/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
internet til bærbar
Fra : lillelyst
Vist : 916 gange
20 point
Dato : 09-12-08 06:12

Hej. Jeg har lige købt mig en LG S900 bærbar pc`er som hovedsaglig skal benyttes i bilen. Jeg har brug for en trådløs internetforbindelse så jeg løbende kan checke mails. Min datter benytter f.eks en adapter fra et teleselskab, men jeg synes det er en dyr løsning og hun får en relativ langsom forbindelse.
Har I et godt bud?

På forhånd tak for svar.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-12-08 08:26

der er ikke andre løsninger end mobilt bredbånd, du kan desværre ikke få et tlf stik i bilen til bredbånd

Kommentar
Fra : qinigifo

Dato : 09-12-08 13:15

Mobilt bredbånd, er en dyr og langsom forbindelse, men den eneste mulighed i dit tilfælde.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 09-12-08 14:24

Det er ikke den eneste løsning med mobil bredbånd, du kan også benytte din mobil telefon som modem, det er en mere langsom løsning end mobil bredbånd, men du har den altid ved hånden og er det bare for at checke mail, så er det en mulighed, sørg for at have en gprs abonnement ellers kan det blive en dyr fornøjelse, mobil bredbånd er med fast månedlig betaling, gprs er efter forbrug

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 09-12-08 21:24

o.v.n.> Det lyder interessant det du der nævner. Gad vide om jeg på en eller anden smart måde kan kombinere mine trådløse dankortterminaler (som også har gprs abonnement). Jeg vil lige have det undersøgt.

Tak til jer for svarene.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-08 21:31

Ja mobilt bredbånd koster penge, og man får kun det man betaler for.
Hvis du har trådløs netkort i den bærebare, så er der en løsning på problemet.

Jeg har selv mobilt bredbånd på 1 Mbit. Det er ikke særlig meget, men dækker de behov som jeg har, når jeg ikke lige er hjemme ved netværket.
Min opkobling er hos TDC, og er en del af min abonnementspakke med fastnet telefon, bredbånd mobile telefoner og nu også mobilt bredbånd.
Det gør det lidt billigere (tror jeg), og oven i hatten får jeg også adgang til TDC's hotspot rundt omkring i landet.
Det er ved disse hotspot, dit trådløse netkort kommer ind. Uden for disse hotspot, må jeg så bruge dt mobile bredbånd, som er til fast pris og fri trafik.

Men hent nogle tilbud hos de forskellige udbydere. (Nogen fortrækker moderen, andre en af døtrene)

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 09-12-08 22:01

Der er trådløs netkort i pc`eren og der kan også installeres bluetooth-enheder, så den skulle være på forkant med noget af det nyeste.
Jeg vil granske mulighederne igennem.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 09-12-08 22:04

Kom til at tænke på at jeg måske ville kunne bruge mit SIMKORT som sidder i dankortterminalen og flytte dette over i en gammel mobil som så kunne bruges til at hente mails. Simkortet er understøttet gprs og prisen er uhyggelig lav da vi kun betaler for de dankorttranssaktioner som forefindes.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-08 23:15

Nej det skal du ikke gøre. Du skal få dig et separat simkort til det mobile bredbånd.
Det skal du fordi du ikke kan ringe op eller blive ringet op på dette kort, da kortet kontakter internet serveren direkte.
Men det som jeg har, kan du godt sende SMS og modtage dem via det mobile bredbånd, men som nævnt, ikke føre samtaler på en direkte linie. (Skype er OK)
Normalt følger simkortet med det mobile modem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-08 23:17

Jeg mener også at SIM-kort til dankort terminaler, bliver guided direkte til PBS eller hvor det nu det er at informationerne går hend!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-12-08 01:39

