/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
prisme/krystal - regnbuefarver
Fra : jobestar
Vist : 3297 gange
75 point
Dato : 03-12-08 23:16

Hejsa :)

Jeg vil gerne have mig en prisme i vinduet der kaster regnbuefarver ind i værelset.

Jeg har selfølgelig googlet det, men kan kun finde netbutikker der har krystaler.

så jeg er lidt i tvivl om det bare er et andet navn for en prisme?

feks her:

http://pakua.dk/bjergkrystal_spids-p-2180.html?cat_id=175&osCsid=d50807bbed05a3f49b1453d6706b66d3

jeg vil helst ha at den har en "rå" form ligesom på linket.. så den ikke er slebet til som et smykke eller lignende.

nogen der kender et godt sted at købe den slags?

evt. også en alm. gadebutik på østerbro eller i nærheden.

hej hej :D

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 03-12-08 23:23

En rå sten som den du linker til er alt for mat til at kunne reflektere noget nævneværdigt lys. Hvis det er 'regnbuer' du vil have til at tegne sig inde i den stue skal dit prisme være helt klart gennemskinneligt. I Netto har der lige været forskellige 'diamant' slebne krystaller, som burde være i stand til det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-08 23:30

Da jeg søgte på google, reklamerede dette firma med --- få regnbuen ind i stuen---

http://www.prismer.dk/

Ellers så er det måske Rihnsten du skal tænke på, der er i hvert tilfælde alle regnbuens farver når lyset faldet på dem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-08 23:31

Du kan læse lidt mere her

http://www.prismer.dk/page1002.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-08 00:12

Prisme er navnet på en geometrisk form. Det behøver ikke være gennemskinneligt for lys for at være et prisme.

Det du tænker på er nok et glasprisme med trekantet tværsnit. Den slags bryder lyset forskellige farver i varieret retning. Hvis lyset så kommer fra en smal spalte eller et punkt langt væk (solen) kan man opleve, det du kalder en regnbue, men som ikke er buet.

Krystaller er strengt taget noget helt andet. Men der er også en misvisende tradition for at kalde fint glas for krystal, selv om det ikke har noget med ægte krystaller at gøre.
Rhinsten er glas , slebet som smykkesten. Det er tarveligt simili, som dog kan have en vis charme, hvis man ikke regner det for andet, end det er.

Du får ikke nævneværdig "regnbueeffkt" ved reflektiom. lyset skal igennem et klart legeme og tilmed ud og ind af flader som ikke er parallelle, for at give effekten.

Glas kan gøre det, men det er også muligt med diamant eller bjergkrystal (siliciumoxyd) og enkelte andre klare stenarter.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-08 06:09

du kan få nogle rimelig store "facetslebet krystal / glas kugler" rundt omkring der netop giver den effekt - de koster ikke mange kroner. Prøv at kigge dig omkring, der er mange butikker der har dem enten i smykke afdelingerne eller pyntegenstands afdelinger (småting).

På nordsteds1´s link er der en lille bitte een der ligner til forveksling

jeg har for i øvrigt set dem i 10 kroners markeder

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 75 point
Dato : 04-12-08 08:08

Den bjergkrystal du efterlyser, kan du få overalt. Nu du bor på Østerbro så skal du cykle en tur op ad Jagtvej til "de vises sten" http://www.de-vises-sten.dk/varer/oversigt-over-varer.aspx

Bortset fra det så fraråder man at sætte prismer i vinduerne, fordi der kan opstå brand - det virker ligesom et forstørrelsesglas.

Hvis du ønsker de farvede figurer fra lyset der spaltes, skal du dog bruge et slebet glas- eller krystalprisme. Bjergkrystal er for urent.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-08 09:57

Hvis du bare vil se lysets farver (regnbuefarverne) i stuen, er der ingen grund til at bruge bjergkrystal. Hvis krystallen er stor og klar er den sjælden og derfor kostbar. Det er som der skrives , et af de mest udbredte mineraler på kloden , men det er som meget små krystaller, som i strandsand. Glas er netop den slags smeltet sammen med naturlige hjælpestoffer.

Glas er meget billigere, og kan laves i store stykker, som slibes til prismer, der virker meget bedre end tilfældige bjergkrystaller fra naturen,

Det er noget vrøvl med brandfaren ved at have prisme i vinduet. For at lave brændeglaseffekt, skal der være en linse. Et prisme er ikke en linse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-09 15:39

Hvad med her:

http://shop.solspejlet.dk/catalog/index.php?cPath=150&osCsid=c282b488653633dcb31535ca3d125dc2

Fysisk adresse:

Solspejlet
Frederiksborggade 41
1330 København K

Du skal nok holde dig til prismer af krystalglas. Naturprismer får du ikke så klare... DET skulle da lige være diamanter el. lign... øh..

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 23-02-09 17:22

Tak for svaret jomfruane og tak for alle de andre indlæg.

Jeg vil cykle ud af jagtvej og snakke lidt med ekspedienten.

og undskyld til alle for at svare så sent. Havde glemt denne tråd.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-02-09 19:39

God fornøjelse - geologisk museeum er også et besøg værd...