mine favoritter. absolut en god gave, man kan være bekendt at give.

Og ellers kan jeg tilslutte mig, hvad Thomas.Haugaard skriver, længere oppe. (jeg har dog ikke smagt en Macallan, endnu)

MVH

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 14-12-08 09:19

Det du spørger om er en god whisky til prisen
En god whisky er altid en maltwhisky. De dyreste er de bedste.
Men et rigtig godt alternativ kan du købe i FAKTA butikkerne. Den Hedder Glen Moray, er en 8 års single malt fra Speyside området og koster ca 130,-. Den kan du godt være bekendt at forære væk. Modtageren vil blive glædeligt overrasket
Slainthe (skotsk for skål) og god jul
Sønder (tidl. medlem af Dansk maltwhiskyakademi)

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 14-12-08 09:59

Citat
Husk at det er en dødssynd at hælde isterninger i irsk whiskey, smagen bliver bedøvet.
meget enig, men lige præcis vedr Jack D kan den kun blive bedre af at blive fortyndet. Sjældent har jeg smagt noget så dårligt.

Laphroaig kan jeg tilgengæld godt tilslutte mig som en rigtog god whiskey.

Personligt vil jeg foretrække en Highland Park, gerne 18 år.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-12-08 10:00

Jack D er jo ikke irsk

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-12-08 10:28

Her er et link, til den jeg anbefaler:

http://www.balvenie.com/range/doublewood_12yo.html

MVH

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-12-08 11:13

Jo det er rigtigt, en Laphroaig (har nu ikke smagt dem alle) er ret røget og speciel. Måske lidt vovet, men hvorfor ikke overraske din ven - det var da en 12 års Laphroaig som fik mig interesseret i smagen af whisky. Og nu er jeg miljøskadet :) Men ellers så vil jeg da foreslå at du vælger en god blended malt. Ikke for sprittet eller speciel, men heller ikke for kedelig. Kig på de andres forslag, måske en Johnnie Walker Green Label. Ellers en JD, den synes jeg ikke man skal rynke på næsen af bare fordi den er fra udlandet ;) Mht. prisen så er den jo nok også billigst

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-12-08 11:21

... får næsten lyst til at drikke lidt mere whisky selv med alle de her kommentarer

For at præcisere, tror jeg at det skal være en single malt, det mener jeg modtageren af whisky-gaven har snakket en del om.

Prisniveauet skal nok ligge omkring 150-200 kr., helst ikke højere.
Er det realistisk?

Jeg følger interesseret med i svarene, og bli'r hele tiden klogere.
Indtil videre, tak for svarene, jeg lader tråden stå åben lidt endnu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-08 11:37

Sammen med flasken, kan du give modtageren denne spændende opskrift

Kalkun med whisky...
Man køber en kalkun på fem kilo (til seks personer) og en flaske whisky. Dertil salt, peber, olivenolie og spækstrimler.
Kalkunen belægges med spækstrimler, den snøres, saltes og pebres og overhældes med lidt olivenolie. Sæt ovnen på 200 grader. Skænk så et glas whisky og drik en skål til det kommende gode resultat.

Læg kalkunen i en bradepande og skub den ind i ovnen. Skænk to hurtige glas whisky og drik igen til det kommende gode resultat.
Indstil termostaten efter 20 minutter på 250 grader, så den får et ordentligt pulver. Skænk, yderligere tre glas whisky op og drik dem.
Efter en hal tsims tid vænner du fulen og blir ved mæ at hllde øje med stajninngn. Griw vissskyflaschken å tsa en lill EN.
Eftr ænnu en hal tsims tschid schlændrr du laaaaangshomtr hæn til åvnnnn å vænnnr kaaahaaalkunnn. PASCH PÅ att du hik brændr hånden på den schkide åvvvn.
Å sschhå tsar vi ænnnu fæææhææm-schyw sjisskkywusser mænns piiihiiipfuglen schtajer widre iæææn trææhææ tsimer (schhirka - åp i ræwwwen mæ de!) Huuschk å piss vær tiiihiiinde minut!
Kaaahaan de overhooovedt la saj gør schå kryw hæn til åvvvn å prøvv å riwwwe kaahhhallkunnn UD!. Tsa så ænnnnu en schlllurrrk og prøvvv nåkkkkngang å få kræææet UD!
Samml så den satansforbanddde piiihhhiipfuuul op fra døøøhøøørkn og smid den påå et faahhad. PASCH på a du ikkk gliiiiiiiiiiiiiiiiiderr på det skidefedtede køøøøkngål!
kann du ikkkk uuundddgå de, schå prøvvv igen åååopppogssccchtådengikscchkuikkktihihihaihischkuåssspissslimajet

Tag en lur.

Spis næste dag kalkunen kold med mayonaise og aspirin.

God fornøjelse med madlavningen! ------ og velbekomme!

