/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
AKTIEKURSER EFTER LUKKETID..
Fra : kenned123Mor
Vist : 991 gange
50 point
Dato : 06-12-08 18:48

Hvis jeg vil købe en aktie som står på en slutkurs der hedder 120, og jeg gerne vil købe den efter lukketid, hvordan kan jeg så tjekke hva min købskurs er? Er det nyligt ved åbningen mandag morgen man får tildelt en kurs, eller er der en mulighed for at sikre sig at man ikke får den til kurs 150 istedet?

Mvh Kenneth.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-12-08 19:00

Hvor ville du købe den aktie? Homebanking? Så se i dine vilkår for handler. De tilbyder forskellige handelsformer, herunder måske også 'efterfølgende børsdags gennemsnitskurs' eller bankens personale er måske på arbejde og kan alligevel give dig en 'strakskurs' selvom børsen er lukket. Du kan også ringe til mig - så kan jeg nok finde en kurs jeg vil sælge mine aktier til.

Det korte svar: Du kommer til at betale den kurs der er aftalt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-08 19:00

Du byder på en strakshandel og håber så du får aktien når
børsen åbner næste handelsdag.
Du får så en meddelelse om din handel.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 07-12-08 09:39

Hvis du køber en andel hos Stein Bagger / ITfactory kender du slutkursen på forhånd. 0 og en begmand.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 07-12-08 15:24

Uden for børsens åbningstid kan man i sagens natur kun handle med banken/børsmægleren som handelsmodpart og dermed kun i de aktier, som denne stiller kurser i. Det hedder typisk en strakshandel. Strakshandelskurserne uden for lukketid er typisk med et større kursspænd (dvs. dårligere) end strakshandelskurserne i børsens åbningstid.

Hvis du spørger i banken, så siger den typisk, at strakshandelskurserne er de bedst opnåelige kurser - jeg vil tillade mig kalde dem de dårligst opnåelige kurser. Af samme grund vil jeg fraråde dig at handle uden for børsens åbningstid. De skarpeste kurser (mindste kursspænd) finder du om eftermiddagen.

Børsen åbner og lukker med specielle auktioner, som bruges til at danne en åbnings- og lukkekurs. Det betyder, at du kun yderst sjældent vil kunne købe til lukkekursen - efter lukketid. Spørg evt. i din bank/børsmægler, om du (de private kunder) kan byde på disse specielle auktioner.

Når børsen er åben, kan du børshandle (dvs. handle med andre købere/sælgere) og du kan limitere din kurs til f.eks. 120 og dermed undgå at du kommer til at betale mere. Typisk vil man limitere til "sidst handlet kurs", f.eks. åbningskursen.

Mvh

Claus
Forh. DAF-direktør,
nu www.prisas.dk