Nu kender jeg intet til sim kort i dankort terminaler, men mon ikke den gør hvad den får besked på, hvis den af en mobil modem får besked på at ringe internettet, så gør den sikkert det.
Hvis du kun vil hente mails når du er på farten, så er det en mulighed, både Nokia og SonyEricsson lægger en moden ind på computeren, hvis du installerer deres PC suite, Nokias moden er endda så ivrig efter at komme på nettet at jeg har måttet deaktivere den på de computere hvor jeg hjælper med service, ellers beder den om at komme på hver gang browseren eller e-mail programmet starter.
Utrolig så glemsomme folk er, mobil bredbånd kom først rigtig på banen for et års tid siden, nu påstår i at det er den eneste mulighed for at komme på internettet, når man er uden for den hjemlige routers rækkevidde, for to år siden var gprs den eneste mulighed nu er mobil bredbånd så kommet til som suplement/afløser.
Min bærbare Medion og min SonyEricsson telefon går fint på nettet med kabel forbindelse, min brors bærbare Acer og hans Nokia telefon går også fint på nettet alle steder, han bruger bluetooth som forbindelse mellem telefon og computer og vi har begge PC suite indstalleret, og ingen af os har mobil bredbånd.
Hvis du vælger at forsøge med en gammel mobil, så husk at den ikke må være ældre end at du kan installere gprs opsætning på den, opsætningen hentes der hvor du har mobil abonnement.
Jeg gør det mest bare for at vide om det virker, min bror er lidt afhængdig af at kunne hente data blade til indstillinger af de forskellige motorer han indstiller når han yder service i marken, han abonnerer på en noget som hedder Motormål og kan på få minutter hente indstillings mål til en hvilken som helst traktor på det danske marked, selvfølgelig kan han også lige tjekke mail når han har forbindelsen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-12-08 01:44

Det er ikke sim kortet som afgør om du kan bruge gprs, det er telefonen den kan være så gammel at den ikke understøtter gprs, men så skal den være meget gammel, du bør undersøge om der i dit abonnement er brug at gprs, hvis du bare går på nettet uden abonnement, så koster det 5-10 kroner for hver MB du henter, der kan dog være mange mail i en MB

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-12-08 17:17

Jeg tror at den dankort terminal som der her er tale om, er en af disse håndholdte trådløse som bruges en del til udendørs arrangementer.
Ved at indføre et dankort, kalder den selv op til PBS/Bank eller lignende, og overføre de data der skal registreres. - Altså har man ingen indflydelse på hvilket nummer der skal kaldes.

I princippet er det det samme med et mobilt bredbånd. Den skaber også forbindelsen, når den aktiveres, og giver hermed en netforbindelse.

At bruge en almindelig mobilos som forbindelse, med en PC; kræver oftest et data abonnement til numret, og der skal her, kaldes op på et nummer.

Prismessigt vil et mobilt bredbånd være langt billigere, end et data abonnement til en telefon, og så har man stadig telefonen til rådighed, selv om man er på nettet.

Det mobile bredbånd som jeg har, koster 149 om måneden, og der er fri trafik, så minutprisen bliver lavere jo mere man bruger det. - At jeg så vælger at bruge mit trådløse netværk her hjemme, er på grund af den højere hastighed.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-12-08 17:25

Citat
Det er ikke sim kortet som afgør om du kan bruge gprs,

Joooo, det er det faktisk, for denne tjeneste er tilmeldt det enkelte SIM-korts nummer, men kræver også at telefonen kan håndtere denne tjeneste.

Et simkort til dankortterminalen, har også et kortnummer, som er med til at bestemme hvor de overførte penge skal føres hend.

Det samme gælder det mobile bredbånd, hvor det enkelte SIM-korts nummer fortæller hvilken bruger som skal registreres for netforbindelsen. Det er især vigtigt, når der i abonnementet er begrænset fri trafik, og hvor resten skal takseres.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 10-12-08 20:13

I har helt ret i at SIMKORTET som sidder i vores dankortterminaler ringer direkte til PBS - tænkte jeg ikke lige på i farten. Hver gang en kundes dankort bliver kørt igennem "ringer" terminalen op til PBS, så den duer ikke. Jeg har i dag snakket med telmore som vi abonnerer vores gprs abonnement på og supporteren sagde at min mobil (sony ericsson K660i) har et indbygget modem hvorfor det smarteste og billigste ville være at købe et seperat SIM-kort med gprs understøttelse hvorefter jeg blot henter mails (som er hoved behovet) via telefonen.

I får tak for indlæggene som er meget lærerige hvorfor jeg selvfølgelig kopierer denne her tråd og gemmer den på min stationære pc`er.

Severino> ja vi bruger dankortterminalerne udendørs i forbindelse med vore torvedage. (www.lillelyst.dk)

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 10-12-08 20:14

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-08 01:33

Selv tak, har du prøvet at hente mails med mobilen som modem ?