/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Kasse til at skjule rør
Fra : Ebbe24
Vist : 2317 gange
100 point
Dato : 03-12-08 12:04

Jeg skal bygge en kasse uden om nogle rør, som går lodret ned gennem køkkenet. Jeg havde tænkt at lave det i noget tynd spånplade eller krydsfiner. Hvordan laver man pæne hjørner?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-12-08 12:19

Nu er det jo svært at se hvor meget det "fylder"....

Men jeg villa da foreslå et plastrør i tilpas dimension - skåret igennem.....

Så er der stet INGEN hjørner

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-12-08 12:20

F.eks. med en pæn L-formet liste til at dække.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-08 12:39

Du tager en tur i tømmerhandelen, de har lister i alle mulige vinkler og profiler, de har sikkert også en som vil se godt ud, uden på din kasse

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-12-08 12:39

Eller brug MDF plade. Hjørnene kunne så rundes vha overfræser. Alternativt høvl. Men vær OBS på at MDF kræver meget skarpt værktøj. Men MDF'en er så nemmere at male/spartle. Eller som du selv sige spån eller krydsfiner.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-12-08 13:15

Alternativt så spartler du alle udjævnheder ud på kassen og giver den glasvæv.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-12-08 15:24

Du kan alternativt også få bukket en rustfrit stål vinkel med en fals med lidt huller i til påskruning på væg Så sparer du en masse lister spartling væv og maling og og så er den temmelig rengøringsvenlig

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-08 18:00

Du kan også lime en liste i hvert hjørne,

Du tager en kvadratisk liste, den må gerne være med runde hjørner.
Hvis du ikke har en overfræser køber du en liste med runde hjørne.
Hvis tømrehandlen ikke har sådan en, køber du en reglar f. eks 100 x 50 mm, i længde som højden til loftet, og skære lister af den.
Du kan få fire lister af hver reglar på ca. 22 x 22 mm. det er nok den billigste måde, men der er lidt mere arbejde.
I listerne skære du to false i pladetykkelsens dybde.
I falsene skrue- eller sømlimer du pladerne.
Laver du kassen på denne måde kan du bruge meget tynde plade.

bjørn

Bjrn

Godkendelse af svar
Fra : Ebbe24

Dato : 07-12-08 22:33

Tak for svaret BjornJ.