/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad betyder forkortelserne?
Fra : vith
Vist : 2172 gange
200 point
Dato : 11-12-08 20:32

Når der søges i gamle arkiver, støder jeg på henvisning til til andre sager.

F.eks. sag Mfr. (og så nogle tal)

Andre eksempler er A, JJ, AA, Si, P og S.Sj.R

Hvad betyder det og findes der en liste med oversættelse?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-12-08 21:00

Hej med dig.
Jeg har desværre ikke meget forstand på det men prøv og se om der er noget du kan bruge her.
http://www.esbjergbyhistoriskearkiv.dk/Ordbog%20for%20sl%E6gtsforskere.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-08 21:15

Jeg fandt disse forkortelser:
"
1919 sag A12 16/19 (?)

1925 sag JJ 1697/25 (?)

1927 sag Mfr. 176/27 (?)
"
Om Jacob Reuter, måske tyske henvisninger?

Spørg forfateren her:
Jeg kan kontaktes på vthillemann(snabela)gmail.com

han må vide det...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-12-08 21:15

Prøv at se på denne side

http://www.saack.dk/index_ordbog.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-12-08 21:19

Mfr = Forkortelse for mandsfadder =faddere fra mit link.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-12-08 21:26

Desværre - der var ingen af jeres forslag, der løste gåden.

Jeg har en teori om at bogstaverne er en kode for en (dansk) by og tallene bagefter er sagsnr. og evt. årstal.

Jeg mener at have set en forklaring her på kandu, men kan ikke finde den. Kan heller ikke huske hvem der havde svaret.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-12-08 21:28

Hej. Kan heller ikke finde den. Er næsten sikker på den var lagt i tips

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-08 21:31

Rettelse: hun må vide det

vibeke thillemann

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-12-08 21:34
Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-12-08 21:47

Hej piaskov

det sidste link kendte jeg godt, men synes det er en jungle - og kan ikke finde svaret der! Øv!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-08 08:29

Jeg har nu kikket i flere bøger om slægtsforskning og ikke fundet "sag Mfr."

På nettet er der kun et par stykker, mens der er mange med f.eks om "mands fadder",
så det er næppe et generelt brugt udtryk?

Jeg tror heller ikke det er en byforkortelse, snarere hvis et barn har været under offentlig pleje,
og børneværnet eller en anden institution, følger det senere i livet...

I værste fald kan det være hvis dette barn senere begår noget kriminelt??

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-12-08 10:06

Jeg har også kigget i mange bøger om slægtsforskning, men er ikke stødt på noget.

Jeg mener at have set det i en tråd - der vistnok handlede om noget andet, men stadig indenfor slægtsforskning. Måske var det Klumme eller Dr_dem der havde løsningen.

Som jeg husker det var A koden for Kbh.

De sager jeg har henvisninger til er sager om offentlig forsørgelse og lign.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-08 10:44

Måske her:
http://www.kandu.dk/spg118556.aspx

mvh klaudi

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-12-08 11:00

det henviser evt. til lægsrullerne?? prøv at skrive lægsruller på google .
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-08 11:10
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-08 11:47

Måske ikke lige det?

Men særdeles udmærkede oversigter:
http://www.danbbs.dk/~stst/artikler/kbh-reg.htm

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-12-08 19:47

Er ret sikker på at det ikke er lægdsruller, der henvises til, da de fleste af dem omhandler kvindelige aner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-08 19:50

Hyp lille Lotte...

Nej de havde vist ikke kvindelige soldater dengang?

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 14-12-08 07:06

I "Slægtsforskerens ABC" findes mange oversættelse af forkortelser, dog ikke alle. Mange gange er det vist også præsterne, der opfinder forkortelser, så er der vel ikke andet at gøre end at gætte sig til betydningen, evt. ved at kigge på andre indførelser i kirkebogen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-12-08 10:34

Det er ikke forkortelser fra kirkebøger, men forkortelser vedr. "sager".

Eksempelvis når man i politiet arkiver finder en sag og der så henvises til andre sager. Og ligeledes i "sager" om forsørgelse.

Forkortelserne/bogstaver må (tror jeg) henvise til arkiver/protokoller, men hvilke?

Jeg har bl.a. en henvisning til "Stiftpr.N.105/07" - måske er det en Stiftprotokol byen N og et journalnr. 105 og måske er 07 årstallet. Men jeg ved det ikke!

Slægtsforskerens ABC har jeg, men finder ikke svaret der.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-02-09 18:35

Trods mange gode forsøg er jeg ikke kommet nærmere en løsning.
Jeg annullerer derfor spørgsmålet.

Annuller spørgsmålet
Fra : vith

Dato : 25-02-09 18:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Skulle der alligevel være nogen der finder svaret på et tidspunkt, er jeg stadig interesseret og giver naturligvis point for det.

Til jer der forsøgte:

Tusind tak for jeres forslag!