/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse af ansættelse
Fra : Kenneth_dV
Vist : 902 gange
100 point
Dato : 09-12-08 09:10

Hej, jeg har lige holdt 14 dages forældre orlov da jeg den 11/11 bleb far til en dejlig datter. Jeg har gennem det sidste ½ års tid diskuteret frem og tilbage med min arbejdsgiver hvorvidt jeg skulle holde barsel eller ej. Jeg er hver gang blevet "fejet bort" med at jeg kunne lige prøve at søge barsel, så ville jeg få mig en slem overraskelse. Den 17/11 kontaktede jeg så pr. tlf. vores personalekontor i Høje Tåstup kommune og satte dem ind i sagen. De kontaktede så min arbejdsgiver, hvorefter de ringede tilbage til mig og fortalte jeg selvfølgelig kunne holde min forældre orlov på 14 dage.
Dagen efter modtog jeg et brev fra min arbejdsgiver hvor i der stod at han foreslog at jeg afholdte min forældre orlov fra den og med mandag d. 24/11 til søndag d. 7/12-08.
Mandag d. 8/12-08 møder jeg så på arbejde jf. arbejdsplanen, og bliver med det samme kaldt ind på min arbejdsgivers kontor. Her bliver jeg så gjort bekendt med, at jeg er fritaget fra tjeneste ind til videre, fra og med 8/12-08, grundet samarbejdsvanskeligheder. -At jeg har 24 timer til at aflevere en i ansættelsforholdet udleveret låne pc og hente personlige ejendele ligeledes inden 24 timer.
Da jeg kommer hjem ringer jeg til vores personalekontor for at høre hvordan jeg skal forholde mig til ovenstående. Jeg får her at vide jeg er fritaget fra tjeneste, og at jeg en af de nærmeste dage vil modtage et brev hvor jeg får mulighed for at give mit udsagn for sagen. Ydermere bliver jeg gjort opmærksom på at man ikke herfra kan hjælpe mig, at jeg må kontakte min fagforening hvis jeg vil foretage mig mere i sagen må jeg kontakte min fagforening.

Jeg er ikke medlem af en fagforening, da jeg troede min a-kasse også dækkede dette.

Så nu sidder jeg lidt forbavset og spørger mig selv om dette virkelig kan lade sig gøre.

Hvad kan jeg gøre ?

Kenneth

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-08 09:33

Ja - en sørgelig historie.....

Men du var jo ligesom advaret..... (men VILLE have ret)

Uden fagforening kan du såmænd godt opgive på forhånd...

Desuden er der vel ikke meget ved at komme tilbage til en arbejdsplads der ikke er interesseret i dig....

Så NYD din barsel....

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 09-12-08 09:36

Hm det lyder lidt mærkeligt,- er du ansat på månedsløn eller timeløn, og hvor længe har du været ansat,- iflg funktionærloven har du jo krav på en opsigelse, alt efter hvor lang tid du har været ansat.- har du en ansættelseskontrakt, står der jo nok noget om opsigelse.- Jeg foreslår du henvender dig til retshjælp for ubemidlede, der normalt holder til på domhuset i den by man bor, ellers kan det findes i telf. bo eller på nettet. retshjælp for ubemidlede er gratis

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-12-08 10:22

Kontakt en fagforening og prøv og se om du kan få hjælp hvis du melder dig ind, du har vel allivel lært af denne historie at du ikke kan klare dig alene.

Hvorfor troede du at a-kassen ville hjælpe dig ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-08 13:38

Synd du ikke er medlem af en fagforening, for du står med en stærk sag. Det er din ret at holde barsel og bare fordi en arbejdsgiver er diktatorisk betyder ikke at du mister din ret til barsel. Du har bare svært ved selv at trække arbejdsgiveren i retten, der havde du brug for en fagforening.

Så skal du være opmærksom på funktionærloven, det er den der siger at du har krav på en vis opsigelse. Den kan du låne på biblioteket og det vil jeg anbefale dig at gøre. Og så læse i den hvad reglerne for dig er. Der er også en anden bog som jeg har haft en del glæde af og det er "Arbejdsgivernes fortolkning af funktionærloven". Jeg ved ikke om den eksisterer mere, men prøv.

Du er nødt til at gøre en indsats nu for ellers vil du også i fremtiden blive snydt.