I øvrigt kan du genbruge flasken til flaskepost...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-12-08 11:41

Jo det er rigtigt, en Laphroaig (har nu ikke smagt dem alle) er ret røget og speciel. Måske lidt vovet, men hvorfor ikke overraske din ven - det var da en 12 års Laphroaig som fik mig interesseret i smagen af whisky. Og nu er jeg miljøskadet :) Men ellers så vil jeg da foreslå at du vælger en god blended malt. Ikke for sprittet eller speciel, men heller ikke for kedelig. Kig på de andres forslag, måske en Johnnie Walker Green Label. Ellers en JD, den synes jeg ikke man skal rynke på næsen af bare fordi den er fra udlandet ;) Mht. prisen så er den jo nok også billigst

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-08 13:46

Rigtig nok smager mange whiskies lidt bedre fortyndet, men gør det i så fald med vand, før i tiden brugte de på pubberne en lille hvid kande, men der er flere penge i at åbne en flaske.

Isterninger kan man bruge til de billige der mange gange er sprittede i smagen.

Slaìnte for skål bruges både i Skotland og Irland da det er et gælisk udtryk.

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 200 point
Dato : 14-12-08 17:10

Du får ikke meget single malt for 150 til kr. 200,00. Jeg ved at ALDI og LIDL har nogle single malts i den prisklasse....men de smager altså ikke godt.

Jeg var været en tur inde på http://www.juuls.dk og kigge og kan
set at en Glenfiddich 12y., Speyside opfylder dine krav:
Single malt og under kr. 200: 70CL kr. 199.75

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-12-08 21:15

Tak for rådene til alle.

Jeg vil benytte mig af forslagene fra wacherog pedroso, så det bliver enten en flaske Laphroaig eller Glenfiddich 12y.
Point'ene her giver jeg til wacher, men jeg opretter en tråd hvor jeg også giver point til dig pedroso, hvis du går ind på tråden pedroso-whisky.

Jeg bor ikke så langt fra grænsen, så jeg kører nok en tur sydpå til Tyskland og køber whisky'en der... når jeg nu alligevel skal købe lidt ind til jul og nytår.

En rigtig god jul og et godt nytår til jer, håber I får en whiskey eller to her i helligdagene.

Godkendelse af svar
Fra : helge.t

Dato : 14-12-08 22:20

Mange tak for rådene wacher.

Som nævnt vil jeg benytte mig af din eller pedroso's anbefaling.

Om det bliver den ene eller den anden af de to mærker, vil jeg afgøre når jeg står i butikken... men nu står jeg da ikke på bar bund.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-12-08 22:38

Tak, og god fornøjelse

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 14-12-08 23:00

Tak.

Dit spørgsmål fik mig ud på nettet og kigge på lidt whisky. Jeg plejer en gang imellem at lave en større internet ordre og så få det sendt fra England eller Tyskland. De sidste par gange har jeg handlet i Tyskland...da det har været billigst. Idag fik jeg kigge lidt på nogle engelske whisky steder og begyndte så at sammenligne priser da jeg fandt nogle spændende flasker i England og til min store overraskelse så er alt billigere i England nu. Sidst jeg kiggede på whisky stod et pund i ca. 10 kr. Det er nu faldet til ca. kr. 8 så jeg fik bestilt nogle spændende flasker bl.a. en ny special edition af Johnnie Walker black label:

http://www.thewhiskyexchange.com/P-9003.aspx

dvs. den koster i danske kr. GBP 32,99 x 8,25 = dkr. 272,17

og jeg kan se at på Ebay er der en der forsøger at sælge samme flaske for USD 200 dvs. ca. 1.200,00:

http://cgi.ebay.com/Johnnie-Walker-Black-Label-100th-Anniversary-Edition_W0QQitemZ140287163500QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item140287163500&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50

og samme fyr har en anden Johnny Walker special edition til salg for samme beløb:

http://cgi.ebay.com/Johnnie-Walker-Black-Label-Limited-Edition-Formula-One_W0QQitemZ140208135029QQihZ004QQcategoryZ369QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262'

og så en har jeg. Købt til alm. tax tree butikspris så whisky kan være lidt spændende at have med at gøre og for håbentlig måske også nogle penge i det.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-12-08 23:43

Hej wacher

Tak for dine links. Jeg vil videregi' dem til min whiskey-drikkende ven.

Jeg kender ikke helt importreglerne for spiritus... mener ikke man skal betale moms eller afgift når det er fra et andet EU-land, men hvor meget o.s.v. man må importere og hvordan reglerne iøvrigt er, har jeg ikke styr på.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 15-12-08 06:46

Jo man burde betale moms og afgift...men da det er en forsendelse fra et andet EU land er der ingen toldbehandling. Her virker det indre marked og varernes fri bevægelighed. Jeg har bestilt spritus rigtig mange gange fra England og Tyskland og har altid fået varerne uden noget besvær.
Afsenderen skal opkræve den danske moms og afgift og afregne overfor Danmark....men de gør de ikke. De opkræver bare den lokale moms og afgift og sender varen.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 15-12-08 17:09

Ja, undskyld jeg blander mig igen. Men Johnny Walker er i høj grad en "slavewhisky"!!!

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 15-12-08 21:02

Ja rød Johnnie Walker vil jeg betegne som slavewhisky. Herefter er de ok. En sort Johnnie Walker er blended 12 års whisky og ok. Jeg har en grøn (15 år), guld (18 år) og blå (+20 år) og de er absolut ok selvom de er blended.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-12-08 16:58

Smag og behag. Jeg foretrækker klart malt. (Og helst fra Islay)