/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Misbrug af oplysninger
Fra : toyota34
Vist : 755 gange
50 point
Dato : 05-12-08 18:17

Hejsa, er der nogen der ved om man kan få undersøgt hvem der tager økonomiske oplysninger på en?
Sagen er den at eks-konens nye mand er ansat i en bank og dermed via cpr.nr har adgang til vores oplysninger - pudsigt nok er der 2 gange - lige efter jeg har fået lønforhøjelse, kommet brev fra statsamtet om at hun har søgt forhøjet børnebidrag............................meget sammenfaldende.
Syntes ikke det er rart at "han" kan sidde og følge med i mit nye liv og økonomi.
Kan oplyse at jeg ikke har kontakt til barnet.
på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-08 18:20

Hun kan jo fået oplysninger på anden måde.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 05-12-08 18:21

Jeg ville simpelthen spørge i den bank hvor han arbejder...............hvis altså ikke han er chefen.
Evt. kunne du spørge hovedbanken om det er tilfældet.

Husk kun at stille spørgsmål og ikke at påstå eller antage.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 05-12-08 18:32

Teil - hvordan får man sådanne oplysninger? Mener ikke løn/indkomstoplysninger ligger frit tilgængeligt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-08 18:35

Det er nok at hon via kontakter får oplysning om lønforhøjning.
Hvor meget er ligegyldigt, det finder amtet ud af.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-08 18:36

Men hvis ham der geden er den skyldige, så er det ulovligt.
Og han skal i brummen, hvis du kan bevise mistanken.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-08 18:40

Du kunne ta en samtale med bankdirektøren,
geden kan få en advarsel eller en fyreseddel.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 05-12-08 18:40

Eftersom hun ikke har relationer til min arbejdsplads og jeg ikke informerer andre end min nuværende kone og bank om min løn, kan jeg ikke lige se hvilke kontakter hun skulle have det fra?

Det med om han er den skyldige er meget svært at bevise, vi har desværre oplevet et par andre episoder ud over de 2 lønforhøjelser.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-08 18:46

Citat
Sagen er den at eks-konens nye mand er ansat i en bank og dermed via cpr.nr har adgang til vores oplysninger

Hvad er "vores oplysninger" ???

Citat
kommet brev fra statsamtet om at hun har søgt forhøjet børnebidrag

Har du så svaret på skrivelsen ???

Citat
Syntes ikke det er rart at "han" kan sidde og følge med i mit nye liv og økonomi.

Har du bevis for at det er "ham" ???

Om du har kontakt med barnet eller ej, har intet med sagen at gøre.

Tag dog en snak med "amtet" Dit barns mor har jo lov til at søge om forhøjelse af bidraget, hvis hun gør det, så vil "amtet" indhendte oplysninger om din økonomi ... du skal så indsende dine sidste årsopgørelser.

Men døm nu ikke nogen, før du har bevis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-08 18:48

Citat
vi har desværre oplevet et par andre episoder ud over de 2 lønforhøjelser.

Hvem er "vi" ???

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-12-08 18:55

Din ekskones nye mand arbejder ikke i den samme bank som den hvor du får indsat din løn?

I så fald findes der ingen officielle måder din ekskones nye mand kan få oplysninger om din løn. Det er korrekt at mange bankmedarbejdere 'surfer rundt' mellem stillinger i de forskellige banker, men det forudsætter altså at 'bankmedarbejder x' uden gyldig grund skal søge oplysninger om din løn og videregive det til din exkonens mand som videregiver det til din ekskone. Ikke sandsynligt.

Men (fx via cpr) kan enhver oftest få oplysninger om folks adresse. Det er ikke det du mener.

Husk at der i forbindelse med skilsmisse er mange følelser indvolveret og noget sådant kan godt udarte sig til en lettere paranoia (http://da.wikipedia.org/wiki/Paranoid_psykose).
Det er helt naturligt med mellemrum at søge forhøjet bidrag. Nogle gør det hyppigere end andre. Det kan da godt være at det tilfældigvis er faldet sammen med din lønforhøjelse. Min ex søgte tit, men den tredie gang og derefter svarede amtet (med kopi til mig) helt pr automatik uden at spørge mig: "Det er der ikke grundlag for".

Jeg har i al fald mine tvivl om historien med at dine indkomstforhold cirkulerer frit rundt.

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 05-12-08 18:59

Vores oplysninger - min nye kones og mine.
Om jeg har svaret er vel ikke relevant i denne sammenhæng.
Som jeg skriver tidligere "Det med om han er den skyldige er meget svært at bevise"
Andre episoder - hun viste vi skulle bygge hus, ligeså snart vi havde talt med banken og ingen andre viste det.
Jeg dømmer ikke - jeg stiller sprøgsmål til om man kunne undersøge hvem det tog/tager økonomiske oplysninger på én.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-12-08 19:15

Citat
jeg stiller sprøgsmål til om man kunne undersøge hvem det tog/tager økonomiske oplysninger på én.

SKAT....
POLITI med dommerkendelse

Banker har IKKE adgang til sådanne oplysninger via et cpr.nummer

udover naturligvis de beløb der går ind og ud på kontoen.....

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 05-12-08 19:19

Du må da spørge i din egen bank om det er muligt at søge oplysninger om dine økonomiske forhold.

Eks.hvis man er ansat indenfor samme bankkkoncern eller på andre måder.
Får du så et negativt svar,så må du jo bare se det som tilfældigheder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-12-08 19:24

Bortset fra det er det vel KUN noget du TROR der er nogen der gør

Hvad har børnebidrag iøvrigt med lønforhøjelse at gøre

Fordi du får lidt lønforhøjelse kommer du da IKKE til at betale mere i børnebidrag...

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 05-12-08 19:51

Tak for jeres bidrag.

Refi - Børnebidrag betales efter indkomst og hvis man får lønforhøjelse kan man komme op i næste kategori og dermed komme til at betale mere.
Det er derfor "mistroen" startede - da det netop er de 2 gange hvor min lønforhøjelse har ændret på beløbet. (Det er jeg lidt ked af da hun nægter mig at se barnet)

henrikkrebs - det er 8 år siden vi blev skilt, så det med følelser er ikke et issue her. Men der er sket mange andre "mærkelige" ting fra hendes side, som burde gøre at jeg have ikke bare lettere men konstant paranoia

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 05-12-08 20:01

Så kan du glæde dig over at der ikke er så længe til Barnet selv bestemmer om der skal være kontakt.

For en ordens skyld så bør du lige godkende et af svarene for at afslutte,men helst ikke mit da jeg ikke fisker efter poing.

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 05-12-08 20:06

Tak for svaret Eyvind. Jeg vil forsøge ad den vej.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-09-10 15:31

Gå ned og tal med den øverste i banken efter hvad jeg kan se kan det kun stamme derfra og det kan ses på deres pc.
Hvis det er ham der har lækket de oplysninger til din ex kone så kan han godt begynde at pakke for så kommer han en tur ind og ruske tremmer, eller han får en så stor bøde han kan læse den uden briller.