Kommentar
Fra : Kenneth_dV

Dato : 09-12-08 14:55

Tak for alle de svar :)
Hmm at jeg står alene osv vil jeg sige %¤& til ! ! Kan jeg ikk rigtig bruge til noget- du lyder sku nærmest som min arbejdsgiver !
Og ja syns også selv jeg står med en god sag, er på vej til møde med advokathjælpen i min kommune her kl. 17- så må man se hva der sker derefter.
Jeg er iøvrigt ansat som funktionær 37 timer om ugen- så må da være noget jeg kan gøre ?.
Nå må se hva advokaten siger....

Tak for svarene :)

Kenneth

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-08 15:03

Der er ikke så meget du kan gøre andet end at søge andet arbejde. At din arbejdsgiver har opført sig luset det kan du ikke gøre så meget ved.
Jeg synes det er modigt af dig at insistere på at være der for dit barn, synd at din arbejdsgiver er så konservativ.
Held og lykke i aften.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 09-12-08 15:14

jeg havde bøvl med en uberettiget fyring og stod uden fag-forening

Jeg tog alligevel chancen og gik ned i Krist. fagbevægelse og satte dem ind i situationen.
De tog sagen, mod at jeg indmeldte mig MED DET SAMME.

Prøv evt. det først

P.s. De vandt sagen for mig og jeg blev fritstillet i en måned med fuld løn + 10.000 ekstra for manglende kontrakt

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 09-12-08 20:57

Kenneth_dV pas på med at lytte til en masse udokumenteret vrøvl herinde. Især ref er berømt og berygtet blandt en del af de mere seriøse brugere for at spamme sine svar idn til trods for en ofte åbenlys mangel på viden om det han udtaler sig om. Det er også fint så længe det er nogle af de der lidt mere ligegyldige spørgsmål, men han kan desværre ikke skelne hvornår de er lidt vigtigere og hvornår han dermed kan risikere at ødelægge noget for andre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-08 21:00

Paphoved - du er sgu da dummere end loven tillader

Men du har jo også en masse intilligente svar at komme med

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 09-12-08 21:03

Citat
Paphoved - du er sgu da dummere end loven tillader
kan du ikke lide sandheden. Du ved lige så godt som de fleste, at du er spammer nr 1. Jeg har stadig ikke forstået hvorfor du ikke kan nøjes med point fra dine andre profiler istedet for at ødelægge det for andre.

Gider ikke deltage mere, jeg har advaret Kenneth_dv, og jeg er her ikke for pointene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-08 21:10

Citat
og jeg er her ikke for pointene

Nej - du påstår jo du er MIG

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 09-12-08 21:24

prøv at se på mine point og se på dine point samt hvor mange spørgsmål du spammer med ligegyldige indlæg som sjældent har noget med spørgsmålet at gøre.

Du har travlt med både klaphat og - gør det alligevel lidt ondt igen at være afsløret - ville gerne sætte en smiley ind af en patetisk person, men den findes vist ikke, og du ved jo godt hvordan du ser ud antager jeg, eller er det lidt svært at skelne mellem de forskellige profiler?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-08 21:29

Din denm kender jeg jo - det er jo mig selv

Så DU er vist den eneste der afsløres her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-08 21:31

Det er vel dit eget spørgsmål når det kommer til stykket....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-12-08 01:44

At de prøver at smide dig ud for at ville holde barsel er IKKE ioden.
Nu kender jeg dig jo ikke og ved ikke om der er andre forhold der gør sig gældende eller om de bare prøver at dække sig ind ved at kalde det samarbejdsvanskeligheder
Citat
Her bliver jeg så gjort bekendt med, at jeg er fritaget fra tjeneste ind til videre, fra og med 8/12-08, grundet samarbejdsvanskeligheder

Men det ser ud som om de følger reglerne, hvor lang opsigelse har du?
Foreløbig får du jo løn for at gå hjemme med den lille ny (glemte lige: med tøsen)
Efter at have svaret på brevet fra personalekontoret vil du højst sansynligt modtage et opsigelsesvarsel.

Ved ikke om advokathjælpen vil tage sådan en sag, men tvivler.
Jeg ville gå ned og tale med den fagforening der har overenskomsten, de er mange gange villige til at hjælpe mod at du øjeblikkelig melder dig ind (hvis du ikke er medlem er du jo heller ikke dækket af deres overenskomst med arbejdsgiveren)

@ actonfem:
Hvad er det lige i refi's komentar der skulle være udokumenteret vrøvl?
Jeg ved ikke om jeg skal kalde dit indlæg for spam eller personforfølgelse, du er ikke kommet med noget brugbart i forhold til spørgesmålet og du er kun i denne tråd pga refi
Tror jeg nøjes med at kalde det spam da jeg kan se i har et eller andet kørende, måske vi kunne få det forklaret lidt nærmere

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 10-12-08 08:25

EXTERMINATOR jeg ved ikke om du er en af Refi' dobbeltprofiler, for så er det jo en lost case.

