/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Kortspillet røvhul
Fra : Linkin
Vist : 10369 gange
50 point
Dato : 09-12-08 20:21

Jeg ved at kortspillet Røvhul har et andet navn, men hvad er det, kan simpelthen ikke huske.

Hjælp mig, tak.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-12-08 20:48

Ja det hedder fedtmule.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 09-12-08 20:57

Piaskov, du læste ikke svaret færdigt

http://cando.dk/spg84146.aspx

Og nej Røvhul hedder ikke andet end Røvhul, det er muligt at man i de kredse hvor du spiller det, kan hedde noget andet, men officielt hedder det Røvhul, med alle de varianter der nu er

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-12-08 21:04

Sport i 2.eren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-08 21:04
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-12-08 21:25

Så må jeg høre til i de finere kredse, for ikke om nogen får mig til at spille et spil, som hedder røvhul. Der er nu flere beviser på at jeg er fejplaceret, for jeg spiser heller ikke hundeprutter, mågeklatter mv. det lader jeg profanum vulgus om

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-12-08 21:29

Citat
Piaskov, du læste ikke svaret færdigt

??????
jeg kender det som fedtmule.
Min gamle farmor og farfar spillede det med mig da jeg var barn.

Min mor var en rigtig sippe og ville ikke ha' vi sagde røvhul hvortil min farfar sagde så må vi jo kalde det ved dets rigtige navn : Fedtmule.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-08 21:35

Jeps Pia, jeg kender det fra min mormor, hun var svensk så ordet røvhul betød ikke så meget for hende. Hun kunne heller ikke udtale det

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 09-12-08 21:39

Præsidentens tjener

Kommentar
Fra : Linkin

Dato : 20-12-08 18:21

Ved ikke hvilken klasse jeg kommer fra, men en ting er sikker vi kaldte det hverken Røvhul eller Fedtmule........
Er der ikke nogen som har et andet forslag?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-01-09 09:10

Jeg spillede både fedtmule, røvhul og agurk som teenager.

Regler for Agurk (21) ifølge http://spil.tv2.dk/spil/agurk/regler

2-4 spillere, 52 kort

Spillet er enkelt: Man modtager 6 kort fra starten og målet med spillet er at undgå at få det sidste stik.

Den første spiller, i retning med uret fra den spiller som sidder på syd-positionen, spiller ud. Derefter må hver enkelt spiller spille et kort ud som;

- er ens eller højere end det sidste udspillede kort, uanset gade eller farve.
eller
- spille det laveste kort på hånden ud.

Den spiller som efter runden har spillet det højeste kort ud - eller det sidst udspillede af kort med samme værdi - vinder stikket og skal starte med at spille ud.

Den spiller som vinder det sidste stik, har tabt omgangen, og vil modtage et antal strafpoints svarende til værdien på det kort som vandt det sidste stik. Kortenes værdi er; es=14, Konge=13, Dame=12, Knægt=11 og de øvrige kort svarer til deres numeriske værdi. BEMÆRK - Har flere spillere i sidste stik, det højeste kort af samme værdi, vil ALLE spillere med kort af denne værdi modtage et antal strafpoints svarende til kortets værdi.

Det var også på denne måde jeg spillede agurk.

Fedtmule må du nok på biblioteket efter: http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=&field2=titel&term2=Nemme+kortspil&field3=emne&term3=&field1=fritekst&term1=&mat_text=&mat_ccl=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa

Røvhulregler kommer her fra "jegstener.dk" (jeg spillede på samme måde):

Så skal der spilles
Ved første spil er det spilleren med kortet "klør 3" der spiller ud, og klør 3 SKAL spilles ud… Man kan spille kortene således: Enten smider man ét enkelt kort, ellers smider man 2 eller 3 ens - næste spiller i rækken skal således smide det samme antal kort, altså hvis der er spillet 2 ens ud skal næste spiller også smide 2 ens kort - og de skal være af samme størrelse, eller højere. Hvis der ligger 4 kort af ens størrelse rydder dette bordet og den der sidst smed et kort må spille ud. Ligeledes kan der smides 4 kort i UDSPIL, hvilket resulterer i at bordet ryddes og man må spille ud på ny - er i med?
Derudover kan man smide en af de såkaldte ryddere, de har nøjagtig samme effekt som 4 ens kort, de rydder bordet, rydderne kan smides så snart det er ens tur, altså ikke kun i udspil.
Reglen om straight: Denne regel, skal det hermed indskærpes, kan IKKE udelades. Det sker desværre alt for tit - og vi skal pointere at hvis man udelader denne regel så spiller man rent faktisk ikke røvhul, men caribisk røvgarn - og det er et skodspil, så lad være med det.
Selve reglen går ganske enkelt ud på at man kan smide en straight ned når man har udspillet, en straight i røvhul starter altid med et kort med værdien 3 og består af min. 5 kort og max. 7. Altså fra min. fra 3-7 og max. fra 3-9. I en røvhulsstraight er kuløren totalt og aldeles underordnet.

Spillets afslutning
Spillet afsluttes ved at alle er kommet af med deres kort, og placeringerne afgøres således at den der hurtigst kommer af med sine kort har vundet og… ja… den der kommer sidst af med sine kort er et røvhul.

Man modtager i røvhul følgende titler efter placering:

Nummer 1(altså vindere) - får titlen: Præsident
Nummer 2 - får titlen: Vicepræsident
Nummer næstsidst - får titlen: Vicerøvhul
Nummer sidst(altså taberen) - får titlen: RØVHUL!

Spillets fortsættelse
Efter første runde af et spil røvhul skal man naturligvis tage en runde til og en runde til og en til… osv… Der er den lille finte ved det at når man skal til næste runde skal man lige huske at bytte kort.
Den normale situation er at man bytter således at Røvhullet gir Præsidenten sine 2 bedste kort(efter kortrang) og Præsidenten gir røvhullet sine 2 dårligste(efter egen vurdering). Ligeledes giver Vicerøvhullet sit ENE bedste kort(efter kortrang) til Vicepræsidenten og Vicepræsidenten giver Vicerøvhullet sit dårligste kort(efter egen vurdering)…
Man kan dog, hvis man vurderer at man er så mange at folk har for få kort til at det er forsvarligt at røvhullet skal af med sine 2 dårligste kort, nøjes med at Røvhullet og Præsidenten bytter ét kort, og de to vicer undlader at bytte.