/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
hjälp till död G3
Fra : bobbels
Vist : 609 gange
100 point
Dato : 23-03-03 15:18

Har en opgraderet beige 266 opgraderet till en G3 400mhz og nu har den total stoppat kan det vara strömforsyningen.Der var 10.1 på den men vi skulle formatera den og sätta i en ny hdd .Kan nogen hjälpa

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-03 19:35

Jeg har ikke en meter forstand på Mac men prøv at kigge på nettet evt. http://www.apple.com/dk/

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 23-03-03 22:47

Jag vet mer end så,har selv bygget om en mac .Men dette fel er helt märklig

Godkendelse af svar
Fra : bobbels

Dato : 16-06-03 15:24

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 17-02-04 11:34

Er din maskine nogensinde kommet op at køre. Hvis ikke, så skal du måske checke om der er den rigtige Firmware på!

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 17-02-04 11:34

Er din maskine nogensinde kommet op at køre. Hvis ikke, så skal du måske checke om der er den rigtige Firmware på!

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 17-02-04 12:51

Körer bra men fik installere 10.2 på en bärbar hdd og körer fra den. Det er lite problem akigt men den kan köre ,har du ett bedre forslag.

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 17-02-04 13:21

Hej
Kan du se den interne disk i din G3?

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 17-02-04 13:31

Der blev lidt fejl her den den jag snakkede om innan er helt ok nybegynder uheld tror jag,den körer helt fint det var min dotters.Men fik själv en beige 266 som ikke vil installere 10.1 eller mer direkt fik göre en installation på en bärbar og sen flytta den bärbare over i den beige, det fungere men det er ikke roligt .Vet du om hvis seriel nummeret er borte at det er derfor der er fel på den .

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 17-02-04 13:52

Hvis serienummeret er væk, er det umuligt at sige med sikkerhed om disken er OK, eller om der er garanti på den!

System 10.1 er ikke et særligt stabilt system. Det bliver ikke bedre af at det skal køre på en 266. Hvor meget RAM har du i maskinen (G3'er)

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 17-02-04 14:01

Nej kanske forklarer jag mig fel det er i systeminformation at man kan se att serielnummeret til macen er väk altså kanske nogen har byttat rom eller så.Har 192 i ram

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 17-02-04 14:10

Ok. Din mængde af RAM burde lige kunne trække en OSX 10.2. Det er ikke godt, men det burde kunne lade sig gøre.
Har du prøvet at grundformatere den interne HD?

Hvilke programmer prøver du at køre?

At serienummeret ikke kommer frem i systemprofilen, skal du ikke være nervøs for.

For at køre System 10.3 (Panther) tilfredsstillende vil jeg råde dig til mindst 500 Mz, og mindst 512 Mb RAM. (FYI)..

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 17-02-04 19:25

Jg har ingen problem med att köre med 10.2 det var ikke det der er problem .Jag vil bara veta varfor serielnummeret har forsvunnit og om det har nogen betydning.Plus att ja jag har formateret den interne hdd .Det som var felet er att jag kunde ikke installere det direkte på hdden, men var tvungen till att först att installere på en bärbar og sen ta hdden fra den bärbara og sätte over den i den stationäre og köre med den som start hdd.Hoppas att du ikke börjar att se fortvivlet ud nu og ikke fatter noget.Det er det som jag irretere mig på også att inte veta varfor den ikke vil installere på den interna. Er ikke helt solgt bak om en vogn så jag ger ikke op.Er uddannnet pc o netvärkstekniker men ble nyfiken på mac for att min dotter har en og min söster og så ble de bara så.

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 18-02-04 08:58

Okay.
Du skal starte din G3'er op fra den eksterne HD. Derefter skal du gå på internettet, og køre en softwareupdate, for at se om der findes nogen Firmware opdateringer. Hvis der gør, skal du lade dem installere (også de andre opdateringer). Derefter burde du være istand til at instaere. Hvis der ikke er nogen Firmware opdateringer så er der et lille program der kan kopiere din nuværende eksterne HD over til den interne.
Det er Carbon Copy Cloner, og det kan hentes her:
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/365530/cccloner.dmg
Med det kan du lave en identisk kopi af den eksterne HD over til den interne.
Håber at det lykkedes for dig.

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 18-02-04 09:00

Jeg vil råde dig til at opdatere til mindst system 10.2.8, eller 10.3.2, men det kræver en hel del RAM (gerne 512+ Mb)

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 18-02-04 11:10

Tack for at du gider att pröve at hjälpa mig,jag körer 10.2.8 men den cloner den har jag ikke provet ,det vil jag pröve.Har gjort update og firmware og alt va der behövdes.

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 21-02-04 14:53

Hej igen!!
Har hentet det program du sa att jag skulle pröve,men den dryser hele tiden va kan felet vara tror du

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 23-02-04 20:57

Hej
Har du et "rent" system, hvor du kan prøve at køre "CarbonCopyCloner" fra?

Hvis du har en ekstern HD, hvor der er plads, kan du prøve at installere et rent system der!

Det kunne godt lyse som om at de er et andet program som "forstyrrer"!
Har du kørt "SoftwareUpdate" for nyligt?

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 24-02-04 08:38

Hej Wahlstroem!!
kan vi återkommer lite senare,jag er tvungen att resa bort resten av veckan.
Har börjat om igenfra start rensat hdd og installeret op til 9.2 og så nu kommer jag inte videre.

Kommentar
Fra : wahlstroem

Dato : 25-02-04 08:46

Hej
Ja, du vender bare tilbage. Jeg mente at du skulle installere system 10 på en ekstern HD, og prøve derfra...