Men refi har igennem lang tid haft mange deciderede forkerte/misvisende svar i sin higen efter point. Jeg advarer alene imod at man skal se bort fra det meste han skriver da det er drevet af et eller andet besynderligt begær for point. Til tider bliver han så efterfølgende direkte agressiv/skriver nedladende hvis han bliver konfronteret med dette. Dette kan han ikke benægte da der har været flere indlæg omkring dette.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-08 09:48

Uvidenhed er kedelig ting

Dumhed er der til gengæld INGEN undskyldning for

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 10-12-08 10:23

Citat
Dumhed er der til gengæld INGEN undskyldning for
hatten af for din selverkendelse.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-12-08 20:51

Citat
jeg ved ikke om du er en af Refi' dobbeltprofiler

Det er ligesom med katten: "Jeg er sq min egen"
Jeg er en sjælden race her inde, jeg har kun denne ene profil
Det ville være rart hvis der fandtes en liste over dobbeltprofiler så man vidste hvem man taler med

Citat
Men refi har igennem lang tid haft mange deciderede forkerte/misvisende svar

Jeg kan ikke lige se hvad der var forkert eller misvisende i refi's komentar 09-12-08 09:33
så du mangler da lige at fortælle HVAD det er i hans/hendes indlæg der er forkert, ellers ser det ud til at det er personforfølgelse

hvis du går ind i en tråd hvor refi har skrevet noget forkert og du i den tråd fortæller at refi tager fejl, så er der jo ikke noget galt i det, men når du går ind i en tråd kun for at svine refi til, så er der et problem, det går ud over kandu, det går ud over spørgeren og det går ud over os andre der svarer i den tråd.
den slags kunne du oprette en tråd til i smalltalk, der kunne du og refi diskutere som det lyster jer

Kommentar
Fra : Kirsten_Dalum

Dato : 18-12-08 11:58

Hej Kenneth_DV

Først og fremmest tillykke med din datter - jeg håber, at du til trods for de øvrige omstændigheder, finder ro til, at nyde at være sammen med hende.

Dernæst:

Jeg kender ikke din sag i sin helhed og kan derfor ikke rådgive dig i den konkrette sag.

Generelt:

Iht. Barselloven har den biologiske fader ret til fædreorlov i form af 2 ugers frihed ifm. barnets fødsel eller, efter aftale med arbejdsgiveren , inden for 14 uger efter fødslen.

Såfremt en virksomhed truer med "en slem overraskelse" såfremt barsel afholdes iht. reglerne, er det uacceptabelt.

Er deri øvrigt sket mere i din sag i den mellemliggende tid?

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum
Cand.jur.
Dalum Law Consulting s.m.b.a. www.dalum-law.dk

Kommentar
Fra : Kenneth_dV

Dato : 19-12-08 06:04

Hej Kirsten

Tak- og jo kan ikke undgå at finde fred til hende, hun er jo en dejlig lille en :) Tror bar jeg tar det som lidt ekstra juleferie, og så ser hvad der sker efter nytår.

