/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Akut hjælp-enkeltydelser m.m.
Fra : mmmpppjjj
Vist : 5446 gange
30 point
Dato : 07-12-08 16:44

Jeg har siden d. 1.10 kun haft 4800 udbetalt efter jeg blev opsagt i mit tidligere job. Nu trækker min a-kasse alt i langdreg, og kommunen gør det samme.

Hvad skal jeg sige eller gøre for at få betalt min husleje, og få penge til mad? Det har indtil nu været umuligt for mig at trænge igennem hos nogle af dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 16:48

Når maven begynder at knurre møder du op på kommunekontoret.....

Der findes akuthjælp..

Bare rolig - du dør ikke af sult...

Men hvor kommer BÅDE a-kasse og kommune ind i billedet ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 16:51

Citat
Er startet på nyt job d. 1. maj i år. Er ansat som funktionær... Altså ferie med løn.

Det var sandelig hurtig du blev arbejdsløs

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-08 17:06

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 1
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 5

Kommentar
Fra : mmmpppjjj

Dato : 07-12-08 17:07

Rettelse....sidste udbetaling var d. 1.11., hvor jeg blev snydt og kun fik 4800. Dem brugte jeg på husleje.
Siden har jeg intet haft!
Kommunen er ligeglad med at jeg sulter. Har været deroppe flere gange, og ringet til dem et par gange efterfølgende.
De ved ikke hvornår de har et svar til mig endnu....jeg hører fra dem når de når til mig sag!
Har prøvet at forklare dem jeg hverken har mad eller kan betale regninger, men de er ret ligeglade...
Jeg er først blevet berettiget til dagpenge fra i fredags, så har først udsigt til noget til nytår. A-kassen har snøvlet og taget over en md. om at få tid til at godkende mit CV. Den afgørelse kan jeg jo så nok anke, men det tager jo også en krig.
Jeg har haft 150 at leve for den sidste måneds tid men det er åbenbart ikke lidt nok!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-12-08 17:19

Hvis du har en periode fra du modtager sidste løn til du begynder at modtage fra a-kassen hvor du er uden penge kan du søge kontanthjælp.

Enkelt ydelser til mad og husleje kan du jo naturligvis godt siøge men det fremgår af lovgivningen at der kun kan gives støtte til uforudsete udgifter og hverken husleje eller mad kan vel defineres som uforudsete udgifter.....

Hvis du man akut mangler penge er det almindelige sted at henvende sig, i en bank og så må du i gang med at klage over din a-kasses manglende udbetalinger samt få din fagforening til at hjælpe dig med at få det du har til gode hos din arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : mmmpppjjj

Dato : 07-12-08 17:32

Fik at vide at man ikke kunne få kontanthjælp, når man har udsigt til dagpenge senere. Kontanthjælp er kun for folk der ikke har andet. Altså hverken A-kasse eller job i sigte. Blev derfor sendt videre til borgerservice, for at søge enkeltydelse/akuthjælp.
De har fået kontoudskrifter og lønsedler og hvad de nu ellers forlangte. Det er ikke svært at renge ud at når min husleje er betalt d.1.11. og jeg havde 150 tilbage der, så har jeg nok ikke ret meget mad tilbage! Og nu er der jo endnu en husleje der skal betales.
Kan det virkelig passe at man skal man skal smides ud af sin lejlighed, og indlægges med fejlernæring, før de hjælper?

Min bank vil ikke hjælpe! Så det er udelukket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 17:38

Huslejen blander akuthjælp sig IKKE i....

Du kan få 50 kr. pr. dag i akuthjælp - TIL MAD...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 17:39

Der er vist stadig kommuner der bruger "spisebilletter"

Kommentar
Fra : mmmpppjjj

Dato : 07-12-08 17:43

Jamen ville da være lykkelig for at få noget at spise hver dag. Men det sagde de bare INTET om!

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-12-08 17:59

Hvilken kommune er der tale om, hvilken A-kasse er der tale om.
Har du været på bistand og ikke haft dit job i 12 måneder?
Har du "svigtet" aftaler med kommunen etc.
Hvis din stig er "ren" spørger du din sagsbehandler om juridisk bistand - det skal de give dig!
Se nu tror jeg at der sker noget - vil de ikke samarbejde kan du på bibloteket få navnene på de advokater der giver gratis mundtlig vejledning.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-12-08 18:00

der er ikke g i sti - undskyld

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 18:03

UANSET hvad kan du ikke få hjælp med tilbagevirkende tilstand....

Så jo før du møder "sulten" op jo bedre - det er DATOEN der tæller....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-12-08 18:03

Din arbejdsgiver vil ikke udbetale dig det han skylder dig, din bank vil ikke låne dig penge og din a-kasse vil ikke give dig hvad du har ret til..............

Loven giver ikke adgang til spisebilleter, om der er nogen kommune der alligevel bruger det ved jeg ikke.

Hvis du har søgt kontanthjælp og fået afslag på dette ja så er det fordi det vurderes at du er dækket af din indtægt frem til du begynder at modtage penge fra a-kassen. Jeg vil dog råde dig til at få dette afslag skrifteligt, nogen gange får man kigget lidt grundigere på tingene når det hele kan ende i en klage.

