/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Total nybegynder... hjælp
Fra : Novapigen
Vist : 784 gange
60 point
Dato : 10-12-08 21:10

Jeg er normalt en person som sætter mig grundigt ind i tingene inden jeg kaster mig ud i noget jeg ikke har forstand på, jeg har stor viden om hunde og katte og arbejder med dem til dagligt. Fisk er ikke et dyr jeg på noget tidspunkt havde overvejet at anskaffe mig, men så skete det alligevel.

Jeg stillede et enkelt spørgsmål til damen i forretningen, og egentligt bare for sjovt. Var bare lige inde for at købe noget til katten. Jeg ved ikke lige hvad der skete, men da jeg havde forladt forretningen, var det både med akvarie, sten, planter, pumpe og termostat :)

Jeg havde ikke overvejet at ikke alle fisk kan gå sammen. Jeg havde ikke overvejet noget som helst !!! Jeg anede jo heller ikke at fiskene først kunne komme i efter ca. en uge, så jeg var lidt skuffet, men pyt. Jeg glædede mig til mine nye familiemedlemmer.

Men så gik jeg på nettet for at undersøge sagerne, og så fandt jeg jo hurtig ud af at det ikke bare sådan er lige til.

Damen sagde til mig at vandet skulle være 26C til slørhaler, og det er da vist alt for varmt kan jeg læse mig til. Jeg udpejede en række fisk i forretningen som jeg syntes om og hun sagde at de fint kunne gå sammen, men nu er jeg noget i tvivl.

Min plan var følgende: 1 slørhale, 1 kampfisk, 1 scalare, 1 sugemalle og en anden en jeg har glemt hvad hedder.
Men det går vist ikke, eller hvad ? Nogen skal helst være i par ? andre er for aggressive, nogle for sarte, og hvad med temperaturen.

Akvariet er på 54l. der er 6 planter i og en lavasten.
Hvor mange fisk kan jeg tillade mig ?
Jeg overvejer allerede en større tank-

Hjælp !!! jeg håbede på at hente fiskene på lørdag, men nu er jeg helt forvirret, det vigtigste er jo at de får det godt.

Er der evt. noget godt begynder litteratur ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-12-08 21:20

Jeg synes du er utrolig sød ved din kat, når du ligefrem køber akvarium og fisk, så katten kan få frisk fisk hver dag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-08 21:21

Citat
1 slørhale, 1 kampfisk, 1 scalare, 1 sugemalle og en anden en jeg har glemt hvad hedder.

Slørhalen er en koldtvandsfisk helst ikke over 20-21 grader......og egner sig kun til at gå sammen med slørhaler

Kampfisk helst over 24 grader....og hvis en han, absolut kun en i akvariet.

Scalarer hører ikke hjemme i et akvarie under 200 liter og skal helst gå flere af samme art sammen.

Sugemaller er meget nemme og taknemmelige at ha', et par stykker af dem kan gå i det akvarie på 54 liter.

Jeg ville ikke putte mere end ca 10 fisk i det akvarie...selvfølgelig lidt afhængig af fiskenes størrelse.
Hvis det eks. er små neonfisk er en flok på 20-25 stykker i orden.

Akvariet har bedst af at blive indrettet, vand i og filter/pumpe/varme sat til og så stå i 14 dage inden der fyldes fisk i.

Start med nogen nemme fisk....enten nogen guppier, eller sværddragere, eller platyer, eller neonfisk, og så et par sugemaller

Platy og sværddrager kan gå sammen og fås i et hav af forskellige farver.

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 11-12-08 07:37

det er dejligste at fiskene er i par
og scalare er for stor til et 54l har erfairng
ta at købe nogen guppyer er nem passe og yngler meget
husk en cm fisk en liter vand

hilsen
jakob

Kommentar
Fra : bynk

Dato : 14-01-09 10:39

hej
husk når du kun har 54l at købe dværgsugemaller de bliver ikke så store men de er et flokdyr så du skal have nogle stykker af dem.
og scalare er for store men det er osse aggasive.
gå på bibilotekt og læs og de arter du ønsker. jeg ved af en kampfisk der kan du vist kun have en hann(to hanner dræber hinanden) og to hunner, er selv ved af undersøge det.
Guppy fisk er nemme af have men det føder ca være 24-28dage så du skal aflive nogle hvis de ikke bliver spist af de andre. hvis du vælger guppyer skal du have en hann og 3hunner for ellers stresser han dem til døde. jeg har selv i mit 54l 5 sorte neon fisk, 2dværgsugemaller(skal have nogle flere) og en hann guppy og 4 hunner. har osse 13 guppy unger men når de bliver store valger jeg nogle fra som jeg ønsker og de andre afliver jeg så.
håber du kunne bruge det.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 24-02-09 01:23

Jeg vil bestemt ikke anbefale dig, at købe en Kampfisk, da den er lidt svær og sætte sammen med nogle bestemte fisketyper, også syntes jeg du skal finde et sted, hvor de ved lidt om fiskene de sælger. For med de udmeldninger de er kommet med til nu. Siger mig, at de ved ikke en masse om fiskene. Og da det er en kæmpe fornøjelse, at have et akvarium, kan det også være en kæmpe plage, hvis man ikke kan få det til, at "køre" lidt fornuftigt.

Jeg har lige opgraderet mit 180 liter akvarium, til et 325 liter. Det er en kæmpe fornøjelse, at sidde og se på det. Jeg startede på at se en film den anden aften, men jeg blev fanget af akvariumet istedet.

Jeg syntes det er nogle gode brugbar råd, man får her inde. Så når du nu har været nede og kikke på fisk, så spørg her inde om de kan gå sammen, inden du køber dem.

God fornøjelse