/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
sterilicering af kat.
Fra : baikal01
Vist : 478 gange
50 point
Dato : 06-12-08 12:35

hej nogle her der ved hvor gammel en kat skal være enden den bliver steriliceret.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-12-08 12:42

meget forskelligt hvad dyrlæger siger men ca 6 mdr....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-12-08 12:43
Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-08 13:32

Nogen dyrlæger steriliserer killinger fra de er 12 uger gamle, men mange anbefaler at man venter til de er ca 6 måneder

Kommentar
Fra : dior

Dato : 06-12-08 13:41

Mine de to mindste blev neutraliseret da de var 16 uger.Det er ikke alle dyrlæger der vil gøre det så tidligt.Men katten kommer sig hurtigere over indgrebet
Nogle dyrlæger vil først neutralisere ved 6-8 måneders alderen..

Kommentar
Fra : qinigifo

Dato : 09-12-08 13:35

Det er forskelligt fra den ene dyrlæge til den anden, hvornår de vil gøre det. Men der er da ingen grund til at gøre det før de er kønsmodne. 5-8 måneders alder, alt efter årstiden.

Kommentar
Fra : KattemorTrut

Dato : 14-12-08 08:05

Ang. sterilisation af katte, er de bedst at gøre det inden de bliver kønsmodne, især hvis man har flere katte af forskellige køn, man får en mere rolig kat, der jo aldrig har følt den lyst til at mangfoldiggøre sig, eller blive mangfoldiggjort. Jeg har selv 3 katte, de 2 ældste bliv først ordnet da de blev kønsmodne, mens den 3 blev neutraliseret som 4. mdr., og er blevet en dejlig rolig kat, så det kan jeg varmt anbefale.

Kommentar
Fra : HexensX

Dato : 30-12-08 11:59

I USA er det lige så almindeligt at neutralisere katte i 6-7 ugers alderen, som det er at fjerne deres kløer, begge en praksis jeg ikke fatter, jeg mener selv, som 30+ års katte-ejer, at 12-16 ugers alderen er det mest ideelle, da kønsmodning ikke nødvendigvist følger alder, men ofte bliver sat igang af f.eks. en smule ridlig forårssol, en indikator som jeg stoler mere på, end fødselsattesten, selvom min erfaring selvfølgeligt siger mig, at de normalt følges pænt ad. Spørg din dyrlæge, og læs KattemorTruts indlæg ovenover, hun siger noget meget fornuftigt.
Udover det, vil jeg lige benytte lejligheden til at ønske alle et godt nytår 2009.

Kommentar
Fra : Kleopetra

Dato : 22-01-09 20:05

Omkring 6 mdr. min hankat skal gennem turen nu og han er 6 mdr. men min dyrlæge siger også fra omk. 4 mdr.