Det fremgår ikke af loven at du ikke må sulte. Det fremgår heller ej at såfremt man ikke selv kan betale sin husleje så bliver denne betalt af skatteyderne.

Kommentar
Fra : mmmpppjjj

Dato : 07-12-08 18:28

Har ikke ret til kontanthjælp fordi jeg har udsigt til at kunne klare mig selv, da jeg snart får dagpenge! Kontanthjælp og enkeltydelser er 2 forskellige ting! Kontanthjælp er kun til mennesker der ikke kan klare sig selv, og ikke har sikret sig.
Jeg har altid arbejdet, været i a-kasse og klaret mig selv. Selvfølgelig forventer jeg ikke at kommunen bare skal kaste penge efter mig, men nu står jeg i en situation hvor jeg har et hul på en måned, hvor jeg ikke kan købe mad og betale mine regninger.
Jeg kontaktede kommunen med det samme da jeg endelig fik min afgørelse- er udmærket godt klar over at jeg ikke kan få noget med tilbagevirkende kraft.
Men sidste måned levede jeg for under 500 kr. Lånte 300 af min søster. Hvor meget mad tror i man får for det? Nu har jeg INTET!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 18:29

Så må du ud og "låne" igen....

Kommentar
Fra : mmmpppjjj

Dato : 07-12-08 18:33

Af hvem? Banken vil ikke låne mig penge jo!
Har kun en søster som ikke kan undvære mere, og hun bor ret langt væk.
Har ingen venner! JA! Jeg er sølle, men det er vi jo nogen der er...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 18:42

Du må en tur til "Frelsens Hær"

Ud og tilbud din hjælp til "gud og hver mand"

Spil lidt julemelodier på gågaden...

Der er mange muligheder for et måltid mad....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-08 18:42

I sidste ende kan du sælge "fladskærmen"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-08 19:23

Citat
Hjælp i særlige tilfælde - enkeltudgifter
Du har mulighed for at søge om enkeltydelse, hvis du har været ude for væsentlige ændringer i egne forhold, som gør at du og din familie ikke kan klare jer i fremtiden.
Hjælpen ydes normalt kun, hvis udgiften kommer som følge af et behov, der ikke kunne forudses.
Det er dog en betingelse at alle lånemuligheder skal være udtømte.
Du kan, hvis du er forhindret i personlig fremmøde, vælge selv udskrive skemaet og sende det til ovenstående adresse.

For at vi kan behandle din ansøgning om enkeltydelse, skal der foreligge følgende dokumentation:

Du skal have søgt om et banklån el.lign. – hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal der foreligge skriftlig dokumentation fra banken herpå.
Dokumentation for samtlige de indtægter, der påføres på bagsiden af skemaet i form af lønsedler, udbetalingsmeddelelser m.v.

iflg hvad jeg lige har hørt gennem en der arbejder med sådanne sager kan du få hjælp mod tilbagebetaling - du får dog ikke penge i hånden men kommunen sørger for huslejen.

derudover kan du søge akuthjælp der svarer ca til 1000 kroner om måneden (går ud fra du er enlig )

der er foreslået frelsens hær og selvom det måske var lidt spydigt kan du til enhver tid få både mad og mulighed for at handle ind - for eks som julecheck - der udleveres også madvarer een gang om ugen.
Frelsen hær har en rådgivning der samarbejder med kommunerne - så der kan du rimeligvis opnå både råd og komme igennem med hvad der er reelt.

Held og lykke med det - det er rædsomt at stå i situationer hvor man ikke aner hvad man skal gøre

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-08 00:20

De mange indvandreres pengegriskhed, dovenskab og deraf kraftigt sugende snabler i vores pengekasser medførte desværre at der blev lavet om på lovgivningen så det også ramte danskere der har arbejdet ærligt og betalt skat gennem flere år.
Det er også grunden til at flere end før bliver smidt ud af deres lejligheder, undtagen indvandrerne som kommunerne hurtigt finder noget billigere til, man må jo ikke forskelsbehandle.
I "gamle" dage kunne man godt få udbetalt til det værste hos kommunen, men blev så afkrævet senere når man var kommet på fode, fair nok.

Jeg havde en logerende som jeg måtte opsige da han heller ikke kunne få een krone til hjælp i flere måneder.
Da han spurgte kommunen om lån eller hjælp til bare huslejen var svaret..........Jamen huslejen skal Du jo have budgetteret med !!!!!!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-12-08 10:10

@Luffe

Lovgivningen vedrørende enkelt ydeelser er reelt ikke lavet om siden firserne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-12-08 10:19

Citat
Jeg havde en logerende som jeg måtte opsige da han heller ikke kunne få een krone til hjælp i flere måneder.
.. og du MÅTTE smide vedkommende ud jo

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-08 02:16

Jep, han skyldte mig husleje fra en tidligere periode og gik ydermere på druk når han var kommet til kontanter.

Raus.....