/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Støj i videobilledet
Fra : Sandvad261
Vist : 759 gange
100 point
Dato : 04-12-08 18:06

Jeg sidder her og prøver på at finde ud af, hvordan Final Cut Express HD kører, til nu har jeg jo de sidste 5-6 år kørt med premiere, men nu skal det alså være med Final cut.
For at gøre det her så bøvlet som muligt, så har jeg trukket nogle gamle smalfilm ind i programmet, og her er problemet bla. at jeg skal ha' fjernet det støj som er i billedet.
Er der nogen her der har nogle gode forslag til hvilket program der kan klare det, det behøver ikke at være et gratis program, jeg arbejder ikke gratis, det skal dem der laver programmerne så heller ikke, men det er nu rart, hvis der er en prøveversion af det, så man kan se, om det nu også er noget der kan noget, der er jo ikke noget ved at skulle hen og købe katten i sækken.
Når man nu capturer noget i Final Cut, kan man så ikke gemme det i en eks. AVI fil, og så trække den ind i programmet, og ikke som nu, den lægger sig ind med det samme, og bliver dermed ikke en særskilt fil, som kan åbnes i et andet program.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-12-08 20:00

Hej igen Sandvad261,

Du beskriver ikke nøjagtig hvilken slags billedstøj det er du gerne vil af med, så jeg tror jeg vil afholde mig fra at kloge mig for meget på det spørgsmål og nøjes med at henlede din opmærksomhed på "DH_Dropout" fra engelske "Digital Heaven" :
http://www.digital-heaven.co.uk/fcplugins/dh_dropout.php
Et plugin til Final Cut som er godt til at udbedre dropouts i analogt materiale som f. eks. BetaCam SP.

Med hensyn til dit andet spørgsmål, om hvor det materiale du ingester via Final Cuts capture funktion bliver af og hvilket format det ligger i. Så lad mig med det samme slå fast at du selvfølgelig godt kan få adgang til materiale du har liggende i Final Cut fra andre programmer. Det er IKKE nogen god ide at lade et andet program overtage capture funktionen, for der efter at importere arkiverne til Final Cut.
Det forholder sig sådan at du selv kan indstille hvor og hvordan Final Cut gemmer dine medie arkiver. Du kan bestemme hvor Final Cut skal gemme dine medie arkiver ved at vælge "System Settings" fra "Final Cut" Menuen øverst til venstre (tastaturgenvej: SHIFT+Q), dette åbner et vindue med en række faneblade. Det første hedder "Scratch Disks" og det er her du kan fortælle Final Cut hvor du gerne vil have dine medie arkiver gemt.
Når du har ingestet et videoklip med Final Cuts capture funktion kan du finde medie arkivet i "Finder" ved at højre-klikke på det i Final Cut og vælge "Reveal in Finder" fra den context-menu der vises.
Hvilket format dine medie arkiver ender i når du ingester via Final Cuts capture funktion bestemmes af hvilket "capture preset" du vælger. Du kan vælge i mellem en række standart capture presets eller du kan lave dine egne "custom presets". Vælg "Audio/Video Settings" fra Final Cut menuen (tastaturgenvej: alt+CMD+Q). Det åbner et vindue med en række faneblade, et af dem hedder "Capture Presets". Der kan du fortælle Final Cut hvilket format dit materiale har. På et andet faneblad i samme vindue, "Device Control Presets", kan du indstille hvordan Final Cut skal styre den maskine du afspiller materialet fra.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 05-12-08 21:49

Hej UlrikB
Den støj jeg skrev om, det er det, der er i hele billedet, der er der, på alle Analogbilleder, det virker som en gang kromelyrer ( det er jo nok stavet forkert ) men hvis det bare siger dig en lille smule, så er det jo godt nok.
Den side du henviser til, den er død, den kan man ikke komme ind på, alså den hvor man kan trække en demo ver. ned og afprøve den.

Hej

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 06-12-08 18:09

Hvis du ikke kan tilgå websiden på den URL jeg anførte i min forrige post må der enten være noget helt grundliggende galt med din netværkskonfiguration eller også har din internet udbyder et alvorligt problem. Siden fejler intet og når jeg klikker på linket i posten åbnes siden straks i min default webbrowser (Safari). Alt fungerer som det skal. Også det på siden anførte link til download af en demo version :
http://download.digital-heaven.co.uk/DH_Dropout_DEMO.zip
Prøv igen, og hvis du, efter at have kontrolleret at dine netværksindstillinger er i orden, stadig ikke kan få forbindelse til hverken URLen ovenfor eller den i min forrige post bør du kontakte din internet udbyder og forlange af fejlen udbedres. Til din oplysning kan jeg tilføje at jeg benytter Cybercity som udbyder og altså ikke har noget problem med at tilgå de nævnte URLer med brug af Safari ver. 3.2.1 under Mac OS X ver. 10.5.5