Nej mener heller ikke det kan være rigtigt det kan foregå på denne her måde. Jeg har skrevet et brev til personalekontoret ang. mit syn på sagen, det har jeg ikke fået svar på endnu. Jeg har kontaktet en advokat for at få sagen kigget igennem og der venter jeg også på svar.
Jeg vil rigtig gerne have noget hjælp til det her, da jeg ikke syns det kan være rigtigt at det kan foregå på denne her måde. Jeg har lige modtaget brev om at hvis ikke jeg har afleveret den pc jeg har fået stillet til rådighed, idag inden kl. 12 vil man modregne den i min løn til Januar. Det er lidt underligt, for det beløb man har tænkt sig at modregne er ca. 3250.- inkl. moms, hvorimod at i det dokument jeg har underskrevet ved udlevering står prisen til 2995.- Jeg må indrømme at jeg er blevet ret chokeret over den måde det her foregår på. Jeg har været ansat i Høje Tåstrup kommune- altså ansat gennem kommunen og så haft tjenestested det pågældende sted hvor man nu har opsagt min stilling med samarbejdsvanskeligheder og nu pludselig også gentagende tilfælde at truende adfærd til grund. Jeg har kontaktet personalekontoret flere gange, men her er svaret bare at man kan ikke hjælpe mig, jeg må kontakte en fagforening. Og her gik jeg og troede at et sådant kontor var der for personalets skyld, og måske idet mindste ville prøve at hjælpe personalet i situationer hvor man kunne have brug for det- men det er ikke lige tilfældet- tværtimod har jeg på fornemmelsen at min forhenværende leder ligger og ringer til dem i tide og utide og klager sin nød. Jeg har også fundet ud af at han har lavet en intern meddelse på min gamle arbejdsplads den dag jeg blev opsagt- hvor det er med beklagelse han må meddele at jeg d.d er fratrådt min stilling. Ikke er ord om at jeg er blevet sagt op, med øjeblikkelig fritagelse fra tjeneste fra hans side. Dette mener jeg også er misvisende og det styrker kun min tro på at manden for alt i verdenen er ude på at få mig til at fremstå over for personalekontoret som en farlig fyr der gentagende gange har haft en adfærd der var af en sådan karakter at den har virket truende- og over for det øvrige personale det pågældende sted som om jeg selv har ønsket at opsige min stilling. At jeg gentagende gange skulle have haft en adfærd af en sådan karakter at den kunne opfattes som truende, over for såvel personale som ledelse, er noget jeg for første gang blev gjort bekendt med i brev fra HR-Centeret til mig ang. min opsigelse hvor det ligefrem lå til grund herfor.
Jeg syntes det er rigtig forkert at det kan foregå på denne måde, og at man fra ledelsens side pludselig lægger fokus et helt andet sted end hvor det burde ligge- og vælger fuldstændig ikke at forholde sig til at jeg gennem længere tid er blevet gjort bekendt med at hvis jeg søgte barsel/ Forældreorlov efter loven herom ville jeg få mig en slem forskrækkelse, at jeg holdte 14 dage som blev mig foreslået og minuttet efter jeg mødte efter endt forældreorlov blev sagt op grundet samarbejdsvanskeligheder og nu også truende adfærd til grund.
-Kenneth

Kommentar
Fra : Kirsten_Dalum

Dato : 19-12-08 10:55

Hej Kenneth,

Der er flere vigtige aspekter i din sag, som jeg syntes bør belyses og tages stilling til - måske også inden det nye år?

Et forum som dette er - efter min mening - ikke velegenet til, at rådigve i konkrette sager, bl.a. p.g.a., at der er offentlig adgang og dermed også adgang for din tidligere arbejdsgiver.

Det er derfor godt, at du har kontaktet en advokat til, at gennemgå din sag.

Skulle du på noget tidspunkt ønske, at gøre brug af min assistance, er du velkommen til, at kontakte undertegnede, idet jeg også arbejder med ansættelsesret og personalejura.

Du er ligeledes velkommen til, at kigge på vores webpage for oplysning om pris m.m.
Der er tale om et lille kontor, der lægger på proffessionel og effektiv behandling af sager til konkurrencedygtige priser - derudover lægges vægt på en uformel og god kontakt til klienter.

Hav en rigtig god dag Kenneth!

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum
Cand.jur.
Dalum Law Consulting s.m.b.a. www.dalum-law.dk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-08 11:31

Tillader mig at vende tilbage til udgangspunktet....

Hvad glæde har du af at vende tilbage til en arbejdsplads der tilsyneladende IKKE er interesseret i dig som medarbejder....

Det er at BEDE om problemer

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 19-12-08 14:32

Refi, igen: Usagligt, du får IKKE de point

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-08 14:40

Næh, men jeg får da idioterne på banen tilsyneladende

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 22-12-08 08:48

It takes one to know one, og der er du da ekspert

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-01-09 12:03

Citat
Her bliver jeg så gjort bekendt med, at jeg er fritaget fra tjeneste [I]ind til videre[/I], fra og med 8/12-08, grundet samarbejdsvanskeligheder

Hvad vil det sige - er du blevet fyret, eller skal du bare ikke komme på arbejde en tid? Hvis du er blevet fyret, skal du have løn i opsigelsesperioden. Er det en sag der kører og hvor det ikke er endeligt besluttet om du skal fyres, ja så skal du stadig have løn.

Det er ikke ulovligt at fyre dig pga. samarbejdsvanskeligheder, men hvis det udelukket er pga. at du har afholdt din barselorlov som du har ret til, så bør du kontakte en advokat. Tjek om din indboforsikring indeholder en retshjælpsforsikring. Ellers har de fleste kommuner en advokat som man har tale med gratis. Sørg for at gemme al skriftlig kommunikation der har været og kommuniker skriftlig fremadrettet - det er det eneste der kan bruges som rigtig bevis...

Mvh. ampere