/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jeppe Hansen Brandt
Fra : kirsten41
Vist : 675 gange
200 point
Dato : 07-12-08 13:56

Hej Venner

Er der mon en eller anden, som kan hjælpe med at knække denne nød:
Jeppe Hansen Brandt født ca 1806 i Essenbæk, Randers amt ( hans fødsel kan ikke præciseres, da kirkebogen for Essenbæk ikke er ført i tidsrummet 1804-1810)

Han er konfirmeret i 1821 og angivet for at være 15 år.

Viet til Mariane Nielsen 6 november 1841 i Essenbæk.

Han var forlover ved sin datter Hansine Kirstine Brandts bryllup i Randers i 1870

Hans kone Mariane Nielsen findes som enke i København boende sammen med sønnen Hans Peter Brandt og barnebarnet Jeppe Marius Christensen i 1885. Så han er død i perioden 1870- 1885 et eller andet sted.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 14:05

Måske var Brandt oprindelig bare noget han blev kaldt?
"
JEPPE HANSEN
Marriages:
Spouse: MARIANE NIELSDR Family
Marriage: 06 NOV 1841 Essenbaek, Randers, Denmark
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 14:18

Og 19 år efter har han glemt han hed Hansen:
"
Randers, Sønderhald, Essenbæk, Drastruplund gaard, , 20, FT-1860
Jeppe Brandt 53 Gift Gaardeier jordbruger Heri Sognet
Mariane Nielsen 48 Gift Hans kone Randers
Hanssine Kirstine Brandt 17 Ugift Deres barn Heri Sognet
Birgitte Brandt 11 Ugift Deres barn Heri Sognet
Hans Peter Brandt 8 Ugift Deres barn Heri Sognet
"
Det med 1806 07 stykker er så nok rigtigt...

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 07-12-08 14:58

Det er de helt rigtige personer, du har fat i.
Det der med navnet Brandt, at han nok ikke er døbt det, er nok rigtigt, men jeg har set på "Family Search" at hans far benævnt som "Hans Nielsen eller Brandt", så helt præcis hvornår dette navn er kommet ved jeg ikke, men Jeppe Hansen Brandts børn er så døbt med efternavnet Brandt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 15:07

Da han er forlover hedder han så Hansen eller Brandt?

Han burde så være med i folketællingerne 1870??

Mormonerne har ham ikke som død...

Så vil du ikke vil søge i AO over hele landet, find ud af hvor de 3 børn slår sig ned.
(da hun er 48 i 1860 får de næppe flere). Måske er de på aftægt hos en af dem??

Jeg tror ikke han, en gamme Jyde, tager med til hovedstaden. Han dør sikkert inden???

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 07-12-08 15:28

Hej Svend
Her er så lidt flere oplysninger.

Som forlover hed han Brandt.

Jeg har prøvet at finde børnene.
Den yngste søn tager med til København, hvor han er tømrer i 1885.

Den ældste datter Hansine Kirstine Brandt bliver gift med brændevinsbrænder Jens Christensen (det har jeg haft indlæg om tidligere) og hun dør i Randers 24 august 1872.

Datteren Birgitte Brandt er gudmor til Hansine Kirstine Brandt og Jens Christensens søn Jeppe Marius Christensen, da er hun 17 år, senere kan jeg ikke finde hende nogen steder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 16:02

Det er vel ikke den yngste datter?
"
Birgitte Marie Brandt
Birth: 28 DEC 1856 , , Denmark
Marriages:
Spouse: Chriatian Monrad Holst
Marriage: 24 JUN 1876 , , Denmark
"

Mon ikke kun den yngste sønnen er levende i 1885? og moderen derfor må tage til København??
Jeg tror som sagt Jeppe er død forinden, men kan ikke finde det???

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 07-12-08 16:48

Hej Svend
Den Birgitte Brandt nu nævner er ikke den rigtige, hun er datter af Theodor Marius Brandt ( se DDD Randers amt 1880)
Men deter da rigtigt, hun kan da være død i 1885. Det har jeg ikke kikket efter. Men det undrer mig, at jeg ikke kan finde Jeppe Hansen Brandts død.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-12-08 17:47

har du de her oplysninger ??
senta
ao
opslag 169 nr.4 jeppes far død 1842

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Randers, Sønderhald, Essenbæk, Drastrup, 8de Gaard, 59, FT-1834, C3672
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Hans Nielsen63 GiftGaardmand
Ane Kirstine Christensdatter50 Gifthans Kone
Niels Nielsen2 UgiftPleiebarn for Betaling
Ane Catrine Jæpsdatter16 UgiftTjenestepige

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Randers, Sønderhald, Essenbæk, Drastrup Bye, 1 Boelssted, 50, FT-1840, c6325
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Hans Nielsen72 GiftBoelsmand
Ane Kirstine Christensdatter55 Gifthans Kone
Rasmus Sørensen5 UgiftPleiebarn privat
Rasmus Boesen85 EnkemandAftægtsmand
Ane Kirstine Nielsdatter17 UgiftTjenestepige

Samtlige personer i husstanden
Randers, Sønderhald, Essenbæk, Drastrup, Et boelssted, 70, FT-1845, b8656
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Jeppe Hansen37 GiftBoelsmandHeri sognet
Mariane Nielsdatter33 GiftHans koneWorrup Randers amt
Hansine Jeppesen2 UgiftDeres barnHeri sognet
Marie Jensen15 UgiftTjenestepigeHørning Randers amt
Ane Kirstine Christensdatter61 EnkeAftægtskone,huusfaders moderHeri sognet

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-12-08 17:55

AO folketælling randers 1850 essenbæk opslag 18 finder du jeppe hansen + familie
moderen ane chistine er ikke dø på daværende tidspunkt.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-08 18:18

Men er det senere familie navn Brandt overhovedet nævnt i disse oversigter?
(nu ved du hvorfor jeg gik helt frem til 1860...).

Det problematiske er vistnok primært hvornår og hvor Jeppe døde??

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 08-12-08 18:46

Til Senta
De folketællinger har jeg set
Til Svend
Ja, jeg er specielt interesseret hvornår Jeppe Hansen Brandt døde. Det med navnet Brandt er jo lidt flydende. D. 18 februar 1849 er Birgitte Brandt født, og der er faderen nævnt som Jeppe Hansen (Brandt) altså med Brandt i parantes.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-12-08 19:26

jeg finder ikke jeppes 2piger+ søn konfirmeret i essenbæk ? jeg tror de er flyttet fra sognet evt. til randers efter 1860.
senta

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 08-12-08 19:54

Til senta
Det kan da godt være du har ret i det. Den ældste datter Hansine Kirstine Brandt bliver gift i Sct. Mortens sogn i Randers.