Med hensyn til dit forsøg på at beskrive den billedstøj du gerne vil af med må jeg desværre erkende at jeg ikke finder at jeg er blevet klogere. Jeg ved simpelthen ikke hvordan "kromelyre" præcist ser ud. Jeg forstår dog så meget at der er tale om et fænomen der alene vedrører analogt materiale og som optræder jævnt fordelt over hele billedfladen uanset motivets beskaffenhed i øvrigt. Er der korrekt opfattet? Ser du den samme støj på det analoge materiale når du afspiller materialet direkte på en videomonitor eller opstår støjen først idet materialet bliver digitaliseret og overført til computeren? Kan du i øvrigt give en nøjagtig redegørelse for din metodik ved digitalisering af analogt materiale vil det nok også lette fejlsøgningen. Endelig kunne du måske også ligge et screen-grab online (på flicker f.eks.) så jeg ved selvsyn kan konstatere nøjagtig hvad det er du slås med.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 07-12-08 14:29

UlrikB
Jeg kan stadig ikke komme ind på den side, og jeg har prøvet på min MAC og min PC men får den besked, at den ikke kan finde serveren, jeg har TDC.
Men jeg fik da' fat i det andet link du sendte, jeg kan bare inde finde ud af hvordan jeg lægger den ind, og jeg tror ikke at det er det jeg søger.
Hvis du tager, en god gammel videomaskine, og putter et godt gammelt VHS bånd i den, og sætter den til at afspille indholdet på båndet, så vil du kunne se, at der er støj i billedet, det viser sig især, de steder hvor der er en kraftig rød eller blå farve, ved disse to farver, kan man rigtig se VHS systemets svage side.
Men nu skal du jo ikke sidde og rive dig i håret over det, for jeg kan jo bare skubbe den side, over til overgemte sager, og så tage fat på noget, der ikke er billedstøj i, og så se at komme igang med den Final Cut, så jeg kan blive dus med den, så jeg ikke falder tilbage til Adobe Premiere....

Hej

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-08 15:28

Det er nu lidt mystisk at du ikke kan få adgang til de samme ting på internettet som andre mennesker, især er det mærkeligt at du kan få adgang til det ene link til domænet "digital-heaven.co.uk" men ikke til det andet. Jeg mener, begge links er jo til den samme server, så det giver ikke rigtigt nogen mening.
Det zip-arkiv du kan hente via http://download.digital-heaven.co.uk/DH_Dropout_DEMO.zip indeholder dels selve plugin arkivet til Final Cut og dels et PDF arkiv med en meget præcis beskrivelse af hvordan du skal installere produktet til brug for henholdsvis Final Cut Pro og Final Cut Express, prøv at læse det. Det er simpelthen blot et spørgsmål om at kopiere plugin arkivet til det korrekte sted på systemets harddisk, så vil plugin'et automatisk blive læst ind af Final Cut når Final Cut startes.
Men desværre er jeg bange for, at du har ret i din antagelse af, at dette plugin ikke kan løse det problem du står med. Den type støj du kæmper med lader til at være knyttet til farvedelen af det analoge videosignal, hvor især den mest mættede røde farve er udsat, da den del af signalet jo befinder sig yderst i signalets frekvensområde. Værst er dette fænomen på VHS-bånd der er kendt for at være det ringeste videoformat overhovedet. Dog er der i hvert fald en ting du kan forsøge dig med for at begrænse fænomenet: prøv så vidt det er dig muligt at digitalisere fra et component- i stedet for et composite-videosignal. Når farve og luminisens holdes adskilt kan det hjælpe ganske meget på kvaliteten af begge dele.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 09-12-08 00:17

Tak for svaret UlrikB.
Selv om du skød langt over målet, vil jeg dog gerne give dig de 5 stjerner, for du gav mig hermed nogle ideer, som førte mig ind i en verden jeg ikke anede der fantes, for nu fik jeg meget større problemer da' jeg skrev Final cut Plugins.
Nu blev det virkeligt svært at bestemme sig, for man sidder jo her og trykker næsen flad mod skærmen, ligesom de små børn ville gøre i denne juletid til en legetøjsforretning.
Og blandt en masse herligheder af plugins, fandt jeg også mit noisefilter.
Så jeg købte lidt der, og det blev lige omregnet til gode Danske dollers 1000 kr.
Tak skal du' og god jul
Hej
Jens Andersen