/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Eks Mannager Slow Down
Fra : svendgiversen
Vist : 416 gange
245 point
Dato : 03-12-08 12:53

En af dem jeg skal købe julegaver til går nu på pension…

Han har haft et stresset direktør job og får måske overgangsproblemer?
Jeg kender andre der har fået depressioner i samme situation.
Selv var jeg på "mimre kursus", hvor vi bl.a. så filmen med Jack Nicholsen og uret,
hvor også han gik helt i stå efter at have ledet et stort amerikansk firma…

Er der nogen der kender en god bog om emnet, som jeg kan give i julegave??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-12-08 13:16

Hej Svend.
Kan anbefale dig at købe en af de bøger at David Servan-SchreiberHar skrevet.

Han har skrevet et par stykker.

Jeg ved en af vores venner har haft meget glæde af den der hedder (tror) jeg :

Stress , angst og depression.
Prøv om du kan finde den.

Men om det er genre du leder efter ved jeg jo ikke??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-08 13:28

Sikkert god, men...
Jo ikke lige titlen "Ved Julelampens skær".

Jeg vil nødigt på forhånd få det til at se ud som om der er problemer, måske helt unødvendigt?

Hellere end lidt mere humoristisk titel.
Som "Håndbog for Stræbere", nu bare det stik modsatte...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-08 17:26

Jeg håber ikke min kommentar har skabt så megen modstrid at spørgsmålet ikke kan besvares.

Det er jo nok svært at finde en bog med en humoristisk titel om at undgå depressioner.
Bare titlen er så tilpas positiv at juleglæden ikke ødelægges for den kommende pensionist...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-08 14:55

Jeg har nu spurgt på biblioteket, her er svaret...
"
Kære Svend Giversen
Jeg har søgt vidt og bredt i vores biblioteksbase og kigget lidt på hylderne, men jeg kan desværre ikke lige finde "bogen" du søger.
Men her er et par forslag, du lige kan se på:

Steffensen, Palle H., f. 1941
Om det gode liv : til den, der har levet flere vintre / Palle H. Steffensen. - Kbh. : Høst & Søn, 2007. - 94 sider
ISBN-13: 978-87-638-0561-2;
Opstilling i folkebiblioteker: 15.2
Pris: kr. 199,00
Emne: livsanskuelse ; det gode liv ; ældre ; alderdom
Med litteraturhenvisninger
Tanker om det gode liv når man bliver ældre

Nordberg, Terje, f. 1947
Et godt liv efter 50 / af Terje Nordberg ; redaktør: Grethe Jensen. - 1. udgave, 1. oplag. - Kbh. : Politiken, 2005. - 184 sider : ill. i farver
ISBN-13: 978-87-567-6950-1; ISBN: 87-567-6950-4
Opstilling i folkebiblioteker: 61.398
Pris: kr. 249,00
Emne: midaldrende ; ældre ; livskvalitet ; sundhed ; trivsel ; helbred
Med litteraturhenvisninger og internetadresser
Om at finde inspiration til en tilværelse, hvor alderen ikke er en hindring for at leve livet fuldt ud hvad angår arbejde, motion, sex, mad og andre nydelser
Indhold: Når 68'erne bliver gamle ; Lykke og et langt liv ; Alder og arbejdsliv ; Udfordringer og nye muligheder ; Hvad sker der med alderen? ; Motion og andre nydelser ; Motionsidrætter ; Andre nydelser

Kirk, Henning
Snart senior / Henning Kirk. - 1. udgave, 2. oplag. - Kbh. : Fremad, [2001]. - 204 sider
ISBN: 87-557-2166-4
Opstilling i folkebiblioteker: 61.398
Pris: kr. 228,00
Emne: sundhed ; ældre ; trivsel
Ukontrollerede emneord: livskvalitet
Med litteraturhenvisninger
Om at forberede sig på den tredje alder. Med praktiske anvisninger på, hvordan man kan få en meningsfyldt seniortilværelse både fysisk, psykisk og socialt
"
Venlig hilsen
Sønderborg Kommune
Biblioteket

Vist ikke lige det jeg søger...
Er der noget af det foreslåede der egner sig som julegave??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-08 13:56

Et sidste forsøg, ellers må jeg købe bløde pakker...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 14:11

Vend du hvad Svend, du har jo selv undersøgt det til bunds, biblioteket kan søge i mange databaser, så hvis der er andre bøger om emnet, så er de nok udgået.

Hvis personen er lidt psykologisk interesseret, så kunne en bog som Født Vinder være en mulighed. Bogen er en introduktion til Transaktionsanalyse med øvelser. Hvis man kommer godt i gang med bogen så kan man sidestille mange af oplysningerne i bogen med situationer man har været i. Bare et forslag.

http://www.bogpriser.dk/isbn-9788741868875/?gclid=CMPCidmhypcCFQVOtAod8VLjQw

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 17:33
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-08 17:49

Godt granner, men som jeg også sagde til Pia:
Det er en Julegave, og titlen må ikke ødelægger Julestemningen...
Ikke noget med depression.

Lone Kühlmann har skrevet en underholdende opsang:
"Vi bliver ikke yngre - Fat det!", men det er vel en konebog?

Noget lettere humoristisk i den stil, bare til mænd...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 17:50

Jeg skal nok begynde at søge.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 245 point
Dato : 18-12-08 17:52
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-08 18:03

Her et par uddrag, der bekræfter det mest er en kone bog:
"
Når man bliver usynlig
Unge kvinder drømmer om at være usynlige. Gamle kvinder er det.

Kvinder i udvalg
Er man single, når man er enke?
"
Ikke koge bog ganske vist...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 18:11

Ja men det kan hun da ikke skrive i alle bøgerne. Jeg er en stor læsehest og jeg sidder her og tænker på humoristiske bøger. Jeg har læst en del men det er måske ikke noget for mænd.

En bog jeg kommer til at tænke på er en min kæreste lige har læst og er meget glad for og det er en bog af B.S.Christiansen. I år har han ønsket sig Bent Isager Nielsen, Man jager et bæst og fanger et menneske.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 18:14

Ellers er der:

”Hr Møller” af Søren Ellemose

”Lego arven” af Søren Jacobsen

”Historien om IKEA” af Bertil Korekull

Men de omhandler ikke kunsten at overgå til pension.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-08 18:41

Godt fru granner,
(det er først nu det går op for mig du er en pige).

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige...
De fleste af de nævnte Industri Magnat bøger har han, (hvorfor siger man sådan?).

Men: Man jager et bæst... lyder rigtigt.
Jeg vil kontakte bibliotek og evt. også boghandelen i morgen.

PS: En dag må du afsløre hvorfor "granner01"?
(jeg så for mig et mega stort, maskulint grantræ...).

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 19:46

Det jeg kalder mig er en omskrivning af mit efternavn.

Den bog Man jager et bæst .... er næsten lige udgivet, det er jo en bog af en kriminalmand.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-08 10:37

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-12-08 12:13

Selv tak og god jul