/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mørtelrester på murværk
Fra : krusbaek
Vist : 2719 gange
20 point
Dato : 07-12-08 10:38

Hjælp - Afrensning af mørtelrester på murværk

Jeg fik i sommers den fikse ide at jeg ville friske mine murstens-fuger op. I den forbindelse har jeg tilsyneladende ikke fået vasket muren godt nok af for mørtel-resten. Jeg har forsøgt at skrabe det værste af med en spartel og så afsyret grundigt (3 gange), men kan ikke få de sidste rester af. Jeg ved ikke hvad murstenene kan tåle, så har ikke turde prøve at slibe det af.

- Hvordan kan jeg få fjernet de sidste mørtel-rester?
(Evt. ved hjælp af en maskine, da jeg har mange meter mur der skal renses af)

Kommentar
Fra : krusbaek

Dato : 07-12-08 10:49

Jeg har taget nogle billeder af muren, så man bedre man se hvordan den ser ud pt.

Billederne kan ses på dette link - http://picasaweb.google.dk/krusbaek

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-12-08 11:07

I dette tilfælde ville jeg lige spørge teglværket ad. Det ser grumt ud.
Men ellers kunne du prøve dig frem et ikke særligt udsat sted med en stærkere syreblanding. Og hvis du lige spørger teglværket er de nok interesseret i hvilken mørtelblanding du har brugt, og hvilken cementtype ligeså.

Kommentar
Fra : krusbaek

Dato : 07-12-08 11:20

Jeg har brugt Maxit 7% strandmørtel 0-2 mm.

Findes der ikke en måde hvorpå man kan skrabe/slibe resterne af på en let måde?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-12-08 21:33

Dine mursten ser ud til at være en slags som er meget hårdt brændte, men i "gamle dage" kunne man ved at gnide med en mursten af samme farve, slibe sådanne skavanker delvist væk, og resten afsmittede murstenen så. Det kunne du jo så eventuelt prøve, men der er ikke garanti for resultatet.

Kommentar
Fra : K.L.R

Dato : 23-12-08 10:11

Saltsyre 1 til 10 . Så bliver det flot igen .
Slatsyre må kun bruges udendørs og du skal passe på dine fine lamper da de ikke tåler så meget som en dråbe syre .

Hvis væger kan muresyre fra f.eks Alfix bruges der langt fra så kræftigt som saltsyren og kan give voldsomme salpeter udtræk , der dog kan fjernes med en kost og en fugtig klud efter følgene .

Dine sten er almindelige blødstrøgne som godt kan holde til en gang stærk afsyring . Brug evt en lille stykke mursten til at gnuppe det værste af med .

Husk at skifte syren når den begynder at blive gul da du ellers resikere at misfarve fugen .

Held og lykke og husk så til en anden gang at det altid er nemme at få af lige efter fugning end 4 uger efter . Specielt når du bruger en Beton "mørtel" fra Maxit ;)

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 25-01-09 14:51

husk at.vaske muren med masser af vand efter avsyringenellers giver det masser af salpeter udtræk hilsen ove